پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مقايسه امكانات و ويژگي هاي پيام رسان هاي خارجي با داخلي (+جدول)
شنبه، 9 مهر 1401 - 17:21 کد خبر:49754
پيام نفت:
 «بهترين نرم‌افزار جايگزين تلگرام چيست؟»؛ در روزهايي كه اين نرم افزار از دسترس كاربران ايراني خارج شده بود، اين سوال به كرات پرسيده مي‌شد و همزمان مجالي پديد آمده بود تا نرم‌افزارهاي وطني توانمندي‌هايشان را به عموم عرضه كنند. فرصتي كه برخي رقباي ايرانيِ تلگرام از آن بهره بيشتري بردند و توانستند به اصطلاح خودي نشان دهند.
كانال عصر ايران در تلگرام

نه فيلتر شدن نرم‌افزارهاي پيام‌رسان در كشورمان چيز جديدي است و نه گزينه براي جايگزيني اين دست نرم افزارها اندك است اما به نظر مي‌رسيد كه مسدود شدن تلگرام فرق دارد. شايد از اين رو كه ديگر يك نرم‌افزار پيام‌رسان براي پاسخ دادن به نيازهاي جديد مردم كفايت نمي‌كرد و چيز بيشتري نياز بود؛ اپليكيشني مانند تلگرام و حتي بهتر از آن.

صحبت درباره نسل جديد نرم افزارهايي است كه علاوه بر ارتباط متني، صوتي، ارسال فايل و...، كانال‌هاي ارتباطي هم دارند و مي‌توان به كمك‌شان از اخبار روز مطلع شد، مقالات و گزارش‌هاي تخصصي يا در حوزه علاقمندي‌ها را مطالعه كرد، از مواضع و رويكردهاي افراد و گروه‌هاي مختلف در خصوص يك مساله خاص آگاهي يافت و يا در آنها سرگرم شد و وقت گذراند.
 
 
 

نرم‌افزارهايي كه خيلي بيشتر از يك پيام‌رسان هستند و مي‌بايست آنها را نسل جديد شبكه‌هاي اجتماعي ناميد. نسل جديدي كه اگر از شبكه‌هاي اجتماعي قبلي برتر نباشند، كمتر هم نيستند. دنيايي كه براي 40 ميليون ايرانيِ كاربر تلگرام از مدتها پيشتر تا حدود زيادي شناخته شده و كار رقابت را براي نرم افزارهاي پيام رسان وطني دشوار كرده است. نرم‌افزارهايي كه اگر قابليت هاي شبكه هاي اجتماعي را نداشته باشند، حتي فيلتر شدن تلگرام نيز نخواهد توانست موجب گرايش عموم به ايشان شود.

فضايي كه براي مدتي محدود با انسداد تلگرام در اختيار نرم افزارهاي ايراني قرار گرفت تا عرض اندام كرده و اقبالشان ميان مردم را محك بزنند. فرصتي براي جذب مخاطب كه برخي نرم افزارهاي وطني از آن بهره بيشتري بردند و برخي، در رقم زدن اتفاقات مثبت در آن كم توان ظاهر شدند. اتفاقي كه بيش از هرچيز، از قياس اين نرم افزارها با هم و گرايش مردم به نرم افزارهاي داراي قابليت هاي بيشتر نشات گرفت. اين را مي‌شود از آمار مراجعه مردم به نرم افزارهاي پيام رسان وطني و قياس امكاناتشان با يكديگر دريافت.

نمودار محبوبيتي كه اگر قرار به ترسيم آن باشد، مي‌بايست از يك آمار واحد براي نشان دادنش بهره ببريم و در اينجا ما از آمارهايي بهره مي‌بريم كه فروشگاه برنامه هاي اندرويدي مشهور كشورمان، يعني «كافه بازار» با بيش از 33 ميليون كاربر، ارائه مي‌دهد. آماري كه حكايت از آن دارد كه «سروش» با بيش از يك ميليون كاربر فعال، محبوب ترين نرم افزار پيام رسان وطني است و پس از آن، پيام رسان‌هاي «گپ» و «بله» با بيش از 200 هزار كاربر فعال قرار دارند.

بر اساس آمار كافه بازار، «آي گپ» با بيش از 100 هزار كاربر فعال و «بيسفون پلاس» با بيش از 20 هزار كاربر فعال به ترتيب محبوب ترين پيام رسان هاي ديگر ايراني هستند. اين در حالي است كه پيام رسان «ويسپي» نيز كه به نوعي ايراني محسوب مي‌شود، با بيش از 200 هزار كاربر فعال، جايگاه خوبي به دست آورده است.  

آمارهايي كه اگرچه به خودي خود جالب توجه هستند و مي‌توانند مورد تفسير قرار گيرند، اما زماني كامل تر مي‌شوند كه امكانات اين نرم افزارها و ويژگي هاي مختلفشان را با يكديگر و همچنين رقباي مشهور خارجي شان قياس كنيم. قياسي كه چنين نتيجه اي به دست مي‌دهد:

سروش

اپليكيشن سروش به رغم عمر كوتاهش توانسته جايگاه خوبي ميان كاربران ايراني دست و پا كند و با يك ميليون دانلود از فروشگاه وطني اپليكيشن هاي اندرويدي و رتبه ممتازش در فهرست الكسا، محبوب ترين و پر كاربردترين نرم افزار وطني لقب گيرد. پيام رساني كه با قابليت هايي مانند پرداخت درون برنامه‌اي، پرداخت قبض، خريد شارژ، كانال‌هاي تعاملي و دسته بندي شده (كه مي‌توان مطالبشان را لايك كرد يا رويشان كامنت گذاشت) تا حد زيادي منحصر به فرد شده است. نكته جالب توجه اينكه هيچ پيام‏رسان ايراني به سه ميليون كاربر نرسيده و براي اين تعداد آماده نيست. سروش كه سردمدار پيام‏رسانهاي داخلي است هم در طي دوران فيلترينگ تلگرام نشان داده آماده ميزباني از اين تعداد كاربر نيست و بايد سرمايه‏گذاري سنگين‎تري كند.

گپ

پيام رسان گپ به عنوان يك پيام رسان ايراني، امكان ايجاد گروه، كانال و موارد مشابه را به كاربر مي‌دهد و در زمره اپليكيشن‌هايي قرار مي‌گيرد كه شبكه اجتماعي است، اما چيزي كه آن را از ساير موارد مشابه متمايز كرده، امكان ساخت فروشگاه و پرداخت هاي درون برنامه اي است كه مناسب كسب و كارهاي كوچك و فروشگاه هاي اينترنتي است. گپ كانالهاي تعاملي و دسته بندي شده دارد كه كاربرد خوبي هم دارد هرچند به نظر مي‏رسد در توليد محتواي اين كانال‏ها، نقش كاربر پررنگ نيست، امري كه سروش در انجام آن موفق بوده و توانسته كاربران خود را تشويق به توليد محتوا در كانالهاي مختلف كند و كاربران هم آن را پذيرفته‏اند. گپ به رغم آنكه از نسخه هاي موبايل و وب بهره مي‌برد، هنوز در نسخه‌هاي دسكتاپ در دسترس كاربران نيست و شايد اين بزرگترين نقطه ضعفي باشد كه مي‌بايست مديران آن به فكر رفعش باشند.

آي گپ

اين اپليكيشن هم به عنوان يكي از نمونه هاي ايراني مشابه تلگرام گزينه خوبي براي جايگزيني به شمار مي‌رود. امكان ارسال و دريافت فايل بدون محدوديت هاي ساير پيام رسان ها، ايجاد گروه يا كانال و البته مديريت راحت آن ها، از جمله مواردي است كه آي گپ را به اپليكيشني فراتر از پيام رسان تبديل كرده است. ناگفته نماند كه اين نرم افزار براي سيستم عامل‌هاي متنوعي توسعه داده شده و از اين رو، كار با آن براي طيف وسيع تري از مخاطبان فراهم آمده است. با اين ملاحظه كه براي افزايش محبوبيت، آي گپ به ويژگي هاي منحصر به فرد و مشتري پسند بيشتري نيازمند است.

بله

اين پيام رسان يكي از زير مجموعه بانك ملي ايران به حساب مي‌آيد كه علاوه بر قابليت گفت‌وگو مي‌تواند پرداخت‌هاي آنلاين شما را انجام دهد. انتقال پول، خريد آنلاين، درخواست پول، خريد شارژ، پرداخت قبوض و غيره از جمله مواردي است كه از طريق پيام رسان بله قابل انجام و پيگيري است. ويژگي هاي خاصي كه اغلب به واسطه بات هاي نوشته شده براي بله مقدور مي‌شوند تا بله مطابق خاستگاهش، در تبادلات مالي خوب ارزيابي شود و همچنين، شباهت خاصي به تلگرام و بات هاي فعال بر بستر آن پيدا كند.

بيسفون+

بيسفون، نخستين پيام رسان ايراني است، حتي جلوتر از تلگرام صاحب قابليت كانال شد اما آن گونه كه بايد نتوانست توجه عموم را به خود جلب نمايد. اين را مي‌شود از شمار كمتر كاربرانش به رغم عمر چهار ساله‌اش در قياس با ديگر نرم افزارهاي وطني دريافت. حالا بيسفون پلاس با طراحي توسط تيمي جديد دوباره وارد ميدان شده است. اين در حالي است كه بيسفون چون يكي از زيرمجموعه‌هاي يكي از اپراتورهاي تلفن همراه در كشورمان است، همواره كم بودن هزينه هايش براي كاربرانش را در شعارهايش تكرار كرده است. يكي از ويژگي هايي كه مديران اين نرم افزار رويش تاكيد دارند، بهره مندي بيسفون پلاس از پروتكل اختصاصي اين اپليكيشن وطني است. البته معلوم نيست كه اين پروتكل عملياتي شده يا اين تيم در حال توسعه آن هستند و با عملياتي شدن فاصله زيادي دارند.

ويسپي

نه نامش ايراني است و نه شكل و ظاهرش اما آنگونه كه كنكاش برخي خبرنگاران نشان مي‌دهد، ايراني است! نرم افزاري وطني كه ظاهرا به ازاي پرداخت وجه در چين ساخته شده و دفترش در هنگ كنگ قرار دارد اما سي دي ان سرورهايش، سرورهاي يكي از شركت هاي بزرگ فروش اينترنت در كشورمان را نشان مي‌دهد و علاوه بر آن، رد و نشانه هاي ديگري نيز از ايراني بودن آن در دسترس است. جز اين نكته عجيب و ابهام در چرايي پنهان كردن خاستگاه اين نرم افزار، ويسپي توانسته خود را به عنوان يك پيام‌رسان كارامد نشان دهد. پيام رساني كه شبكه اجتماعي هم به شمار مي‌آيد اما از فقدان نسخه‌هاي دسكتاپ و نسخه تحت وب رنج مي‌برد.

سيگنال

حريم خصوصي همواره مهم‌ترين نكته براي توسعه دهندگان اپليكيشن سيگنال بوده است. تيم توسعه دهنده اين اپليكيشن با رمزنگاري ويژه اي كه بر روي محتواي ارسالي كاربران اين پيام رسان كرده اند، آن را به امن ترين پيام‌رسان جهان تبديل كرده اند. اين نرم افزار مورد تقدير بسياري از كارشناسان امنيتي در جهان قرار گرفته و البته كه نام آشناي "ادوارد اسنودن" نيز در اين ميان به چشم مي خورد! همه اينها در حالي است كه سيگنال به مانند واتس اپ تنها يك پيام رسان امن است نه شبكه اجتماعيِ مورد نياز و توجه ايرانيان.

لاين

مهم ترين توضيح در خصوص لاين اين است كه پيشتر اين نرم افزار ژاپني تا حدودي مورد توجه ايرانيان قرار داشت و روي گوشي‌هاي هوشمند تلفن همراه بسياري از هموطنانمان نامش به چشم مي‌خورد اما با ظهور و بروز تلگرام، قافيه را به اين رقيب باخت و به خاطرات پيوست. اتفاقي كه نشان مي‌دهد لاين جايگزين مطمئن و كاملي براي تلگرام نيست و حتي اگر روزي بتواند به اين جايگاه برسد، باز ممكن است در رقابت بعدي كم آورده و قافيه را ببازد. نكته اي كه پيش و بيش از ويژگي هاي لاين در انتخابش تاثير خواهد داشت. خالي از لطف نيست اگر بدانيد اين نرم افزار ژاپني به تازگي رمزنگاري را در دستور كار خود قرار داده است.

واتس اپ

اگر به دنبال يك پيام رسان ساده با امكانات معمولي هستيد، احتمالا واتس اپ بهترين گزينه پيش روي شماست. اين پيام رسان برخلاف تلگرام هيچ امكان خاصي ندارد و تنها وظيفه آن امكان ايجاد چت هاي يك به يك يا گروهي است. حتي امكان ارسال فايل هاي صوتي از قبيل MP3 يا Wav هم در آن وجود ندارد. يكي ديگر از مشكلات واتس اپ، محدوديت در ارسال فايل هاي ويديويي و تقسيم آن به چند قسمت است. واتس اپ برخلاف تلگرام يك شبكه اجتماعي محسوب نمي شود و به همين دليل خيلي نمي توانيد به عنوان جايگزين تلگرام به آن تكيه كنيد!

وي چت

اين نرم افزار چيني و پر سابقه يكي از جديدترين گزينه هاي جايگزيني تلگرام است. اتفاقي كه در روزهاي اخير و با رفع فيلتر وي چت رخ داد چراكه اين نرم افزار به دليل دارا بودن قابليت هاي غيرقابل فيلتري، پنج سال پيش در كشورمان فيلتر شده بود. فيلترينگي كه در روزهاي اوج محبوبيت وي چت در كشورمان رقم خورد و حالا برخي انتظار دارند كه معكوس آن رخ دهد. اتفاقي كه بعيد است رخ دهد چراكه وي چت قابليت ساخت كانال ندارد و از اين رو نمي تواند جايگزين مناسبي براي تلگرام باشد.

كدام پيام‌ رسان‌ داخلي با فيلترينگ تلگرام فرصت عرضه يافت؟ (+جدول مقايسه‌ اي)