پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: نقش خاتمه جنگ ايران و عراق در فروپاشي شوروي
شنبه، 3 مهر 1400 - 08:23     کد خبر: 47579

پيام نفت:
جمهوري روسيه مهمترين همسايه ايران است اين كشور وارث امپراتوري شوروي است. طي دو قرن گذشته ايران و روسيه روابط پر فراز و فرودي داشته اند و بيشترين خاطرات ملت ايران از دولتهاي روسيه و شوروي  تلخ و ناراحت كننده است. 
- روسيه با حمله به ايران چند كشور مهم از جمله گرجستان و آذربايجان و ارمنستان را از ايران جدا كرد و قراردادهاي ننگين تركمنچاي و گلستان را بر ايران تحميل نمود
 
- شوروي در جنگ جهاني دوم با همدستي با انگليس ايران را اشغال نمود و موجب مرگ دهها هزار نفر بر اثر جنگ وقحطي شد
 
- روسيه در مرگ مصلح بزرگ تاريخ ايران اميركبير تاثير گذار بود 
 
- شوروي در جنگ ايران عراق بيشترين حمايت نظامي را از صدام بعمل آورد موشك هاي اسكاد كه شهرهاي ايران را ويران و هزاران مرد و زن و كودك را كشته يا قطع عضو و مجروح نمودند ساخت شوروي بود. تانك هاي تي 72 ساخت شوروي بود هواپيماهاي بمب افكن ميگ خصوصا ميگ 29 كه شهرهاي ايران را بمباران مي كردند ساخت شوروي بودند. شوروي با تمام توان خود خواستار تدوام جنگ ايران و عراق بود چرا كه با ادامه جنگ شوروي به منافع بسيار كلاني دست مي يافت كه از جمله آن فروش ده ها ميليارد دلار انواع اسلحه و تجهيزات نظامي به دو طرف درگيري، تضعيف بنيان هاي اقتصادي و زير بنايي ايران و تلاش جهت وابسته نمودن ايران به شوروي و نفوذ در ايران، افزايش قيمت نفت و اقتصادي شدن برداشت از ميادين نفت و گاز سيبري كه دو سوم درآمد نفتي شوروي از آن ناحيه تامين مي شود. جنگ ايران و عراق منجر به افزايش قيمت نفت به حدود 33 دلار شد در حالي كه بعد از پايان جنگ قيمت نفت به حدود نصف سقوط كرد و يكي از مهمترين دلايل از هم پاشيده شدن شوروي اتكاي اقتصاد اين كشور به درآمدهاي نفتي بود كه كشتي آن با تداوم جنگ روي درياي خون جوانان و عزيزان دو ملت مسلمان ايران و عراق در حركت بود. 
ادامه جنگ منافع اقتصادي سرشاري براي شوروي داشت در مقابل بزرگترين مصرف كنندگان نفت جهان يعني آمريكا و اروپا و ژاپن و چين از اين ناحيه متناسب با ميزان وابستگي آنها به نفت آسيب مي ديدند در آن زمان آمريكا بزرگترين وارد كننده نفت جهان بود.  آمريكا و اروپا نيز از سفره جنگ ايران و عراق براي فروش انواع جنگ افزار ها به كشور عراق استفاده نمودند تا با ايجاد موازنه قدرت دو كشور را مجبور به خاتمه جنگ نمايند و از طرفي از اين سفره پر نعمتي كه شوروي در حال بهره بردن از آن بود آنها نيز سودي كسب نموده باشند.  
 
- اكنون نيز اقتصاد روسيه وابستگي زيادي به درآمدهاي نفت وگاز دارد و كنار گذاشتن ايران از بازار صادرات نفت و گاز منافع بسيار براي روسيه به عنوان يكي از مهمترين رقباي ايران در بازار صادرات نفت و گاز دارد و البته خسارت ها و عواقب اقتصادي بسيار سنگين و جبران ناپذيري براي ملت ايران به دنبال داشته است. روسيه به خوبي مي داند كه تقاضاي نفت طي 10 آينده كاهش چشمگيري خواهد داشت و در 20 سال آينده از نصف نيز كمتر خواهد شد لذا رقابت جهت فروش نفت و تلاش جهت عرضه كمتر براي افزايش قيمت نفت دو سياست مهم دولت روسيه خواهد بود. 
 
- تحولات سوريه: در جنگ هاي داخلي سوريه به عنوان يكي از مهترين و استراتژيك ترين هم پيمانان روسيه هزاران نفر از بهترين جوانان و سرداران ايران شهيد و مجروع شدند اما كل تعداد كشته هاي روسيه بسيار اندك بوده است. ايران بيشترين هزينه را در سوريه متحمل شد اما اكنون روسيه در حال كنار گداشتن ايران و تسلط بر سوريه است چنين زورگويي وزياده خواهي قابل فراموش شدن نخواهد بود وجناب پوتين بداند كه ملت ايران تمامي اقدامات و حركات وي را با دقت رصد مي كنند.
 
- در موضوع افغانستان نيز اميدوام عملكرد روسيه منجربه دلگيري ملت ايران از روسيه نشود.
 
- برخي در ايران تصور مي كنند روسيه علاقه دارد در موضوعات داخلي كشور ورود كند و اگر اين تصورات و مواردي كه مطرح مي شوند اثبات شوند قطعا در تاريخ روابط ملت ايران با روسيه تاثير گذار خواهد بود. ملت ايران ملت فراموشكاري نيستند عزاداري ايام محرم و اربعين و عزاداري شهادت امام علي و ساير ائمه و بزرگان نشان مي دهد ملت ايران به گذشته وتاريخ توجيه ويژه اي دارند و هرگز ظلم ها را فراموش نمي كنند حتي اگر هزاران سال از زمان وقوع ظلم گذشته باشد.
 
با توجه به مطالب فوق به جناب ولاديمير پوتين توصيه مي شود در موضوع رعايت منافع ملي ايران بگونه اي عمل نمايد كه در آينده مورد تقدير و ستايش مردم ايران باشد نه اينكه از وي به عنوان كسي كه به ملت و كشور ايران ظلم هاي بسيار نموده ياد شود. 
اميد است موارد زير مورد توجه حاكم فدراسيون روسيه قرار گيرد:
- طي يك دهه گذشته ايران نتوانست به سهم واقعي خود در صادرات نفت وگاز دست يابد و از اين بابت خسارت هاي جبران ناپذيري به ملت ايران وارد شد بجز روسيه، عربستان و برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس از سهم صادراتي ايران و عدم حضور جدي ايران در بازار صادرات نفت و گاز بيشترين بهره  را كسب نمودند لذا انتظار است از اين پس اين سهم از دست رفته بازيافت شود و روسيه در صدد رقابت جهت تصاحب بازار صادرات نفت و گاز ايران نباشد و اين رقابت را روي كشورهايي متمركز نمايد كه از خلا حضور جدي ايران در بازار طي يك دهه گذشته بيشترين بهره را كسب نموده اند.
 
- روسيه صادقانه از رفع تحريم هاي ايران حمايت نمايد و سخن و عملكردش در اين موضوع يكسان باشد.
 
- شعار محوري انقلاب ملت ايران نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي بود لذا نه روسيه و نه هيچ كشور ديگر فكر فكر دنباله رو نمودن ملت ايران نباشند. ملت بزرگ و مقامات ارشد كشوربا عظمت ايران هرگز چنين نگاهي را تحمل نخواهند نمود.
 
- ايران و روسيه مي توانند در موارد زيادي همكاري نزديك و سازنده داشته باشند. از جمله در موضوع افغانستان، سوريه، مباحث كلان درياي خزر، سرمايه گذاري هاي مشترك در حوزه كشاورزي، شيلات، نفت و گاز و پتروشيمي و موارد بسيار زياد ديگر  لذا مشروط به رعايت چارچوب هاي ذكر شده ايران و روسيه مي توانند در حوزه امنيت جهاني، اقتصادي و سياسي  همكاري هاي عميق و ماندگار  داشته باشند . اما اگر آن چارچوب ها رعايت نشوند تصوري مملو از سوابق و افكار منفي در ذهن ملت ايران نسبت به حكومت روسيه و شخص آقاي پوتين ايجاد خواهد شد و قطعا اين نوع ذهنيت در يك ملت بزرگ و غيرتمند چه ساكنين در ايران چه ساكنين در خارج از ايران تاثيرات خود را در تضعيف جايگاه روسيه بجاي خواهند گذاشت و اين تصوير از روسيه و حاكمان آن نسل به نسل منتقل خواهد شد. منافع ملي روسيه در همكاري و تعامل نزديك و سازنده با كشور و ملت ايران است و اين تعامل سازنده به نفع منطقه و جهان خواهد بود.
 
اخبار مرتبط:

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها