پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : درخواست يك نماينده از رهبر انقلاب براي گفت‌وگو با منتقدين / فريدون عباسي: آمدند و به من گفتند شما قرار است ترور شويد / سخنگوي شوراي نگهبان: بايد مسير صيانت از اعتراض‌ها پيش‌بيني شود / رئيس كل بانك مركزي: وضعيت منابع ارزي رو به بهبود است
پنجشنبه، 10 آذر 1401 - 18:24 کد خبر:50217
پيام نفت:
سه هزار و دويست‌ و دومين بسته ويژه خبري «تابناك»
 
در بسته خبري امروز «تابناك» تيتر‌هايي مانند: واكنش متكي به زمزمه تغيير قانون اساسي / ابوترابي: جمهوري‌ اسلامي شعار «زن، زندگي، آزادي» را در عمل اجرا كرده‌ است / امام جمعه نسيم شهر: حسن روحاني برادر داعش بود / خضريان: خبرنگار فارس ترور رسانه‌اي شد / پزشكيان: هر كسي آمد حرف بزند گفتند با «آقا» مخالفي ... را مي‌خوانيد. «تابناك» هر روز سعي دارد با انتخاب تيتر‌هايي از حوزه‌هاي مهم خبري به خصوص سياسي و اقتصادي، شما را در جريان اخباري مهم و اثرگذار قرار دهد كه قطعا بايد شنيده و خوانده شوند. در اين بسته خبري، نگاهي به آخرين مواضع جناح‌هاي سياسي و تحولات مهم داخلي و اوضاع اقتصادي كشور انداخته مي‌شود كه مخاطبان با مطالعه آن به رهيافت‌هاي مهمي از سير وقايع اثرگذار كشور دست خواهند يافت.

درخواست يك نماينده از رهبر انقلاب براي گفت‌وگو با منتقدين


نماينده مردم بافق در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه دشمنان قسم خورده ما به ويژه آمريكا به كمتر از اختلافات قومي، جنگ داخلي و نابودي امكانات دفاعي و نظامي ما راضي نيستند، تاكيد كرد: بايد طوري با وحدت عمل كنيم كه دشمن به اهداف شوم خود نرسد. صباغيان تاكيد كرد: امروز از مقام معظم رهبري مي‌خواهم با توجه به اينكه رئيس مجلس رئيس فراكسيون اكثريت هم هست و شايد هفتگي با مقام معظم رهبري جلسه دارند و مسائل را مطرح مي‌كنند، در اين مجلس يك فراكسيون شاخ شكسته به نام مستقلين ولايي وجود دارد كه از مقام معظم رهبري مي خواهم فرصت دهند تا اين فراكسيون نيز بتوانند حرفشان را بزنند. وي در پايان گفت: من از ايشان مي خواهم اگر صلاح مي دانند پيشقدم شده و با منتقدين صحبت كنند. اگر ما صحبت نكنيم دشمن از اين فرصت استفاده خواهد كرد. اگر كساني كه منتقدند كنار گذاشته شوند انتظاري نبايد داشت كه حمايت كنند. اگر با فرزند و خانواده خودت نيز صحبت نكنيد جبهه مي گيرد و از تو حمايت نمي كند. انشاءالله كه بتوانيم همه با هم طوري با وحدت عمل كنيم كه دشمن به اهداف شوم خود نرسد.

فريدون عباسي: آمدند و به من گفتند شما قرار است ترور شويد

رييس كميسيون انرژي مجلس، فريدون عباسي رييس كميسيون انرژي مجلس در پاسخ به اين كه با توجه به هشدارهاي صريح نهادهاي امنيتي درباره قرمز بودن منطقه آبسرد، علت عدم‌رعايت توصيه‌هاي امنيتي در حادثه ترور شهيد فخري زاده چه بود، گفت: به صرف هشدارها نمي‌توان، زندگي را تعطيل كرد. همان گونه كه به من هم آمدند و گفتند: «شما قرار است ترور شويد.» اگر قرار است من ترور شوم، پس نبايد زندگي كنم؟ نبايد رفت‌وآمد داشته باشم؟ نبايد سخنراني كنم؟ نبايد كلاس بروم؟ نيروهاي امنيتي بايد هر واقعه‌اي را پيش‌بيني كنند. عباسي افزود: آقاي فخري‌زاده فردي نبود كه سرخود اقدامي برخلاف امنيت خود و ديگران انجام دهد. اگر نيروهاي امنيتي مطلع بودند يا اگر خلأ امنيتي داشتيم، قاعدتا بايد از اين اقدام جلوگيري مي‌كردند. تمام افرادي كه در خطرند بايد زندگي كنند. آنهايي كه شهيد شدند نيز زندگي و كار داشتند. پس ما نبايد به‌خاطر تهديد دشمن خود را زنداني كنيم. بايد در صحنه باشيم و تلاش كنيم. افتخار است كه در راه اسلام و نظام اسلامي شهيد شويم.

سخنگوي شوراي نگهبان: بايد مسير صيانت از اعتراض‌ها پيش‌بيني شود

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: قانون اساسي ما حق برگزاري تجمعات را به رسميت ‌شناخته است و ما اعتراض را از اغتشاش جدا مي‌دانيم اما بايد توجه داشت كه دشمن به دنبال سوءاستفاده از اعتراضات و تبديل آن‌ها به اغتشاشات بود. لذا بايد مسيري پيش‌بيني شود تا از اعتراض‌ها صيانت شود.

واكنش متكي به زمزمه تغيير قانون اساسي

رئيس خانه احزاب كشور گفت: ما زمزمه تغيير قانون اساسي را داريم و حرف‌هايي هم در كشور مي‌شنويم. اولا بايد بدانيد، در اين موضوع افرادي خاص، به دنبال مواردي خاص و اركاني خاص در قانون اساسي هستند. در قانون اساسي كه حجاب ذكر نمي‌شود، در قانون اساسي امهات و اركان اساسي كشور ذكر مي‌شود.

دستيار اميرعبداللهيان: به خاطر اختلافات خانوادگي، خانه پدري را به آتش نكشيم

سيد رسول موسوي، دستيار وزير امور خارجه ايران در صفحه توييتر خود در مورد بازي ديشب ايران و آمريكا و حواشي آن نوشت: «تيم ملي چه ببرد چه ببازد تيم ملي ماست.از بردش خوشحال و از باختش غمگين مي‌شويم. آن كس‌كه‌ از باخت تيم ملي به خاطر سياست خوشحال مي‌شود، شبيه كسي‌ است كه به خاطر اختلافات خانوادگي خانه پدري را به آتش مي‌كشد. به هوش باشيم ‎ايران خانه پدري همه ماست؛ اگر خانه پدري آسيب ببيند همه آسيب خواهيم ديد.»

ابوترابي: جمهوري‌ اسلامي شعار «زن، زندگي، آزادي» را در عمل اجرا كرده‌ است

نماينده مردم نجف‌آباد و تيران و كرون در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين روزها شعار بعضي‌ها زن، زندگي، آزادي شده است؛ شعاري كه جمهوري اسلامي ايران نه در شعار بلكه در عمل آن را اجرا كرد.ابوالفضل ابوترابي در نشست علني (چهارشنبه ۹ آذرماه) مجلس شوراي اسلامي و در نطق ميان دستور خود، گفت: اين روزها شعار بعضي‌ها زن، زندگي، آزادي شده است. شعاري كه جمهوري اسلامي ايران نه در شعار بلكه در عمل آن را اجرا كرد. طبق آمار بين‌المللي قبل از انقلاب شكوهمند كشورمان ميزان سواد زنان كشور ۵۴ درصد بوده و درحال حاضر به ۸۷ درصد رسيده است و ۵۲ درصد دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور را دختران تشكيل مي‌دهند و اولين كشور از لحاظ سوادآموزي دختران در كوتاه‌ترين زمان جمهوري اسلامي ايران است.نماينده مردم نجف‌آباد و تيران و كرون در مجلس شوراي اسلامي افزود: طبق آمار بين‌المللي ميزان اميد به زندگي كه ميانگين طول عمر انسان را نشان مي‌دهد، پيش از انقلاب ۵۴ سال بوده و درحال حاضر همتراز كشورهاي پيشرفته دنيا به ۷۶ سال رسيده كه نشان دهنده دسترسي مردم به درمان و آب آشاميدني سالم و تغذيه مناسب است.

ابوترابي عنوان كرد: و اما شعار آزادي؛ اين شعار به معني واقعي در جمهوري اسلامي ايران اعمال شد، اول انقلاب كه رفراندوم به جمهوري اسلامي ايران بيش از ۹۸ درصد و در سال ۱۳۶۸ راي مجدد به قانون اساسي و به طور ميانگين يك انتخابات برگزار شد و همچنين پاسخگويي مسئولين تراز اول و انتقاد از مسئولين كه در كمتر جاي دنيا وجود دارد، مستند صحبت‌هاي من انتقاد و بيان كاملا آزاد دانشجويان با رهبر معظم انقلاب اسلامي است. وي خاطرنشان كرد: شما كجاي دنيا را سراغ داريد دانشجويان با رهبران و روساي جمهور كشورها حداقل سالي يك بار بدون لكنت‌ زباني صحبت‌هاي خود را بيان كنند. اگر حرف من را قبول نداريد در اينترنت جست و جو و جلسات رهبري را با دانشجويان ببينيد و با ساير كشورها مقايسه كنيد.

همگرايي مردم در حمايت از تيم ملي توسط رسانه‌هاي سعودي وارونه جلوه داده شد

معاون امور جوانان وزارت ورزش گفت: آن‌ها مي‌خواهند، بگويند ايران آبستن تحولات فرهنگي و اجتماعي است و نهايت اين تحولات پذيرفتن چندپارگي ملي و نهايتا تجزيه است!معاون امور جوانان وزارت ورزش گفت: همگرايي حداكثري مردم ايران در حمايت از تيم ملي فوتبال توسط رسانه‌هاي انگليس و سعودي وارونه جلوه داده شد.وي افزود: آنچه توسط رسانه‌هاي ايران‌ستيز روايت مي‌شود، ترديد در اين همگرايي است كه حالا در دروغ شادي مردم ايران از باخت تيم ملي در حال پيگيري است.يامين‌پور گفت: آن‌ها مي‌خواهند، بگويند ايران آبستن تحولات فرهنگي و اجتماعي است و نهايت اين تحولات پذيرفتن چندپارگي ملي و نهايتا تجزيه است. وي افزود: تمام كنش رسانه‌هايي مثل «ايران‌اينترنشنال» كاشتن بذر ترديد در اذهان ايرانيان و آماده كردن آن‌ها براي پذيرفتن چندپارگي و تجزيه است.

امام جمعه نسيم شهر: حسن روحاني برادر داعش بود

امام جمعه نسيم شهر خطاب به حسن روحاني گفت: لعنت خدا بر تو و كساني كه در حزب تو حركت مي‌كنند. علي حسيني، امام جمعه نسيم شهر كه در خطبه هاي نمازجمعه گذشته اين شهر، حسن روحاني رئيس جمهوري سابق را پدر داعش خطاب كرده بود، در جلسه شوراي اداري شهرستان بهارستان گفت: به من پيام دادند كه گفتيد روحاني پدر داعش بود، آمريكايي‌ها پدر داعش بودند. اما ما مي‌توانيم بگوييم حسن روحاني برادر داعش بود، بايد انصاف را رعايت كنيم!به گزارش پيام‌گلستان، او با اشاره به تعطيلي مدارس و نمازهاي جمعه در ايام شيوع كرونا اظهار داشت: در آن زمان چه گرگهايي برنامه ريزي كردند نمازجمعه تعطيل شود . روزي هفتصد تن بر اثر كرونا مي مردند، ولي روحاني دستش را بر ريش خود مي كشيد و مي گفت تا برجام يك و تو امضا نشود، به ما واكسن نمي دهند، ولي آيت الله رييسي ميليونها دوز واكسن وارد و ميليونها دوز توليد و ميليونها دوز صادر كرد.وي خطاب به روحاني گفت: لعنت خدا بر تو و كساني كه در حزب تو حركت مي‌كنند. ملعون! لعنت خدا بر تو و تفكر خبيثت. اين گرگها آسيب به كشور زدند.

اروپايي‌هايي كه ادعا داريد، مدافع حقوق زن هستيد، يك نفر مانند زينب كبري سلام الله عليها بياوريد

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: شما اروپايي‌ها كه ادعا داريد، مدافع حقوق زن هستيد، يك نفر مانند زينب كبري سلام الله علي‌ها بياوريد، ما افتخارمان زينبي بودن است، زناني كه در دامن غرب پرورش پيدا كردند، زناني خودفروخته، تن‌محور به تعبير خودتان، ارزان قيمت، بيهوده و بي‌حاصل هستند كه هيچ جامعه صالحي از آن‌ها پرورش پيدا نمي‌كند و شما جنايتكار هستيد كه زن بي‌ارزش را جايگزين زنان ارزشمند مي‌كنيد و شما خيانتكار به بشريت هستيد. محسن اراكي با بيان اينكه زينب سلام الله عليها، راه ستم‌ستيزي و خوب‌زيستن را براي ما باز كرد، گفت: جايگاه زن در جامعه امروز نقشي است كه مي‌تواند در ايجاد يك خانواده خوب داشته باشد، اما هنوز اين جايگاه درست تبيين نشده و بايد امروزه بيش از پيش به اين مسائل پرداخته شود.

خضريان: خبرنگار فارس ترور رسانه‌اي شد

علي خضريان در تذكري گفت: در اتفاقات اخير جريان ضدانقلاب نتوانست اكثريت جامعه ايران عزيز را با خود همراه كند و فضا را به سمت ايجاد چالش جديدي ببرد لذا اين جريان همچون دهه ۶۰ به سمت ترور رفته است؛ يكي از ترورهاي اخير، ترور رسانه‌اي يكي از خبرنگاران فارس به نام آقاي سيد احسان حسيني است. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ترور رسانه‌اي نسبت به خبرنگار فارس صورت گرفته است، گفت كه خبرنگاران آبروي خود را براي حفظ نظام و انقلاب به ميدان آورده‌اند.

نسترن فرخه، خبرنگار «شرق» بازداشت شد

كانال تلگرامي روزنامه‌ «شرق» از بازداشت نسترن فرخه، خبرنگار اين روزنامه خبر داد. روز يكشنبه ماموران با حضور در منزل، نسترن فرخه را بازداشت و تلفن همراه او و خانواده و لپ‌تاپش را ضبط كردند. دلايل بازداشت فرخه، هنوز مشخص نيست.

روحاني به زيباكلام، نامه انتقادي نوشت؟

در ساعات گذشته در برخي شبكه‌هاي اجتماعي خبري با عنوان و موضوع پاسخ حسن روحاني رئيس‌جمهور سابق به توئيت اخير صادق زيباكلام منتشر شده است. يك منبع آگاه در دفتر رئيس‌جمهور پيشين گفت: اين بار هم مانند مورد قبلي (پاسخ به دكتر محقق داماد) عده‌اي نامه‌اي خيالي نوشته و آن را با عنوان جوابيه دكتر روحاني به آقاي زيباكلام منتشر كرده‌اند. اين متن داراي چنان منطق سست و ادبيات نامعمولي است كه هر خواننده‌اي به جعلي بودن آن پي مي‌برد. البته اين نوع نامه‌هاي خيالي كه سواد و سويه نويسندگانش را برملا مي‌كند، با مكتوب كردن سوداهاي برخي محافل، سعي در تمرين توزيع اخبار جعلي به شكل كاملا ناشيانه آن را دارد كه فهم و دانش مخاطبان شريف ايراني را دست‌كم گرفته‌اند.

پزشكيان: هر كسي آمد حرف بزند، گفتند با «آقا» مخالفي

نماينده تبريز در مجلس گفت: هر كسي آمد حرف بزند، گفتند با آقا مخالفي؛ يعني رهبري را مقابل مردم قرار دادند، در صورتي كه خيلي از كارهايي كه اينها مي گويند به رهبري ربطي ندارد. ناتواني در پاسخگويي، نداشتن علم و احساسي عمل كردن نتيجه اش اين شده است كه بيشتر افراد را از نظر اعتقادي با مشكل مواجه كرده اند.مسعود پزشكيان، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در مورد شكل گيري گفت وگوي ملي به عصر ايران گفت: مشكل اساسي ما اين است كه اصلا بلد نيستيم با هم گفت وگو كنيم. در اداره، دانشگاه يا مجلس و هرجايي وقتي دانشجو، استاد دانشگاه يا نماينده مجلس حرفي مي زند و طرف مقابل نمي تواند جواب بدهد، مي گويد «آقا» اين گونه نگفته است؛ در صورتي كه كسي به آقا كاري ندارد. دانشجو و استادي يا هر فردي وقتي نسبت به مساله اي مشكل دارد، كسي كه با اين دانشجو و استاد سروكار دارد به جاي اينكه از نظر علمي او را توجيه كند، مي گويد "تو مخالف رهبري هستي".

رئيس كل بانك مركزي: وضعيت منابع ارزي رو به بهبود است

صالح‌آبادي گفت: خوشبختانه وضعيت منابع ارزي ما رو به بهبود است و هر چه جلوتر مي‌رويم، وضعيت ما بهتر مي‌شود. در آبان‌ماه نسبت به مهرماه فروش حوزه نفت رشد بسيار خوب و قابل ملاحظه‌اي داشت؛ لذا حجم عرضه‌ها در بازار نيما نسبت به گذشته بر اساس ارز‌هاي مختلف مورد نياز بازار گسترش پيدا كرده است؛ بنابراين همچنان وضعيت مطلوبي را براي تأمين منابع ارزي در ماه‌هاي آينده پيش‌بيني مي‌كنيم.

وزير رفاه: كالابرگ اختياري است

صولت مرتضوي در حاشيه جلسه امروز هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: طرح كالابرگ الكترونيكي آزمايشي در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبي از آن گرفته شد. به محض اينكه بستر آن فراهم شود، آزمايشي اجرا مي كنيم. اميدواريم هرچه زودتر اين طرح اجرا شود. وي ادامه داد: استفاده از كالابرگ اختياري است؛ يعني كساني كه خواستند مي توانند از استفاده كنند و كساني كه خواستند مي توانند از مبلغ نقدي استفاده كنند. سازوكار اجراي اين طرح اين است كه كارت الكترونيكي افراد معادل مبلغ يارانه شارژ مي شود و افراد در يك بازه زماني مشخص مختار هستند با اين كارت، پروتئين خريد كنند يا اينكه زماني كه يارانه به حساب افراد واريز مي شود، پول آن را برداشت كنند.

تجارت ايران و تركيه از ۵ ميليارد دلار گذشت

جديدترين آمار منتشر شده از سوي اداره آمار تركيه نشان مي‌دهد مبادلات تجاري اين كشور با ايران در ده ماهه سال جاري ميلادي ۲۱ درصد رشد داشته است. ارزش تجارت ايران و تركيه كه در ماه‌هاي ژانويه تا اكتبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۳۹ ميليارد دلار بوده در مدت مشابه سال جاري ميلادي به ۵.۳ ميليارد دلار افزايش‌ يافته است. بر اساس اين گزارش صادرات تركيه به ايران در ماه‌هاي ژانويه تا اكتبر ۲۰۲۲ با افزايش ۱۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲.۴۹ ميليارد دلار رسيده است. تركيه در ژانويه تا اكتبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۲۳ ميليارد دلار كالا به ايران صادر كرده بود. همچنين تركيه در ۱۰ ماهه نخست سال جاري ميلادي ۲.۸۱ ميليارد دلار كالا از ايران وارد كرده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدي داشته است. تركيه در ماه‌هاي ژانويه تا اكتبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۱۶ ميليارد دلار كالا از ايران وارد كرده بود. تراز تجاري ايران با تركيه در ده ماهه سال جاري ميلادي به ميزان ۳۲۰ ميليون دلار به نفع ايران بوده است.

نماينده مجلس: اوضاع كنوني كشور، اجازه تفكيك وزرات راه وشهرسازي را نمي دهد

مجتبي يوسفي، عضو كميسيون عمران درخصوص تفكيك وزارتخانه راه و شهرسازي به مهر گفت: در ابتداي دولت سيزدهم پيشنهاد تفكيك وزارتخانه داده شد اما در آن زمان نه دولت راضي بود و نه اينكه رأي نمايندگان به حد نصاب رسيد؛ بنابراين، اين تفكيك صورت نگرفت و امروز براي اين تفكيك ديگر وقت نيست. وي در ادامه چرايي اينكه در حال حاضر وقت تفكيك نيست گفت: در شرايط فعلي كه در بحران هستيم، نمي‌توان اين كار را انجام داد؛ به طور مثال در ميدان جنگ نمي‌توان گفت لشكر بياييد مي‌خواهيم آرايش جنگي را تغيير دهيم. در حال حاضر هم همين وضعيت است در شرايط بحران هستيم. بحران مسكن و راه خودش دست كم از جنگ ندارد؛ بنابراين، هم اكنون اين اصلاً به صلاح نيست. مجتبي يوسفي در ادامه بيان كرد: تفكيك وزارتخانه يك سال تا يك سال و نيم زمان مي‌برد و اين هم دليل ديگري است كه وقت تفكيك نيست را نشان مي‌دهد. اگر اول كار دولت بود زمان براي تفكيك داشتيم و هماهنگي هم انجام مي‌شد اما امروزه هماهنگي نمي‌شود كرد. در حال حاضر دولت وزير را معرفي كند تا بحران مسكن و راه بيشتر از اين به چشم نخورده است، اين بحران‌ها با مديريت بهبود پيدا خواهد كرد.