پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : استفاده اوكراين از پهپادهاي انتحاري براي حمله به تجهيزات نظامي روسيه [تماشا كنيد]
جمعه، 3 تیر 1401 - 12:43 کد خبر:49076
پيام نفت:
نيروهاي عمليات ويژه اوكراين ويديويي از حمله پهپاد Switchblade ساخت ايالات متحده به يك تانك جنگي T-72B3 روسيه منتشر كرد. هرچند به طور دقيق مشخص نيست كه در اين ويديو كدام مدل از پهپادهاي انتحاري آمريكا به رخ كشيده شده، اما قدرت آن براي از كار انداختن تانك‌هاي سنگين به خوبي نشان داده شده است.
 

درگيري نظامي بين اوكراين و روسيه نگاه دقيقي از جنگ در آينده به تمام جهان ارائه كرده است. يكي از سلاح‌هاي مهم اين جنگ، پهپادها هستند كه علاوه بر كارهايي مانند شناسايي و نظارت، از نقاط جنگي مختلفي عكسبرداري مي‌كنند و در ويديو زير، قدرت آن‌ها در حمله نظامي نيز به نمايش گذاشته شده است. با توجه به تمام اين موارد، روسيه اخيرا ادعا كرده بود از فناوري ليزر براي ساقط كردن پهپادها در 5 ثانيه استفاده مي‌كند.
 

پهپادهاي انتحاري Switchblade


Switchblade كه توسط شركت مستقر در كاليفرنيا AeroVironment ساخته شده، نوعي پهپاد انتحاري محسوب مي‌شود. گفته مي‌شود كه اين پهپادها نسبتا كوچك هستند و توان آن‌ها به اندازه 10 دقيقه است. همچنين Switchblade از ويژگي‌هاي رديابي GPS براي مشخص كردن اهداف بهره مي‌برد.
 
 

درباره نحوه كار آن نيز توضيح داده شده كه پهپاد Switchblade ابتدا مانند يك خمپاره شليك مي‌شود و سپس بال‌هاي آن توسط فنر باز مي‌شود. در اين شرايط، پهپاد مي‌تواند با سرعت بسيار زيادي به سمت جهتي حركت كند كه اپراتور انتظار دارد. همچنين مسير حركت او از طريق واحد كنترل دستي اپراتور (مانند گوشي) قابل مشاهده است.

براي كلاهك مدل‌هاي مختلف Switchblade، از موادي مانند نارنجك 40 ميلي‌متري يا حتي ماده منفجره بزرگتري استفاده شده است. هرچند در اين حمله، تانك به طور كامل نابود نمي‌شود، اما ديگر قادر به ادامه ماموريت خود نخواهد بود.
 
 

جنگ پهپادها؟

پهپاد
 

در روزهاي اوليه جنگ گزارش‌هايي منتشر شده بود كه اوكراين از پهپادهاي كوچكي براي تخريب خطوط تامين تجهيزات نظامي روسيه استفاده مي‌كند.

از سوي ديگر، روسيه نيز با استفاده از پهپادهاي نظامي خود تلاش كرده تا با اوكراين مقابله كند. با توجه به گزارش‌هايي كه رسانه‌هاي روسي ارائه كرده‌اند، ظاهرا اين كشور از پهپاد انتحاري استفاده مي‌كند كه هدف خود را با هوش مصنوعي تشخيص مي‌دهد و اين خبر نگراني‌هايي را به همراه داشته است.

در همين حال، دولت ايالات متحده متعهد شده كه پهپادهاي Switchblade خود را در اختيار كشور اوكراين قرار دهد و گفته مي‌شود كه تاكنون بيش از 700 پهپاد به اين كشور تحويل داده اشت.