پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : كشتي رويايي صدام حسين كه هرگز با آن سفر نكرد
پنجشنبه، 25 اسفند 1401 - 10:22 کد خبر:50802
پيام نفت:
در آستانه بيستمين سالگرد حمله نظامي آمريكا به خاك عراق بار ديگر كشتي‌هاي لاكچري صدام حسين، ديكتاتور سابق عراق مورد توجه قرار گرفته‌اند. اين كشتي‌هاي لوكس كه حدود بيست سال پيش نيز حاشيه ساز شدند در اسكله‌اي در شط العرب (اروند رود)، رودخانه‌اي كه در آن آب رودخانه‌هاي دجله و فرات در هم مي‌آميزد، لنگر انداخته‌اند. هنوز آثار زندگي شخصي صدام در اين كشتي ۸۲ متري مشاهده مي‌شود، يك تخت بزرگ، پرده‌هاي ابريشمي و سرويس بهداشتي كه در آن طلاكاري شده است. اين كشتي چهار طبقه حتي آرايشگاه، خشكشويي و اتاق كمك‌هاي اوليه هم دارد.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

در آستانه بيستمين سالگرد حمله نظامي آمريكا به خاك عراق بار ديگر كشتي‌هاي لاكچري صدام حسين، ديكتاتور سابق عراق مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اين كشتي‌هاي لوكس كه حدود بيست سال پيش نيز حاشيه ساز شدند در اسكله‌اي در شط العرب (اروند رود)، رودخانه‌اي كه در آن آب‌ رودخانه‌هاي دجله و فرات در هم مي آميزد، لنگر انداخته‌اند.

از ماه ژانويه سال جاري ميلادي در يكي از كشتي‌ها به روي بازديدكنندگان باز شده است.


صدام هرگز نتوانست با آن سفر كند

هنوز آثار زندگي شخصي صدام در اين كشتي ۸۲ متري مشاهده مي‌شود، يك تخت بزرگ، پرده‌هاي ابريشمي و سرويس بهداشتي كه در آن طلاكاري شده است. اين كشتي چهار طبقه حتي آرايشگاه، خشكشويي و اتاق كمك‌هاي اوليه هم دارد.

اما رئيس جمهور سابق عراق كه از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ با «مشت آهنين» بر عراق حكومت كرد و به تجمل‌گرايي شهرت داشت، هرگز نتوانست با كشتي «نسيم بصره» سفر كند. حالا اين كشتي مجلل به در خدمت مركز تحقيقات دريايي دانشگاه بصره قرار گرفته است.

سجاد كاظم، استاد اين دانشگاه، مي‌گويد: «همه كساني كه وارد كشتي مي‌شوند در ابتدا از تجمل اين كشتي تفريحي مات و مبهوت مي‌مانند.

اين كشتي تفريحي كه توسط يك كارخانه كشتي‌سازي دانماركي طراحي شده است ۸۲ متر طول دارد و مي‌تواند نزديك به ۳۰ مسافر و يك خدمه ۳۵ نفري را حمل كند.

در اين كشتي ۱۳ اتاق خواب، سه اتاق جلسه، يك سكوي هليكوپتر وجود دارد، علاوه بر اين‌ها يك راهرو مخفي منتهي به يك زيردريايي براي فرار در صورت خطر نيز براي اين كشتي طراحي شده است.

آقاي كاظم، ۴۸ ساله، با انتقاد از رژيم سابق عراق مي‌گويد: «در حالي كه مردم عراق در وحشت جنگ‌ها و تحريم‌ها زندگي مي‌كردند، صدام چنين كشتي‌اي داشت.»

صدام حسين اين كشتي را از ترس عواقب جنگ ايران و عراق در۱۹۸۰، به خانواده سلطنتي سعودي واگذار كرده بود.

مقامات عراقي پس از اينكه متوجه شدند اين كشتي به قيمت نزديك به ۳۵ ميليون دلار توسط يك شركت مستقر در جزاير كيمن فروخته است، ادعاي مالكيت آن را كردند.

سرانجام دولت عراق پيروز شد. اما نتوانست آن را بفروشد، در آخر در سال ۲۰۰۹ تصميم گرفت آن را به بصره بازگرداند.

يكي ديگر از كشتي‌هاي لوكس صدام كه «المنصور» نام دارد كه نيمي از آن زير آب است و لاشه زنگ زده آن از آب هاي شط العرب (اروندرود) بيرون زده است.

به گفته وب سايت طراح دانماركي «Knud E. Hansen»، المنصور با وزن بيش از ۷ هزار تن در فنلاند مونتاژ و در سال ۱۹۸۳ به عراق تحويل داده شده است. اين كشتي مي‌تواند ۳۲ مسافر و ۶۵ خدمه را در خود جاي دهد.

صدام قبل از حمله نيروهاي آمريكايي در سال ۲۰۰۳ براي محافظت از آن در برابر بمباران هواپيماهاي آمريكايي اين كشتي را در امتداد شط العرب قرار داد.

قحطان العبيد، مسئول سابق هريتيج در بصره، مي‌گويد در مارس ۲۰۰۳ «چندين يورش به كشتي‌ها طي چند روز انجام شد. حداقل سه بار بمباران شد، اما هرگز غرق نشد.»

در عكس هاي گرفته شده توسط خبرگزاري فرانسه در سال ۲۰۰۳، المنصور هنوز روي آب ديده مي‌شود، طبقات بالايي اما به دليل آتش سوزي ناشي از بمباران ويران شده است.

آقاي عبيد توضيح مي‌دهد كه كشتي «هنگامي كه موتورهاي آن به سرقت رفتند، تكان خورد. منافذي در كشتي ايجاد شد و آب درون آن سرازير و باعث عدم تعادل شد.»

منبع: يورونيوز