پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مصرف بيش از ۲۳۸ ميليارد مترمكعب گاز در نيروگاه هاي كشور
جمعه، 6 خرداد 1401 - 06:40 کد خبر:48930
قيمت گاز در اروپا اكنون حدود دو دلار به ازاي هر متر مكعب است. متوسط راندمان نيروگاه هاي ايران حدود 35 درصد است در حالي كه راندمان نيروگاه هاي جديد جهان به حدود 60 درصد رسيده است. حدود 22 درصد برق توليدي نيروگاه هاي كشور در شبكه توزيع و ترانس ها به هدر مي رود. حدود نيمي از برق تحويلي به مصارف خانگي و عمومي و برخي مصارف ديگر به هدر مي رود هدر رفت انرزي در ايران بسيار بالتر از آمار رسمي مي باشد


پيام نفت:
مصرف بيش از ۲۳۸ ميليارد مترمكعب گاز طبيعي در كشور

مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران از افزايش پنج ميليارد مترمكعبي مصرف گاز طبيعي كشور در سال ۱۴۰۰ در مقايسه با سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش ايمنا و به نقل از وزارت نفت، محمدرضا جولايي درباره مقدار مصرف كل گاز طبيعي ايران در سال ۱۴۰۰ گفت: از مجموع اين مقدار گاز مصرف‌شده، ۱۲۲ ميليارد مترمكعب سهم بخش خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده، ۴۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون مترمكعب سهم صنايع عمده و ۷۱ ميليارد مترمكعب گاز تخصيص يافته به نيروگاه‌ها بوده است.

وي تصريح كرد: مصرف گاز در سالي كه گذشت به‌ويژه در بخش نيروگاهي و خانگي، ركوردهاي تازه‌اي ثبت كرد اما اين موضوع مديريت شد و هيچ قطعي گازي در كشور اتفاق نيفتاد.

مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز ايران تأكيد كرد: نيروگاه‌ها در سال ۹۹ به‌طور ميانگين روزانه ۱۸۰ ميليون مترمكعب گاز دريافت كردند كه اين مقدار در سال ۱۴۰۰، به ۱۹۴ ميليون مترمكعب در روز رسيد و نشان‌دهنده افزايش هشت درصدي دريافت گاز آن‌ها است.

به گفته جولايي، ميانگين مصرف روزانه گاز طبيعي در بخش خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده نيز در سال ۹۹، ۳۳۳ ميليون مترمكعب و در سال ۱۴۰۰، ۳۳۴ ميليون مترمكعب بود كه تفاوت چنداني با گذشته نداشته است.

وي همچنين با اشاره به مصرف گاز طبيعي در فروردين‌ماه امسال گفت: اين مقدار در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۵ ميليون مترمكعب بوده است.

مصرف گاز طبيعي كل كشور در سال ۹۹ به ۲۳۳ ميليارد مترمكعب و در نيمه نخست سال ۱۴۰۰ به ۱۰۵ ميليارد و دو ميليون مترمكعب بوده و به اين ترتيب ۱۳۳ ميليارد و ۴۹۸ ميليون مترمكعب گاز طبيعي در پاييز و زمستان ۱۴۰۰ مصرف شده است.