پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تبادل زندانيان ميان ايران و غرب مي‌تواند بخشي از جريان توافق احياي برجام باشد / اكنون باتوجه به ماجراي عربستان مي‌توان خوشبين بود / بايد مشكلات با واشنگتن را هم حل كنيم؛ مناسبات اقتصادي ما تحت تاثير آمريكاست نه عربستان
شنبه، 20 اسفند 1401 - 12:59 کد خبر:50796
پيام نفت:
محبعلي، مديركل سابق خاورميانه وزارت خارجه، در گفت و گو با «انتخاب»:

 

قاسم محبعلي، ديپلمات سابق درباره تاثير بازگشت ارتباطات ديپلماتيك با عربستان، هم راستاي با تلاش براي احياي برجام به «انتخاب» گفت: مي‌توان خوشبين بود و اينگونه فكر كرد كه يك گام به پيش رفته ايم؛ البته برجام دو وجه دارد، يك وجه توافق هسته‌اي است، اما در وجه ديگر، برجام ۲۰۱۵ از نظر زمان بندي ماه‌هاي پاياني خود را طي مي‌كند، بنابراين امكان بازگشت به دپيلماسي و احيا توافقات با زمان بندي جديد وجود دارد البته با تغيير شرايط ممكن است توافق برجام خيلي قابل اجرا نباشد، چون موضوعات جديد به آن اضافه است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :



هفته اخير هفته ي سياست خارجي بود،از سفر گروسي و توافق با آژانس تا توافق با عربستان پس از چند دور مذاكرات فشرده كه هر كدام تاثيرات عميقي بر روابط ايران و غرب و ايران و كشور هاي منطقه خواهد داشت اما بازهم چالش اساسي ميان ايران و آمريكا باقيست و برخي معتقدند تمامي توافقات ايران با آژانس و كشور هاي عربي بدون توافق نهايي با آمريكا و اروپا دائمي و نتيجه بخش نخواهد بود.هرچند نشانه هايي از جمله تبادل زندانيان ميان ايران و غرب يك نمونه از احتمال بازگشت به مذاكرات است.

قاسم محبعلي،ديپلمات بازنشسته و مديركل سابق خاورميانه وزارت خارجه درباره تاثير بازگشت ارتباطات ديپلماتيك با عربستان، هم راستاي با تلاش براي احياي برجام به «انتخاب»گفت: مي توان خوشبين بود و اينگونه فكر كرد كه يك گام به پيش رفته ايم؛البته برجام دو وجه دارد،يك وجه توافق هسته اي است اما در وجه ديگر، برجام 2015از نظر زمان بندي ماه هاي پاياني خود را طي مي كند، بنابراين امكان بازگشت به دپيلماسي و احيا توافقات با زمان بندي جديد وجود دارد البته با تغيير شرايط ممكن است توافق برجام خيلي قابل اجرا نباشد چون موضوعات جديد به آن اضافه است.

وي در ادامه نسبت به احتمال ايجاد صحنه مذاكراتي جديد ميان ايران و غرب پس از اين توافق و تاثير تبادل زندانيان ميان ايران و غرب در اين مذاكرات افزود:اين بستگي به تصميمات مسئولين عالي رتبه طرفين دارد كه به اين تصميم سياسي رسيده اند يا خير؛ همانطور كه در مورد عربستان اتفاق افتاد و باعث شد كه تصميم به احيا روابط گرفته شود در مورد موضوعات ديگر نيز به تصميم سياسي نياز دارند كه اگر تصميم سياسي نهايي گرفته شود در رابطه با ارتباط با غرب نيز توافقي صورت بگيرد.به هر حال بحث تبادل زنداني ها نيز موضوعي است كه هميشه مي تواند بخشي از اين بازي باشد و زمينه هاي مساعد تري را براي گفتگو ميان ايران و غرب ايجاد كند.

محبعلي در پايان درباره ميزان اهميت توافق با عربستان و چالش هاي تداوم عدم ارتباط با غرب گفت: بزرگ نمايي و واقعيت دو بحث متفاوت در اين رابطه اند. ايران و عربستان دو كشور همسايه هستند و ناچار اند كه سرانجام با هم رابطه برقرار كنند، از ابتدا نيز قابل پيش بيني بود؛ طرفين نياز هايي دارند كه اين نياز ها باعث شد با مديريت چيني ها و ميانجي گري آن ها تصميم بر بازگشت به روابط گرفته شود البته اين بيانيه به منظور حل مشكلات ايران و عربستان نيست اما آنچه در بيانيه مشترك اعلام شده است تصميم طرفين براي بازگشت به ارتباط دپيلماتيك است.

وي افزود: در حوزه مذاكرات آينده نيز هنوز چيزي اعلام نشده است؛ در اين شرايط هم ايران نياز به بهبود روابط با منطقه دارد هم عربستان براي پيشبرد سياست هاي اقتصادي و منطقه اي و تصميماتي كه براي اسراييل دارد نياز به اين كار دارد. چيني ها نيز براي سرمايه گذاري هايشان در منطقه به امنيت نياز داشتند و لازم بود كه مسئله تنش در خاورميانه كاهش يابد. مجموعه اين اتفاقات باعث شد كه اين توافق در شرايط فعلي صورت بگيرد اما مناسبات با آمريكا هنوز مهم تر است و بايد ترميم شود. مسئله اقتصادي ما تحت تاثير مناسبات ما با آمريكا و اروپاست نه عربستان و چين! هيچكدام از اين ها بدون حل مشكلات ما با آمريكا نمي توانند رابطه دائمي و عادي با ايران داشته باشند.