پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سرمايه گذاري چين در روسيه پس از تحريم ها صفر شد! / بيشترين سرمايه گذاري پكن در عربستان سعودي
یکشنبه، 2 مرداد 1401 - 17:47 کد خبر:49356
پيام نفت:
فايننشال تايمز:

 

پكن در نيمه اول سال، ۵.۵ ميليارد دلار قرارداد‌هاي جديد با عربستان سعودي امضا كرد كه بيش از سرمايه گذاري چين در هر كشور ديگري بود. اين در حالي ست كه سرمايه گذاري‌هاي خارجي چين افزايشي پيدا نكرده است. در سال ۲۰۲۱، عراق با ۱۰.۵ ميليارد دلار قرارداد‌هاي ساخت و ساز جديد، بزرگترين ذينفع BRI (ابتكار كمربند و جاده) بود.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

فايننشال تايمز نوشت: سرمايه‌گذاري‌هاي جديد ابتكار «كمربند و جاده» چين (BRI) در روسيه براي اولين بار به صفر رسيده كه نشان‌دهنده بي‌ميلي پكن براي مواجهه با تحريم‌ها در پي جنگ اوكراين است.


به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»؛ در ادامه ي اين مطلب آمده است: بر اساس گزارش «مركز مالي و توسعه سبز» در دانشگاه فودان در شانگهاي، پكن در نيمه اول سال ۲۰۲۲ هيچ معامله جديدي با نهاد‌هاي روسي تحت برنامه «كمربند و جاده» (جاده ابريشم) منعقد نكرده است.

كريستوف ندوپيل وانگ، مدير اين مركز گفت كه تهديد تحريم‌هاي غرب مي‌تواند چين را از سرمايه گذاري در روسيه منصرف كند. چين در حالي كه سرمايه‌گذاري خود در روسيه را كاهش مي‌دهد، حضور خود را در خاورميانه عميق‌تر كرد.

ندوپيل وانگ گفت كه سقوط ميزان سرمايه گذاري ممكن است "فقط موقتي" باشد و "قطعاً تعامل قوي بين روسيه و چين وجود دارد". وي افزود، البته خريد‌ چين از صادرات انرژي روسيه با وجود جنگ افزايش يافته است.

روسيه يكي از ذينفعان كليدي هزينه‌هاي توسعه‌اي چين در بحث ابتكار «كمربند و جاده» بوده است.

بر اساس اين گزارش، از زمان شروع به كار طرح «كمربند و جاده» در سال ۲۰۱۳، مجموع مشاركت BRI چين بالغ بر ۹۳۲ ميليارد دلار است كه شامل ۵۶۱ ميليارد دلار در قرارداد‌هاي ساخت و ساز و ۳۷۱ ميليارد دلار سرمايه گذاري است. پروژه‌هاي BRI در سراسر بخش‌ها - از بنادر گرفته تا راه‌آهن، تا مراكز داده و معادن را شامل مي‌شود.

به گفته‌ي پژوهشگران، درحاليكه در شش ماه نخست ۲۰۲۰ قراردادي از سوي چين با روسيه منعقد نشده، مسكو و پكن قرارداد‌هايي به ارزش حدود ۲ ميليارد دلار در مدت مشابه سال قبل امضا كرده بودند.

به نوشته‌ي AidData، يك آزمايشگاه تحقيقاتي بين‌المللي در كالج ويليام و مري در ويرجينيا، تعهدات رسمي وام‌دهي چين به روسيه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ - كه شامل هزينه‌هاي BRI مي‌شود - بالغ بر ۱۲۵.۴ ميليارد دلار بوده است. اين شامل ۵۸ ميليارد دلار از بانك توسعه چين و ۱۵ ميليارد دلار از اگزيم بانك چين، دو بانك بزرگ اين كشور است.

چين البته هنوز براي حدود ۱۵ درصد از نفت و ۸ درصد از گاز خود به عرضه روسيه وابسته است. قرارداد‌هاي انرژي جديد براي گسترش اين توافقات در اوايل فوريه منعقد شد، چند روز قبل از اينكه به سربازان روسيه دستور حمله به اوكراين داده شود.

از زمان حمله به ماه فوريه، پكن از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه روسيه انتقاد كرده است، اگرچه بسياري از شركت‌هاي آن مراقب هستند كه آن‌ها را نقض نكنند.

داده‌هاي دانشگاه فودان نشان داد كه عربستان سعودي اكنون به يكي از بزرگترين ذينفعان BRI تبديل شده است، زيرا چين روابط خود را با كشور‌هاي خاورميانه از طريق معاملات بزرگ انرژي و ساخت و ساز تقويت مي‌كند.


پكن در نيمه اول سال، ۵.۵ ميليارد دلار قرارداد‌هاي جديد با عربستان سعودي امضا كرد كه بيش از سرمايه گذاري چين در هر كشور ديگري بود. اين در حالي ست كه سرمايه گذاري‌هاي خارجي چين افزايشي پيدا نكرده است. در سال ۲۰۲۱، عراق با ۱۰.۵ ميليارد دلار قرارداد‌هاي ساخت و ساز جديد، بزرگترين ذينفع BRI بود.

تقويت موقعيت چين در خاورميانه پس از پايان رسمي ماموريت جنگي آمريكا در عراق و خروج آمريكا از افغانستان صورت گرفت. جو بايدن، رئيس‌جمهور آمريكا در اين ماه به رياض سفر كرد و قول داد كه منطقه را «ترك نكند و خلايي را باقي نگذارد كه چين، روسيه يا ايران آن را پر كنند.»