پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : همه حواشي قطار سريع‌السير تهران- اصفهان/ بسازيم يا كنار بگذاريم؟
یکشنبه، 28 اسفند 1401 - 05:31 کد خبر:50813
پيام نفت:
مهرگزارش مي دهد؛
در حالي كه 15 سال از عمر پروژه راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان مي گذرد، اما هنوز مشخص نيست متوليان امر، عزمي براي اجراي اين پروژه دارند يا خير.
 

به گزارش خبرنگار مهر، بيش از ۱۵ سال است كه احداث راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان به عنوان اولين راه آهن سريع السير كشور به طول انجاميده است.

پروژه‌اي كه اين روزها با ورود علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجالس هشتم تا دهم به آن، با حاشيه‌هاي متعددي مواجه شده است.

بروجردي مي‌گويد چيني‌ها حاضر به فاينانس ۵۰ ميليارد يورويي اين پروژه بودند اما با مخالفت وزير وقت راه و شهرسازي و تعلل وي، اين پروژه ناكام ماند. هر چند كه وزير وقت راه و مشاور بين الملل وي، اين ادعا را زير سوال مي‌برند و مي‌گويند اين پيشنهاد را يك انجمن چيني داده بود و دولت پكن با اين پيشنهاد مخالف بود.

مشخصات فني پروژه

اگرچه بيش از ۱۵ سال از آغاز احداث اين خط آهن پر سرعت كه ۳ كلان شهر قم و اصفهان را به پايتخت متصل مي‌كند، مي‌گذرد، اما مسئولان امر تا پيش از اين اعلام مي‌كردند پيشرفت فيزيكي اين پروژه تنها ۵ درصد بوده كه اخيراً گفته شده اين شاخص به ۲۰ درصد رسيده است.

طول اين مسير ريلي ۴۰۹ كيلومتر است و بناست با بهره برداري از آن، مسير تهران تا اصفهان در ۹۰ دقيقه طي شود. سرعت بهره برداري در نظر گرفته شده براي اين خط ريلي ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت اعلام شده و قادر خواهد بود ۱۶ ميليون مسافر را در سال بين تهران، قم و اصفهان جابه جا كند.

يكي از مجريان پروژه: سرعت قطار سريع السير ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت پيش بيني شده

عليرضا صلواتي مجري طرح‌هاي زيربنايي استان اصفهان ۲۸ آذر ماه سال جاري طي گفت وگويي اعلام كرد: قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان اولين شبكه ريلي سريع‌السير كشور و بعد از آن قطارهاي تهران-مشهد، تهران-تبريز، اصفهان-شيراز و سپس شيراز-بوشهر است و به اين نحو شبكه ريلي پرسرعت در كشور تكميل مي‌شود. طراحي اين مسير تكميل شده و كل محور آن به ۴۱۰ كيلومتر بالغ مي‌شود و سرعت قطار ۳۰۰ كيلومتر است.

مصوبه شوراي اقتصاد (۳ آبان): حذف قطعه تهران-قم از قطار سريع السير

اين در حالي است كه ۳ آبان ماه سيد مسعود ميركاظمي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور مصوبه شوراي اقتصاد در خصوص راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان مبني بر فاينانس ۱۵.۳ ميليارد يواني چين براي احداث اين پروژه را به وزارت راه و شهرسازي ابلاغ كرد؛ بر اساس اين مصوبه، تهران از مسير احداث اين پروژه ريلي حذف شده است.

تهران از راه آهن سريع السير حذف شد/ فقط قم-اصفهان احداث مي شود

خرداد امسال؛ مخالفت كميسيون عمران مجلس با ادامه اجراي پروژه قطار سريع السير

اين اتفاق زماني رخ داد كه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي چند ماه قبل از آن با ورود به موضوع تأخير در احداث پروژه ريلي سريع السير تهران-قم-اصفهان، از آغاز بررسي‌ها براي متوقف كردن اين پروژه خبر داده بود.

اقبال شاكري عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز اوايل خرداد ماه امسال اعلام كرد: در جلسه كميسيون عمران مجلس در خصوص طرح قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان كه مدت‌هاي طولاني در كش و قوس بوده و با افت و خيزهاي زيادي مواجه شده است، بحث شد. نهايتاً كميسيون، اين طرح را فاقد توجيهات لازم براي ادامه كار دانست و با ادامه اجراي اين طرح مخالفت كرد.

به گفته شاكري، كميسيون عمران مجلس به وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد كه بايد اين پروژه متوقف شود. به علت عدم مديريت درست در اين طرح و از دست رفتن فرصت و سرمايه كشور بنده پيشنهاد دادم كه تحقيق و تفحص از اين طرح در وزارت و راه شهرسازي كليد بخورد.

معاون شركت ساخت (خرداد امسال): پروژه متوقف نشده فقط بخش‌هايي از آن سبُك سازي شده است

با اين حال عباس خطيبي، ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز خرداد ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تكميل يا حذف پروژه راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان به خبرنگار مهر گفته بود: فعلاً ساخت اين پروژه منتفي نشده است. سياستي كه وزارت راه و شهرسازي دنبال مي‌كند سبك كردن بخشي‌هايي از اين پروژه است تا هزينه‌هاي احداث آن كاهش يابد.

معاون وزير راه (۲۹ آذر): اجراي اشتراكي پروژه قطار سريع السير بين شركت‌هاي راه آهن و ساخت و توسعه

خيرالله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حل و نقل نيز ۲۹ آذر ماه امسال در نشستي خبري در حاشيه نمايشگاه حمل و نقل درباره راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان اظهار كرد: ابتدائا مجري اين پروژه شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور بود؛ ۴ سال قبل به دستور وزير وقت راه و شهرسازي به شركت راه آهن منتقل شد اما اخذ تضامين فاينانس يك سال طول كشيد تا از شركت ساخت به شركت راه آهن منتقل شود.

وي افزود: پس از آنكه اسلامي وزير راه و شهرسازي شد، تصميم گرفت تا مجدداً آن را از راه آهن به شركت ساخت منتقل كند كه با مشكل قانوني مواجه شد.

معاون وزير راه ادامه داد: د حال حاضر دستگاه اجرايي پروژه قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان در قانون، شركت راه آهن است و مسئوليت كارهاي مالي و قرارداد آن را بر عهده دارد اما كار اجرا و ساخت پروژه در دست شركت ساخت است.

معاون شركت ساخت: چيني‌ها ۱۳.۶ ميليارد يوآن فاينانس كردند

عباس خطيبي معاون ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور هم در همين نشست درباره پروژه قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان يادآور شد: اخيراً مديران شركت ساخت با مديرعامل شركت راه آهن جلسه‌اي برگزار كردند قرار شد برنامه ريزي جديد براي راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان انجام شود.

خطيبي افزود: قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان در قطعه قم-اصفهان ۶۰ درصد پيشرفت در بخش زيرسازي دارد اما پيشرفت كل پروژه حدود ۲۰ درصد است.

به گفته عضو هيئت مديره شركت ساخت، اولويت اين شركت قطعه قم-اصفهان است كه با پرداخت ۱۳.۶ ميليارد يوآن از سوي چيني‌ها، ال سي اين پروژه باز شده است.

معاون آخوندي: ماجراي دست به دست شدن پروژه بين شركت‌هاي راه آهن و ساخت و توسعه

مهرداد تقي زاده معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي در دوره وزارت عباس آخوندي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره قطار سريع السير تهران-قم-اصفهان اظهار كرد: تصور شركت‌هاي «راه آهن» و «ساخت و توسعه» از اين پروژه اين بود كه يك طرح كاملاً زيرساختي است و تفاوتي كه با ساير پروژه‌هاي ريلي دارد اين است كه تنها زيرساخت، سيستم ايمني و واگن‌هاي آن متفاوت است؛ به همين دليل مشاور خارجي گرفته بودند.

وي افزود: من معتقد بودم راه آهن سريع السير در نرم افزارها، پرسنل، فعالان سير و حركت آن و حتي مديران و استانداردهاي آن با راه آهن‌هاي معمولي فرق دارد؛ مگر مي‌شود ضريب خطاهايي كه در راه آهن سريع السير رخ مي‌دهد يا دقت گراف اين قطار با دقتي كه در شبكه فعلي وجود دارد، مشابه باشد؟ كوچك‌ترين تأخيري در اين قطارها، اشتباه بزرگي ايجاد مي‌كند.

معاون آخوندي گفت: در راه آهن سريع السير كه به همان مقدار در زيرساخت و واگن توجه شده بود، بايد چند برابر به نيروي انساني آن توجه كرد؛ تربيت نيروي انساني مجري راه آهن سريع السير بايد در اولويت باشد.

وي تأكيد كرد: حتي ساختار راه آهن سريع السير بايد با ساختار راه آهن فعلي متفاوت باشد اما تا كنون ساختاري براي آن طراحي نشده است؛ من اين نظر را در آن زمان به آخوندي هم اعلام كرد و وي موافق اين موضوع بود.

تقي زاده تصريح كرد: به همين دليل آخوندي در آن زمان دستور داد تا پروژه از شركت ساخت كه تفكر صرفاً زيرساختي و عمراني دارند و با تفكر بهره برداري و سير و حركت آشنا نيستند، به شركت راه آهن منتقل شود اما راه آهن قوي عمل نكرد و دوباره پروژه به شركت ساخت برگشت.

كارشناس حمل و نقل ريلي: حذف تهران از پروژه قطار سريع السير، اشتباه بزرگي بود

در همين رابطه محمدجواد شاهجويي، كارشناس اقتصاد حمل و نقل نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام كرد: احداث اين خط ريلي در صورت حذف تهران از مسير، هيچ گونه توجيه اقتصادي نداشته و جز هدر رفت بيت المال، نمي‌توان كاركرد ديگري براي آن متصور بود. بنابراين چه احداث اين خط ريلي با استفاده از فاينانس چيني صورت پذيرد و چه با بودجه عمومي سنواتي جلو برود، حذف تهران از اين پروژه، آن را از كاركرد خواهد انداخت.

وي افزود: اخذ فاينانس از طرف خارجي به اين نحو و به هر طريقي نمي‌تواند آينده مناسبي داشته باشد. توجيه اقتصادي اين پروژه هنوز مشخص نيست و هنوز شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و همچنين شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران نتوانسته‌اند اثبات كنند كه اين پروژه سود آور است و آيا مي‌تواند در مدت معقولي اصل و سود سرمايه گذاري طرف خارجي را بازگرداند يا خير.

 
 
 
برچسب ها: علاءالدين بروجردي ، خيرالله خادمي ، شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ، مهرداد تقي زاده ، شركت راه آهن جمهوري اسلامي ، عباس خطيبي ، عباس آخوندي ، قطار سريع السير تهران اصفهان