پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : روسيا اليوم: نشست آتي تهران و رياض در سطح ديپلماتيك است
جمعه، 10 تیر 1401 - 05:40 کد خبر:49115
پيام نفت:
يك منبع دولتي عراق، شامگاه پنجشنبه، خبر داد كه عراق ميزبان نشستي ميان ديپلمات‌هاي ايراني و سعودي خواهد بود. اين مقام عراقي در گفتگو با شبكه «روسيا اليوم» در اين خصوص گفت: «پنج نشست پيشين كه در بغداد ميان تهران و رياض برگزار شد، در سطح امنيتي و اطلاعاتي بود؛ اما نشست آتي در سطح ديپلماتيك خواهد بود.»
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :



فارس:  يك منبع دولتي عراق، شامگاه پنجشنبه، خبر داد كه عراق ميزبان نشستي ميان ديپلمات‌هاي ايراني و سعودي خواهد بود.


اين مقام عراقي در گفت‌وگو با شبكه «روسيا اليوم» در اين خصوص گفت: «پنج نشست‌ پيشين كه در بغداد ميان تهران و رياض برگزار شد، در سطح امنيتي و اطلاعاتي بود؛ اما نشست آتي در سطح ديپلماتيك خواهد بود.»

اين مقام عراقي كه اشاره‌اي نيز به نام او نشده، افزود: «اين نشست در مرحله آتي و طبق توافق اوليه صورت‌گرفته ميان سعودي‌ها و ايراني‌ها در بغداد برگزار خواهد شد.»

«فؤاد حسين» وزير امور خارجه عراق نيز روز گذشته در گفت‌وگوي تلفني با «حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از آمادگي بغداد براي فراهم كردن زمينه‌هاي لازم به منظور‌ آغاز مذاكرات سياسي بين ايران و عربستان خبر داد.

فؤاد حسين، روز گذشته همچنين در گفت‌و‌گو با شبكه «الحدث» اظهار داشت: «در سفر الكاظمي به عربستان سعودي مسئله حمايت عراق از گفت‌وگوهاي سعودي-ايراني مورد بحث و بررسي قرار گرفت. گفت‌و‌گوهاي جداگانه‌اي در بغداد ميان اردن و ايران و مصر و ايران آغاز شده است.»

وي اضافه كرد: «در سفر الكاظمي به عربستان سعودي اختلاف سعودي و ايران بر سر يمن مطرح شد. الكاظمي علني شدن گفت‌و‌گوهاي سعودي و ايراني را مطرح كرد. ما جديت ايران درباره آتش‌بس يمن را احساس كرديم.»

اظهارات وزير امور خارجه عراق پس از سفر اخير نخست‌وزير اين كشور به عربستان سعودي و ايران بيان شد.

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ديدار با مصطفي الكاظمي آخرين تحولات منطقه و موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده بود.

وزير امور خارجه ايران با اشاره به برقراري آتش بس در يمن، بر حمايت ايران از تداوم آتش بس و لزوم پايان محاصره انساني در اين كشور تأكيد كرده بود.

اميرعبداللهيان همچنين با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران راه حل مشكلات منطقه را از درون منطقه مي‌داند، از تلاش‌هاي عراق براي تقويت عنصر گفت‌و‌گو و نقش سازنده اين كشور در معادلات منطقه‌اي و گفتگو بين جمهوري اسلامي ايران و عربستان قدرداني كرده بود و افزوده بود: «جمهوري اسلامي ايران جز خير براي منطقه نمي‌خواهد و از بازگشايي سفارتخانه‌ها در پايتخت‌هاي دو كشور حمايت مي‌كند.»