پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : هند به قدرت برتر انرژي خورشيدي در جهان تبديل مي شود
شنبه، 8 مرداد 1401 - 05:39 کد خبر:49374
پيام نفت:

دهلي نو-ايرنا- بانك جهاني اعلام كرد كه هند به سرعت در حال تبديل شدن به يك قدرت بزرگ در جهان از نظر استفاده از انرژي خورشيدي است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روزنامه 'فيننشال اكسپرس' چاپ هند، در ماه ژانويه سال جاري هند توانست پيش از سال 2022 به هدف توليد 20 گيگاوات انرژي برق خورشيدي دست يابد.
بانك جهاني در اين باره افزود: هند در 100 روز از سال مي تواند از نور خورشيدي استفاده كند. اين كشور براي اينكه به هدف خود در رسيدن به ظرفيت 20 گيگاواتي انرژي خورشيدي دست يابد، اقدام به احداث پارك هاي خورشيدي در سطح وسيعي از اين كشور كرده است.
سيمون استولپ يك متخصص انرژي در بانك جهاني گفت: در مناطقي كه زمين كافي براي احداث پارك هاي خورشيدي وجود ندارد، پشت بام ها داري ظرفيت بسيار مناسبي هستند. بهره برداري از بازار استفاده از انرژي خورشيدي بر روي پشت بام خانه ها براي تامين نياز هاي عظيم هند به انرژي بسيار ضروري است.
بانك جهاني همچنين يادآورشد كه 40 درصد از 100 گيگاوات برق خورشيدي كه قرار است تا سال 2022 توليد شود از طريق نصب تجهيزات خورشيدي بر روي پشت بام ها بدست خواهد آمد.
نارندا مودي نخست وزير هند پس از قدرت گرفتن در سال 2014 هدف توليد انرژي خورشيدي تا سال 2022 را به175 گيگاوات افزايش داده است.
ايالت هاي كارناتاكا، تلانگانا، آندرا پرادش و راجستان در سال 2017 بيشترين آمار نصب تجهيزات خورشيدي را در هند به خود اختصاص داده اند.
هند كه از جمله كشور هاي امضا كننده توافق اقليمي پاريس است متعهد شده است تا سال 2030، 40 درصد از ظرفيت انرژي خود را از طريق منابع غير فسيلي تامين كند و همچنين با درخت كاري كافي 2.5 تا 3 گيگاتون دي اكسيد كربن را از جو خارج كند.
روزنامه فيننشال اكسپرس نوشت: اكنون 30 درصد از توليد انرژي هند با استفاده از سوخت هاي غير فسيلي انجام مي شود اما اين كشور براي رسيدن به اين هدف خود با چالش هاي فراواني از جمله تامين ضعيف مالي ، مشكلات وارد كردن برق توليد شده در ايستگاه هاي خورشيدي به مدار و غير اقتصادي بودن تجهيزات آنها روبرو است.
هند اعلام كرده است كه صنعت انرژي تجديد پذير اين كشور مي تواند فرصت هاي تجاري به ارزش 160 ميليارد دلار در يك دهه ايجاد كند كه اين امر آن را به يك بازار بسيار جذاب تبديل مي كند.
بانك جهاني پيشتراعلام كرده بود كه در جهت اهداف توسعه انرژي خورشيدي هند، به اين كشور بيش از 1 ميليارد دلار وام ارائه خواهد داد.
بانك توسعه آلمان هم اعلام كرده است كه حاضر است در پنج سال آينده 1 ميليارد يورو به هند در راستاي توسعه پانل هاي خورشيدي و اتصال آنها به مدار انرژي وام با بهره كم ارائه دهد.
بزرگ ترين نيروگاه انرژي خورشيدي جهان با ظرفيت توليد برق 648 مگاوات در ايالت تاميل نادو هند است .