پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : يك فرصت مناسب براي نفت و گاز ايران
یکشنبه، 23 مرداد 1401 - 02:33 کد خبر:49492
پيام نفت:
نماينده سابق ايران در اوپك گفت: در شرايط فعلي كه اروپا درگير بحران انرژي شده، يك فرصت مثبت براي خودنمايي ايران ايجاد شده است كه مي تواند نتايج خوبي را به دنبال داشته باشد.
 
 
  
به گزارش جديد پرس:
محمد خطيبي با بيان اينكه چنانچه موانع برداشته شود، ايران به راحتي و در فرصتي كوتاه مي‌تواند بخشي از نيازهاي اروپا را تامين كند، اظهار كرد: پيش از تحريم‌ها به اروپا صادرات نفت داشتيم و درصورت رفع تحريم‌ها مي‌توانيم با مشتريان قديمي و يا حتي مشتريان جديد تعامل داشته باشيم، بنابراين در مورد نفت مشكلي وجود ندارد و در زماني كوتاه مي‌توانيم نيازهاي اروپا را برطرف كنيم.
 
وي افزود: درباره گاز نيازمند سرمايه‌گذاري هستيم و در كوتاه مدت نمي‌توان نسبت به اين مساله اميدوار بود و بايد نگاه بلندمدت به اين موضوع داشت؛ اگر اروپايي‌ها مايل باشند كه نياز گازي خود را از ايران تامين كنند، بايد در اين كشور سرمايه‌گذاري و به شكل خط لوله و يا  LNG نياز خود را تامين كنند و در مجموع بايد گفت كه صادرات گاز به اروپا در كوتاه مدت عملي نيست اما در بلندمدت مي توان اين كار را پيش برد.
 
اين كارشناس ارشد حوزه انرژي با اشاره به پتانسيل‌هاي بالاي ايران در حوزه صنعت گاز، گفت: ايران ظرفيت بالايي در منابع گازي دارد و مي‌تواند بخشي از نيازهاي اروپا را تامين كند و اين دو فرصت براي ما وجود دارد و مي‌توانيم از آن استفاده كنيم؛ البته براي اروپا نيز يك فرصت خوب به حساب مي‌آيد و مي‌توان اين مساله را يك بازي برد-برد براي ايران و اروپا دانست.
خطيبي با اشاره به وضعيت بازار با توجه به بحران اروپا، تاكيد كرد: در شرايط فعلي بازار تحت تاثير دو نيروست، باتوجه به اينكه به سمت فصل پاييز و زمستان پيش مي‌رويم، تقاضاي فصلي افزايش مي‌يابد و اين يك عامل تقويت كننده بوده، اما از طرفي بالا بودن تورم و احتمال وقوع ركود اقتصادي به ويژه در كشورهاي صنعتي موجب كاهش قيمت‌ها شده است تا جايي كه اخيرا حتي شاهد قيمت‌هاي زير ۱۰۰ دلار نيز بوديم.
 
 
وي با بيان اينكه اين ركود اقتصادي مي‌تواند تقاضا را كاهش دهد، گفت: اين عوامل موجب شده تا قيمت‌ها روند كاهشي داشته باشند، درواقع احتمال وقوع ركود اقتصادي به ويژه در كشورهاي صنعتي و عامل فصلي موجب وقوع تغييراتي در قيمت مي‌شود و بايد ديد كدام يك بر ديگري غلبه مي‌كند.
 
 
اين كارشناس با اشاره به وضعيت ايران در بازار گفت: ايران كماكان درگير محدوديت است و تحت تاثير تحريم‌ها نمي‌تواند از توان صادراتي خود استفاده كند، البته در اين شرايط نيز صادرات نفت صورت مي گيرد اما اين تمام توان ايران نيست، چنانچه موانع برداشته شود، مي‌توانيم نفت بيشتري صادر و درآمدهاي بيشتري را اخذ كنيم.