پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سولفات پتاسيم چيست، روش استفاده و چه كاربردي دارد؟
سه شنبه، 23 اسفند 1401 - 14:40 کد خبر:50774
پيام نفت:
سولفات پتاسيم چيست؟

در اين مقاله مي خوانيد:

كودهايي كه تحت عنوان سولفات پتاسيم به بازار عرضه مي شوند يك منبع مناسب براي تامين همزمان گوگرد و پتاسيم هستند.

سولفات در خاك هاي زراعي باعث تعديل اسيديته خاك ميشود و آن را تا ميزان مناسبي تقليل مي دهد. با اسيدي شدن خاك جذب فسفات نيز بهتر انجام خواهد گرفت. پتاسيم موجود در كود سديم برگي را كاهش مي دهد بدين ترتيب اسمز و عبور آب  به داخل سلول تسهيل مي گردد. سولفات نيز خاصيت قارچ كشي دارد و سيستم ايمني گياه را در برابر بيماري و آفات تقويت مي نمايد.

از آنجا كه اين محصول بسيار محلول در آب است به راحتي در سيستم هاي آبياري قابل استفاده مي باشد.

توليد پتاسيم در گياه

كود سولفات پتاسيم به طور طبيعي در طبيعت توليد نمي شود اين كود معمولا از واكنش بين كلريد پتاسيم و اسيدسولفوريك در دماي بالا و با از واكنش كلريدپتاسيم با مخلوط دي اكسيد گوگرد، آب و هوا بدست مي آيد.

ارتوكلاز يكي از كاني هاي حاوي پتاسيم است كه در ايران به وفور يافت مي گردد. در ارتوكلاز بين پتاسيم و سيلسيم پيوند قوي وجود دارد كه با كمك حرارت دهي يا عمل كلسيناسيون اين پيوند شكسته و پتاسيم رها مي شود سپس با افزودن اسيد سولفوريك به كود سولفات پتاسيم تبديل مي گردد.

نام ديگر اين كود سولوپتاس است كه به كرات در زمين هاي كشاورزي مصرف مي گردد و به دوصورت جامد و محلول قابل استفاده است. در كشت هاي هيدروپونيك استفاده از سولفات پتاسيم مناسب ترين انتخاب از بين كودهاي پتاسيمي است.

فرمول سولفات پتاسيم

همانطور كه در مطالب قبل تر ذكر كرديم پتاسيم براي بهبود كميت و كيفيت محصول عنصري مهم به شمار مي آيد و چون پتاسيم دردسترس و محلول در خاك كم است ما ناگزير به مصرف كودهاي حاوي پتاسيم هستيم. پتاسيم علاوه بر نتايج مطلوبي كه بر عملكرد به رقم ميزند براي بسياري از عملكردهاي حياتي گياه لازم و ضروري است مثلا كود پتاسيم در واكنش هاي آنزيمي و فعال سازي آنزيم ها نقش دارد.

همچنين در سنتز پروتئين ها، قندها، نشاسته دخيل است و از طرفي موجب تنظيم جريان آب در سلول ها ميگردد يكي ديگر از وظايف پتاسيم باز و بسته كردن روزنه هاست همان طور كه ميدانيد روزنه ها در هدر رفت و يا ذخيره آب نقش دارند و باعث ورود و خروج گازهاي مهم مانند دي اكسيد كربن و آب به داخل گياه مي شوند.

اين عنصر حتي در تحريك تقسيم سلولي و رشد، موازنه آنيوني و كاتيوني، افزايش مقاومت به شوري، خشكي و ساير تنش هاي زيستي و غير زيستي، ورس و خوابيدگي، انتقال شيره پرورده و… نيز نقش ايفا مي كند.

كود سولفات پتاسيم اغلب به صورت گرانوله در اندازه هاي مختلف و پودري توليد ميشود و هرچه اندازه آن كوچك تر باشد قدرت انحلال كود بالاتر ميرود و براي محلول پاشي مطلوب تر مي گردد ذرات ريز اين كود در سمپاش و نازل ها و يا سيستم هاي آبياري مشكل رسوب ايجاد نمي كند.

روش استفاده از كود سولفات پتاسيم

اين كود در محصولاتي مانند گندم، ذرت، پنبه، يونجه، بادام و… استفاده مي شود. بهتر است اين كود در اوايل رشد مورد مصرف قرار گيرد بنابراين هنگام كاشت محصول و يا مراحل اوليه رشد زمان مناسبي براي كوددهي است.

از انجا كه بعضا اين كودها داراي شاخص نمك بالا هستند هنگام استفاده براي محلولپاشي درختان جوانه دار و يا بسترهاي جوانه زني دقت لازم را بكار ببريد تا دچار خسارت نگرديد. توصيه مي شود كه بعد از گلدهي و در حين پرشدن ميوه ها از اين كود در درختان استفاده كنيد.

در مورد كودهاي پتاسيم دار توصيه مي شود كه چندسانتي متري با دانه فاصله داشته باشند و در كنار بذر با فاصله چندسانتي به طور نواري اعمال شوند.

بهتر است از اين كود در زماني كه زمين خالي است و يا به آيش رفته است استفاده نكنيد چون باران باعث شستشوي آن از خاك مي شود.

از آنجايي كه ذرات خاك داراي بار منفي هستند و اين كود نيز داراي بار منفي است پس جذب ذرات خاك نمي گردد و به صورت محلول در خاك باقي مي ماند. از گوگرد موجود در اين كود ميگروارگانيسم ها نيز استفاده مي نمايند و سولفات قابل استفاده براي گياه را در اختيار ريشه قرار مي دهند.

تركيبات سولفات پتاسيم

در مورد استفاده از اين كود دچار افراط نشويد چون قطعا گياه را با عارضه مسموميت پتاسيم مواجه خواهيد كرد كه از علائم آن مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:

از تركيب اين كود با كلسيم و يا تركيبات كلسيمي پرهيز نماييد.

در صيفي جات ۳۰۰ تا ۵۰۰ ، در دانه هاي روغني ۲۰۰ تا ۳۰۰، در ميوه هاي هسته دار و غلات ۲۰۰ تا ۳۰۰ كيلوگرم از اين كود در يك هكتار زمين استفاده ميگردد. جهت تعيين ميزان دقيق مصرف كود سولفات پتاسيم حتما با كارشناس كشاورزي مشورت نماييد انجام آزمايش خاك نيز براي تخمين ميزان كود مورد نياز و همچنين ميزان كمبود عناصر در خاك توصيه مي شود. اگر خواهان كسب اطلاعات بيشتر درباره كود آهن هستيد، مي توانيد به مشاوران مراجعه كنيد.

خريد كود سولفات پتاسيم

كود سولفات پتاسيم با توجه به نوسانات بازار و كيفيت كود، شركت توليد كننده و ساير عوامل با قيمت هاي متفاوتي در بازار وجود دارد. اين كود اغلب به صورت جامد در كيسه هاي مستحكم بسته بندي و به بازار عرضه مي گردد.

اين كود در بسته بندي هاي مختلف و در اوزان متفاوت در بازار موجود و قابل تهيه هستند شما مي توانيد حتي اين كود را به صورت اينترنتي از سايت هاي معتبر خريداري نماييد با توجه به نياز گياه و مقياس كشت و كار خود حتي مي توانيد اين كود را به صورت عمده تهيه كنيد كه قيمتي پايين تر دارد البته توصيه مي شود.

كه از انبار داري بلند مدت اين كود پرهيز كنيد چون سوانحي مانند شل شدن فقسه ها جذب رطوبت باعث هدر رفت كود خواهد شد. قبل از خريد بهتر است با كارشناسان ماهر كشاورزي مشورت به عمل آوريد. اگر علاقمند باشيد، در اين مطلب مي توانيد اطلاعات خوبي درباره كود آهن به دست بياوريد.