پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : آيت‌الله مكارم: اگرچه گراني‌ها به‌شدت مردم را رنج مي‌دهد، ولي اين مسائل نبايد شور عزاداري‌هاي محرم را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بكاهد / اگر امربه‌معروف با رعايت ادب اسلامي و بدون توهين، به‌صورت فرهنگ عمومي درآيد، براي بسياري از مفاسد همچون بدحجابي چاره‌جويي خواهد شد
شنبه، 8 مرداد 1401 - 14:17 کد خبر:49384
پيام نفت:
آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد در پيامي با بيان توصيه‌هايي به مناسبت فرارسيدن ماه محرم، گفت: اگرچه نابساماني‌هاي اقتصادي و گراني‌هاي افسارگسيخته به‌شدت مردم را رنج مي‌دهد و همان‌طور كه بارها متذكر شده‌ايم، لازم است متوليان امر نسبت به بهبود اوضاع معيشت مردم و مهار گراني و تورم تلاش مضاعف كنند، ولي اين مسائل نبايد شور عزاداري‌هاي حسيني را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بكاهد. توصيه مي‌كنم كه همگان دست‌به‌دست هم داده، بر شكوه و عظمت اين مراسم بيفزايند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد در پيامي بابيان توصيه‌هايي به مناسبت فرارسيدن ماه محرم، از مداحان خواست ضمن بيان رشادت‌هاي سالار شهيدان، از اشعار موهن و سبك‌هاي نامناسب در مجالس عزاداري پرهيز نمايند.

به گزارش «انتخاب»، در اين پيام آمده است: ماه محرم، ماه عزاداري سرور و سالار شهيدان يكي از سرمايه‌هاي عظيم جهان تشيع بلكه جهان اسلام است، ماهي كه بايد مسلمانان با الهام از عاشوراي حسيني و در ظل عنايات آن حضرت، راه نجات از يوغ ستمگران را پيدا كنند و با شعار «هيهات منا الذله»، راه و رسم تقوا، آزادگي، جوانمردي، شجاعت و عدالت را بياموزند.

وي در ادامه بابيان توصيه‌هايي به عزاداران و هييت هاي مذهبي بيان كرد: نخست؛ ضروري است ضمن رعايت مسائل بهداشتي، مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) باشكوه‌تر از هرسال و با شور و شعور حسيني برگزار شود و هر يك از عاشقان آن حضرت به‌قدر توان خود در اقامه فرهنگ عاشورايي خدمت نمايد.

اين مرجع تقليد در دومين توصيه خود افزود: سزاوار است خطباي محترم تنها به توصيف واقعه تاريخي عاشورا بسنده نكنند بلكه بابيان ريشه‌ها، انگيزه‌ها، رويدادها و پيامدهاي نهضت امام حسين(ع) به‌خصوص جوانان را با اهداف عالي و مقدس اين حادثه بزرگ كه همان مبارزه حق در برابر باطل بود، آشنا سازند.

آيت‌الله مكارم شيرازي ادامه داد: سوم؛ به مداحان محترم و مخلص نيز توصيه مي‌كنم ضمن بيان حماسه‌ها و رشادت‌هاي سالار شهيدان و ديگر شهداي مظلوم كربلا و توسل به امام زمان (عج)، بر آگاهي مردم بيفزايند و از اشعار موهن يا غلوآميز و يا سبك‌هاي نامناسب بپرهيزند و جلوي انحرافات احتمالي را بگيرند.

وي در توصيه چهارم خود، تصريح كرد: عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) شايسته است از كارهايي كه موجب وهن مذهب مي‌گردد، جدا خودداري نمايند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل‌بيت(ع) ندهند.

اين مرجع تقليد اضافه كرد: متوليان هيات هاي مذهبي ضمن پرهيز از اسراف با برگزاري ساده مجالس و مراسم پر خيروبركت عزاي حسيني، خلوص نيت را بر هر چيز ترجيح دهند، اوقات نماز را محترم بشمارند تا مشمول تفضلات الهي و عنايات خاصه آن حضرت گردند.

وي در ششمين توصيه خود به عزاداران ايام ماه محرم، تاكيد كرد: بي‌شك يكي از آموزه‌هاي مهم قيام امام حسين(ع) احياي دو فريضه فراموش‌شده امربه‌معروف و نهي از منكر و همچنين تعليم و تربيت اسلامي است كه حضرت در راه رسيدن به آن، خون پاك خويش ويارانش را نثار كرد. اگر اين ارزش‌ها با رعايت ادب اسلامي و بدون هرگونه توهين در سطح جامعه به‌صورت فرهنگ عمومي درآيد، بسياري از مفاسد اخلاقي و اجتماعي همچون بدحجابي و امثال آن چاره‌جويي خواهد شد، و البته يكي از وظايف مجالس عزاداري خنثي‌سازي نقشه‌هاي شوم و سم‌پاشي‌هاي دشمنان در ايجاد همين معضلات اخلاقي است.

آيت‌الله مكارم در هفتمين توصيه خود به عزاداران، اضافه كرد: اگرچه نابساماني‌هاي اقتصادي و گراني‌هاي افسارگسيخته به‌شدت مردم را رنج مي‌دهد و همان‌طور كه بارها متذكر شده‌ايم، لازم است متوليان امر نسبت به بهبود اوضاع معيشت مردم و مهار گراني و تورم تلاش مضاعف كنند، ولي اين مسائل نبايد شور عزاداري‌هاي حسيني را تحت‌الشعاع قرار داده، از حرارت آن بكاهد. توصيه مي‌كنم كه همگان دست‌به‌دست هم داده، بر شكوه و عظمت اين مراسم بيفزايند.

وي در پايان بيان كرد: از همه عزاداران و ارادتمندان سيد و سالار شهيدان مي‌خواهم كه براي سلامتي و تعجيل در فرج بقية‌الله(عج) و همچنين حل گرفتاري‌ها و مشكلات جوامع اسلامي دست به دعا بردارند و همگان از خداوند بخواهيم كه به بركت عزاداري و اشك بر مصائب سيدالشهدا و شهداي كربلا، خيروبركت و توفيقات خاصه خويش را براي امت اسلامي و به‌ويژه مردم شريف و مومن ايران عنايت فرمايد.