پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : حمله پهپادي ارتش اوكراين به پالايشگاه نفت روسيه
پنجشنبه، 2 تیر 1401 - 10:50 کد خبر:49069
پيام نفت:

منابع خبري از حمله روز چهارشنبه پهپادهاي منتسب به اوكراين به يك پالايشگاه نفت روسيه نزديك مرز اين كشور با اوكراين خبر دادند.

حمله پهپادي ارتش اوكراين به پالايشگاه نفت روسيه

منابع خبري از حمله روز چهارشنبه پهپادهاي منتسب به اوكراين   به يك پالايشگاه نفت روسيه نزديك مرز اين كشور با اوكراين خبر دادند.

به گزارش وبگاه شبكه خبري «الجزيره» مدير اين تاسيسات نفتي گفت كه يك حمله پهپادي به پالايشگاه نفت روسيه در نزديكي مرز با اوكراين صورت گرفت كه طي آن شعله‌هاي آتش و دود سياه به ايجاد شده و فعاليت در اين مكان تعليق شده است.

مقامات پالايشگاه نفت «نووشاختينسك» در منطقه «روستوف» روسيه گفتند كه اولين پهپاد در ساعت ۸:۴۰ صبح (به وقت محلي) به اين مكان حمله وبه يك واحد تقطير برخورد كرد و باعث انفجار شد. حمله دوم در ساعت ۹:۲۳ صبح به وقت محلي به  مخازن نفت خام در اين پالايشگاه كه بزرگترين تامين كننده فرآورده‌هاي نفتي در جنوب روسيه است صورت گرفت، اما به گفته مديريت اين تاسيسات هيچكس در جريان اين حادثه مجروح نشده است.
 

اين پالايشگاه در جنوب غربي روسيه، تنها ۸ كيلومتر (پنج مايل) از مرز با اوكراين است.

حمله پهپادي ارتش اوكراين به پالايشگاه نفت روسيه

در بيانيه اين پالايشگاه آمده است: «در نتيجه اقدامات تروريستي از مرزهاي غربي و در منطقه روستوف، دو هواپيماي بدون سرنشين به تاسيسات فناوري نووشاختينسك حمله كردند.»

«واسيلي گلوبف» فرماندار روستوف نيز گفت كه اين پالايشگاه نفت فعاليت خود را به حالت تعليق درآورده است. وي افزود كه قطعات اين دو پهپاد در اين پالايشگاه كشف شده است.

حمله روز چهارشنبه به اين پالايشگاه به دنبال مجموعه‌اي از انفجارها و آتش سوزي‌ها در غرب روسيه در بحبوحه جنگ اين كشور در اوكراين رخ داده است. مقامات اوكراين در زمينه اين حمله تاكنون واكنشي از خود نشان نداده‌اند.

«سرگئي آكسيونوف» رئيس شبه جزيره كريمه  نيز روز دوشنبه اعلام كرد كه اوكراين به دكل حفاري چرنومورنفت وگاز حمله كرده است. ۱۰۹ نفر در اين دكل مشغول كار بودند، ۹۴ نفر تخليه شدند، سه نفر مجروح و هفت نفر نيز مفقود شدند. 

شركت چرنومور مستقر در كريمه يك شركت با مشاركت صدرصد دولتي است. فعاليت اصلي اين شركت توليد گاز طبيعي و ميعانات گازي است و داراي مجوز اكتشاف و توليد هيدروكربن در درياي سياه و درياي آزوف است. 

انتشار خبرها درباره حمله اوكراين به تاسيسات نفتي روسيه در درياي سياه در شرايطي انجام شده كه درگيري‌ها بين دو كشور از پنجم اسفند ماه سال گذشته همچنان ادامه دارد.

«ولاديمير پوتين»،  رئيس‌جمهور روسيه از پنجم اسفند ماه دستور آغاز عمليات نظامي در اوكراين را صادر كرد. اين دستور چند روز بعد از اقدام مسكو در به رسميت شناختن استقلال دو جمهوري «دونستك» و «لوهانسك» از اوكراين صادر شد.