پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : صالحي: در آلمان، از هر بشكه نفت، ۲ هزار دلار توليد صورت مي‌گيرد؛ در ايران ۸۰۰ دلار / جاي خالي تكنولوژي در ايران باعث شده كه قطر اقدام به ربايش گاز ايران كند
شنبه، 24 اردیبهشت 1401 - 09:36 کد خبر:48892
پيام نفت:
علي‌اكبر صالحي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه بايد در حوزه انرژي هاي تجديدپذير عالمانه و عميق تر فعاليت كرد، گفت: كار مطالعاتي دقيق و حساب شده مي تواند نتيجه معقولي را در توليد انرژي تجديدپذير حاصل كند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :



ايسنا: رئيس سابق سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه بايد در حوزه انرژي هاي تجديدپذير عالمانه و عميق تر فعاليت كرد، گفت: كار مطالعاتي دقيق و حساب شده مي تواند نتيجه معقولي را در توليد انرژي تجديدپذير حاصل كند.
 

علي‌اكبر صالحي با اشاره به پيشرفت هاي قابل توجه شركت‌هاي دانش بنيان در كشور طي ۱۰ سال اخير اظهار كرد: زيرساخت هاي خوبي براي تقويت فعاليت شركت‌هاي دانش بنيان از دو دهه گذشته در كشور فراهم شده و خوشبختانه نتيجه اقدامات گذشته در تامين زيرساخت‌هاي مورد نياز به ثمر نشسته و آمار صعودي ايجاد و توسعه شركت‌هاي دانش بنيان در سال‌هاي اخير دليلي بر اين ادعاست.

دولت از ريسك اقدامات دانش بنيان حمايت كند

وي با تقدير از فعاليت جوامع دانشگاهي بويژه دانشگاه صنعتي شريف به عنوان يكي از بانيان اصلي فكر ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارتاپ‌ها، اظهار كرد: قبل از اينكه موضوع فعاليت شركت‌هاي دانش بنيان به صورت فراگير در جامعه مطرح شود، اساتيد دانشگاه صنعتي شريف هسته‌هاي اوليه استارتاپ‌ها را بنا نهادند و براي ماندگاري بيشتر اساتيد در دانشگاهها خدمات لازم به آنها ارائه شد و با اقتباس از فعاليت‌هاي خارج از كشور حركتي علمي در اين حوزه آغاز شد و خوشبختانه در حال حاضر وضعيت قابل قبولي ايجاد شده است.

وي آهنگ تحول در فعاليت شركت‌هاي دانش بنيان را قابل قبول دانست و اظهار كرد: براي توسعه بيشتر شركت‌هاي دانش بنيان بايد جنبه حمايتي از آنها تقويت يابد و دولت از سرمايه گذاري‌هاي ريسك‌پذير حمايت كند. اين احتمال وجود دارد كه شركت‌هاي دانش بنيان دست به توليد كالايي بزنند كه به نتيجه نرسد يا بازاريابي مناسبي براي آن صورت نگرفته و منجر به شكست شود، در اين حالت دولت بايد از چنين ريسك‌هايي حمايت كند.

نوع برخورد با انرژي‌هاي تجديدپذير در ايران عوامانه است نه عالمانه

معاون پژوهشي و قائم مقام فرهنگستان علوم در پاسخ به اين پرسش كه چه الزاماتي بايد در راستاي توسعه اقتصاد كشور در حوزه انرژي بويژه انرژي‌هاي تجديد پذير وجود داشته باشد، گفت: در ايران نوع برخورد با انرژي‌هاي تجديدپذير عوامانه است نه عالمانه و متاسفانه به مسائل زيربنايي در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير پرداخته نمي‌شود به عنوان مثال نحوه استفاده از پنل‌هاي خورشيدي و ضرورت بهره گيري از اين ظرفيت در شرايط كنوني كشور به خوبي تبيين نشده است.

وي افزود: نبايد تصور شود كه انرژي خورشيدي نياز به ماده اوليه نداشته و مصرف آب ندارد يا نگهداري آن آسان است. به عنوان مثال نگهداري كلكتورها كاري دشوار است و بايد آموزش‌هاي لازم به منظور حفظ و نگهداري صحيح از آنها ديده شود.
 

وي در ادامه با اشاره به اينكه تعداد روزهاي آفتابي در ايران زياد است، گفت: ايران ۲.۵ برابر كشور آلمان روزهاي آفتابي دارد و اين نقطه قوت كشور ماست، اما در كشوري نظير آلمان كه از اين مزيت برخوردار نيست بايد بدنبال ذخيره سازي از طريق باطري باشند. البته بايد گفت كه باطري‌ها، آلاينده محيط زيست هستند و اين معضلي براي فعاليت انرژي هاي تجديدپذير در كشورهايي است كه روزهاي آفتابي كمتري دارند.

نبايد بي‌گدار وارد عرصه توليد انرژي شد/انرژي حرارتي و امواج دريا، عرصه هايي كه هنوز ورود نكرده ايم

دكتر صالحي با تاكيد بر اينكه بايد در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير عالمانه و عميق‌تر فعاليت كرد، افزود: بايد به گونه‌اي در خصوص انرژي‌هاي تجديدپذير فعاليت كرد كه به محض ورود در سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ، تمامي جوانب ديده شود.

وي افزود: توربين‌هاي بادي به تعداد زياد در كشورهاي اروپايي نصب شده است و معضلاتي نظير سيماي نامناسب و آسيب زدن به پرندگان را ايجاد كرده است، تا جايي كه به دنبال نصب علائم هشدار دهنده در مجاورت توربين‌ها براي در امان ماندن پرندگان از خطرات ناشي از به حركت درآمدن توربين هستند.

وي با اشاره به اينكه افزايش توربين‌هاي بادي مي‌تواند مسير باد را تغيير دهد، اظهار كرد: به گفته كارشناسان، ساختمان مرتفعي كه در منطقه ۲۲ تهران ساخته شده موجب اختلال در جريان باد و هوا بر روي شهر تهران شده است و آثار زيست محيطي بر جاي خواهد گذاشت.

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه با همه تبعاتي كه انرژي‌هاي تجديدپذير مي‌تواند داشته باشد چاره‌اي جز حركت از سمت انرژي‌هاي فسيلي به سمت انرژي هاي تجديدپذير وجود ندارد، گفت: در ايران انرژي‌هاي تجديدپذير ديگري نظير انرژي‌هاي حرارتي در اطراف اردبيل يا انرژي موج دريا نيز وجود دارد كه تاكنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

وي افزود: در كشورهاي اروپايي به دليل سبز بودن اراضي و رونق كشاورزي، ناگزير به استفاده از اراضي كشاورزي براي استقرار زيرساخت‌هاي تامين انرژي‌هاي تجديدپذير هستند ولي در صورت فعاليت گسترده در اين حوزه، كاربري زمين‌هاي كشاورزي از دست مي‌رود، در حالي كه در ايران بخش اعظمي از اراضي كشور را دشت و صحرا يا كوير تشكيل داده است كه يك مزيت براي فعاليت در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير به شمار مي‌رود، البته در منطقه سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي و جنوبي، منجيل و ... نيز، وجود طوفان و باد ظرفيتي براي توليد انرژي تجديدپذير به شمار مي رود.

وي با تاكيد بر اينكه بايد بر روي سند انرژي كشور با دقت بيشتري كار كرد، افزود: نبايد بدون مطالعه و بي‌گدار وارد عرصه توليد انرژي شد. كار مطالعاتي دقيق و حساب شده مي‌تواند نتيجه معقولي را در توليد انرژي تجديدپذير حاصل كند. بايد از ظرفيت شركت‌هاي دانش بنيان در اين عرصه براي تقويت كار تحقيقاتي و پژوهشي استفاده كرد.

صالحي با تاكيد بر اينكه انرژي يك موضوع چندوجهي است، تصريح كرد: انرژي عامل محرك اقتصادي و اجتماعي است و اگر انرژي نباشد اقتصادي وجود نخواهد داشت، از طرفي وجود مخزن مشترك انرژي بين ايران و عراق، عربستان، كويت و ... وجهه حقوقي و سياسي انرژي را نشان مي‌دهد و منابع متفاوت انرژي نيز در سبد انرژي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه انرژي با دانش و تكنولوژي براي استحصال و نيز شيوه استفاده درست در ارتباط است، گفت: انرژي‌هاي تجديدپذير جزو انرژي‌هاي پاك هستند اما هر انرژي پاكي جزو انرژي‌هاي تجديدپذير نيست مثلا انرژي پاكي نظير انرژي هسته‌اي تجديدپذير نيست ولي انرژي خورشيد و باد، تمام شدني نبوده و تجديدپذير هستند.

توليدات ارزشي از نفت در ايران كمتر از يك دوم آلمان است

صالحي در پاسخ به اين پرسش كه در عرصه تربيت نيروي انساني كارآمد در اين حوزه در چه جايگاهي قرار داريم و توانسته ايم در حوزه انرژي علم را به ثروت تبديل كنيم، اظهار كرد: شدت و مصرف انرژي در ايران وضعيت خوبي ندارد چرا كه از هر بشكه نفت حدود ۸۰۰ دلار توليدات ارزشي در ايران صورت مي‌گيرد، در حاليكه اين ميزان در كشوري نظير آلمان بالغ بر دو هزار دلار است. هر بشكه نفت ۱۰۰ دلار ارزش دارد و در ايران با مصرف اين ميزان نفت تنها ۸۰۰ دلار توليد صورت مي‌گيرد كه بيانگر استفاده نامناسب از انرژي و پائين بوده بهره‌وري انرژي در كشور است.

وي با تاكيد بر اينكه بهره وري انرژي متاثر از تكنولوژي و نيروي انساني كارآمد است، گفت: برخورداري از تجهيزات مناسب و نيروي انساني كارآمد مي تواند بهره‌وري را ارتقا دهد و خلاء اين دو مولفه موجب هدررفت انرژي در ايران شده است.

استخراج نفت بيشتر از جايگزيني آن است

وي با اشاره به رويكرد اخير كشور در حوزه انرژي گفت: طي كردن شيب نزولي ذخاير انرژي و هدفمند كردن يارانه ها حساسيت كشور را براي نگاه جديد به حوزه انرژي دوچندان كرده است. به هر ميزان كه بشكه نفت استخراج مي‌شود به همان ميزان اكتشافات صورت مي‌گيرد، اما چون استخراج افزايش يافته و ميزان برداشت بيشتر از جايگزيني است، وضعيتي ايجاد شده كه عمر انرژي‌هاي فسيلي در يك افق ۷۰ الي ۸۰ ساله رو به اتمام بوده و بايد در خصوص بهينه سازي و تكنولوژي‌هاي جديد توام با تربيت نيروي انساني متمركز شد.

جاي خالي تكنولوژي در ايران باعث شده است كه قطر اقدام به ربايش گاز ايران كند
 

صالحي بهره گيري از تكنولوژي‌هاي جديد و تربيت نيروي انساني براي برخورداري از انرژي‌هاي تجديد پذير را در گرو روابط بين‌الملل دانست و افزود: نمي‌توان داخل چهار ديواري نشست و صحبت از تكنولوژي و توسعه كرد. كشوري نظير قطر در دو سال آينده قرار است ۵۰ درصد درآمد خود را از فروش LNG افزايش دهد و اين ميسر ممكن نخواهد شد مگر با تكنولوژي و جاي خالي تكنولوژي در ايران موجب شده است كه قطر اقدام به ربايش گاز ايران كند.

لزوم توسعه ارتباطات بين الملل و بكارگيري تكنولوژي براي استفاده كامل از ظرفيت هاي نفت و گاز

وي تصريح كرد: در موضوعي نظير اختلاس، صداي مردم در مي‌آيد و همه معترض مي‌شوند ولي چرا وقتي ميليون‌ها دلار گاز و نفت ايران توسط كشورهاي ديگر از مخازن مشترك گازي و نفتي ربايش مي‌شود صداي كسي در نمي‌آيد. در حالي كه با بهره گيري از تكنولوژي و در سايه تربيت نيروي انساني با تقويت روابط بين‌الملل مي‌توانيم از منابع گازي و نفتي خودمان به طور كامل استفاده كرده و به درآمد ملي بيفزاييم.

وي افزود: گرچه اقدامات خوبي در اين بخش صورت مي گيرد اما اين اقدامات در حدي نيست كه نيازهاي يك كشور را برآورده كند كه دليل آن وجود يك سري محدوديت‌ها از جمله محدوديت در ارتباطات بين المللي است.