پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : عرضه باتري‌هاي جديد خودرو در ۲۰۲۵
دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 - 02:28 کد خبر:48877
پيام نفت:
دنياي اقتصاد : در «دهمين كنفرانس جهاني خودروها با انرژي‌هاي نو» كه در چين برگزار شد، خبر رسيد شركت باتري‌سازي كاتل CATL موفق به توليد باتري‌هاي حالت-جامد ال اف پي LFP (ليتيوم-آهن-فسفات) ۳۵۰ «وات ساعت بر كيلوگرم» شده است و مي‌تواند تا سال ۲۰۲۵ باتري‌هاي جديد را به بازار عرضه كند.
عرضه باتري‌هاي جديد خودرو در 2025

به گزارش سايپانيوز، شيانگ يانهو مدير عامل دپارتمان راه‌حل‌هاي خودرويي كاتل گفته است: «هنوز چند فرآيند و فناوري كليدي باقي مانده كه بايد صنعت باتري از پس آن برآيد. در صورت فائق آمدن بر اين موانع، امكان عرضه باتري‌هاي حالت-جامد ۴۰۰ وات ساعت بر كيلوگرم فراهم مي‌شود.» همين حالا هم از آغاز تحقيقات براي رسيدن به باتري‌هاي حالت جامد ۱۰ سال مي‌گذرد. جالب اين جا است كه حتي از مكان برگزاري اين كنفرانس خبر بيشتري در دسترس نيست و اطلاعات بيشتري هم در مورد اين پيشرفت‌هاي كاتل، منتشر نشده است. اين را هم مي‌دانيم كه در بهترين حالت در حال حاضر، باتري‌هاي ال‌اف‌پي فقط ۱۶۰ وات ساعت بر كيلو هستند و حتي رسيدن به ۲۰۰ وات ساعت بر كيلوگرم، خودش ۲۵ درصد بهبود و پيشرفت به شمار مي‌رود، چه رسد به آنكه چيني‌ها به توانايي ۳۵۰ وات ساعت بر كيلوگرم رسيده باشند.

بر اساس گفته «شيانگ يانهو» باتري جديد كاتل به شركت‌هاي خودروسازي كمك مي‌كند محصولات ايمن‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر بسازند و سرعت شارژ باتري را بالا برده و پيمايش به ازاي هربار شارژ را افزايش دهند. در حال حاضر كاتل باتري‌هاي خودروهاي تسلاي توليد چين را تامين مي‌كند كه در كارخانه «گيگا شانگهاي» توليد مي‌شوند. به زودي هم خودروهاي تسلا با قيمت ۲۵ هزار دلار در بازار چين عرضه خواهند شد كه براي رسيدن به چنين هدفي، نياز به بهبود در توليد باتري و ارزان‌سازي آن است. بخشي از اين پيشرفت به خاطر بهبود در باتري‌هاي جديد است كه هم وزن را كاهش داده و هم به بهبود چگالي هر بسته باتري كمك كرده است. فناوري جديد باتري (پيل به شاسي) هم تقريبا همين اهداف را دنبال مي‌كند. بر اساس راهبرد جديد خودروسازان، پيل‌هاي سوختي به‌طور مستقيم در شاسي خودرو جاسازي مي‌شوند. البته با توجه به اينكه خبر اصلي به زبان چيني بوده، معلوم نيست منظور از شاسي در اين خبر چيست، چون اگر به معني واقعي كلمه منظور از شاسي همان شاسي باشد، در آن صورت در خودروهاي سواري ديگر كاربرد ندارد و بيشتر به درد وانت‌ها و اتوبوس‌ها مي‌خورد. اما به احتمال زياد منظور از شاسي در اين خبر، معناي عام‌تر آن يعني اسكلت يا استخوان‌بندي خودرو است كه بقيه اجزا روي آن استقرار پيدا مي‌كنند؛ در اين صورت، ديگر باتري‌ها جدا توليد نمي‌شوند، بلكه جزئي از ساختار يا اسكلت خود خودرو خواهند بود. با اين حال بعيد است كه اين فناوري زودتر از سال ۲۰۲۵ آماده عرضه به بازار شوند. بر اساس گفته لين يونگشو از محققان كاتل، اگر اين شركت بتواند باتري‌هاي ال اف پي توليد كند، پيمايش خودروها به ازاي هر بار شارژ به بالاي هزار كيلومتر مي‌رسد.