پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سهم لوازم خانگي در مصرف برق و گاز چقدر است؟
دوشنبه، 5 اردیبهشت 1401 - 02:39 کد خبر:48815
پيام نفت:
دنياي‌اقتصاد : ميزان مصرف انرژي لوازم برقي و گازي خانگي يكي از نقد‌هايي است كه وزارت نيرو دارد و همواره گفته مي‌شود كه اگر ميزان مصرف برق و گاز لوازم برقي خانگي بهينه باشد، مي‌توان از قطع برق و گاز جلوگيري كرد. حال اين روز‌ها كه به‌دليل عدم سرمايه‌گذاري دولت‌هاي گذشته در زيرساخت‌هاي برق و گاز، نگراني از قطع اين‌گونه انرژي‌ها وجود دارد، بايد ديد كه لوازم برقي و گازي خانگي در مصرف برق و گاز چه ميزان سهم دارند؟

دبير‌كل انجمن صنايع لوازم خانگي ايران، درباره مصرف انرژي لوازم برقي و گازي خانگي گفت: «يكي از اتفاق‌هاي  خوبي كه در حوزه لوازم برقي خانگي افتاده بهينه‌سازي مصرف انرژي است و حتي گريد مصرف انرژي در ايران بالاتر از كشور‌هاي اروپايي است؛ برخي از لوازم برقي خانگي كه از اروپا به ايران مي‌آيد در كشور خودشان گريد A  پلاس دارند، اما وقتي در ايران مورد تست قرار مي‌گيرند B است. اين امر نشان مي‌دهد كه توليدكنندگان لوازم برقي خانگي ايران در اين موضوع به‌خوبي ورود كردند.»

عباس هاشمي ادامه داد: «به جرات و بدون ابهام مي‌توان ادعا كرد  در وسايل برقي، چون يخچال و فريزر، ماشين لباس‌شويي، ماشين ظرف‌شويي و پكيج هيچ مشكلي ازنظر مصرف انرژي وجود ندارد و هيچ كدام از اين محصول‌ها كمتر از گريد A  نيستند؛ ولي در وسايل گازسوز از نظر طراحي مشكلاتي وجود دارد كه بايد نسبت به حل آنها اقدام كرد. در اين حوزه به طور قطع نيازمند طراحي بهتر هستيم تا مصرف گاز كاهش پيدا كند. در مورد بخاري گازي تكنولوژي از استراليا وارد ايران شد و بومي‌سازي نيز صورت گرفت، اما به جهت دودكشي كه بخاري‌ها دارند بخشي از گرما هدر مي‌رود، اين‌گونه بخاري‌ها با آنكه گريد A هستند، ولي بازهم بخشي از انرژي را از دست مي‌دهند.»

 

 

بر اساس آنچه منابع مطلع اعلام كردند متوسط مصرف برق خانگي ۱۸۶ كيلووات ساعت در ماه است و اگر مردم نسبت به كاهش مصرف انرژي و حذف وسايل برقي فرسوده و قديمي خود اقدام كنند حداقل ۲۵ تا ۳۰درصد از متوسط مصرف كم خواهد شد و در چنين شرايطي برق و گاز در فصل‌هاي پيك به تمام نقاط كشور مي‌رسد؛ البته اين امر دليل بر آن نيست كه زيرساخت‌ها توسعه پيدا نكند.

دبير‌كل انجمن صنايع لوازم خانگي ايران با بيان اينكه بخشي از انرژي كه هر ساله از دست مي‌رود به‌دليل استفاده از لوازم خانگي فرسوده و قديمي است، گفت: «لوازم خانگي قديمي بسيار پرمصرف و كم بازده هستند اين در حالي است كه لوازم برقي خانگي جديد كه به آن اشاره شد كم مصرف و پربازده شده‌اند؛ بنابراين با هدف كاهش مصرف انرژي و بهينه‌سازي مصرف بهتر است كه سياستگذاران براي حذف لوازم خانگي فرسوده و پرمصرف برنامه‌ريزي كنند، بر اين اساس در جلسه‌اي كه اخيرا با وزارت نيرو داشته‌ايم قرار است طرح‌هاي جديد براي كاهش مصرف انرژي تعريف شود.»

در برخي از منابع خبري اين‌گونه آمده است كه يخچال فريزر يكي از پرمصرف‌ترين لوازم خانگي است. اين وسيله برقي ۱۸درصد برق مصرفي لوازم خانگي را استفاده مي‌كند. به‌طوري كه يخچال سايد‌باي‌سايد در سال در حدود ۲۵۰ تا ۴۷۰، يخچال متوسط ۱۷۰ و يخچال-‌فريزر جداگانه ۱۷۰ تا ۳۶۰ كيلو وات ساعت انرژي مصرف مي‌كند. همچنين تلويزيون ۱۹درصد از انرژي مصرفي خانوار را شامل مي‌شود، مي‌توان اين وسيله را يكي از وسايل پرمصرف دانست؛ ميزان مصرف روزانه يك تلويزيون خاموش، ۲۴ وات است. در اين ميان سهم لباس‌شويي در مصرف برق خانواده ۲درصد است.

وي خاطرنشان كرد: «براي آنكه بتوان مردم را تشويق به حذف لوازم خانگي فرسوده كرد، به يك راهكار اجرايي رسيديم، در اين طرح گفته شده كه مردم لوازم خانگي پرمصرف انرژي خود را تحويل دهند و جاي آن لوازم خانگي كم مصرف و جديد به‌صورت اقساطي بگيرند و قسط‌ها به فيش برق متقاضيان اضافه شود. در اين طرح ضرورت دارد كه وزارت صمت، توليدكنندگان و وزارت نيرو در كنار هم قرار گيرند و تفاهم‌نامه‌اي را امضا كنند؛ البته توليدكنندگان با اجراي چنين امري موافق هستند و قطعا وزارت صمت هم در اين خصوص همراهي خواهد كرد. اگر چنين طرحي پياده‌سازي شود به‌سرعت مي‌توان مصرف انرژي را در كشور كاهش داد.»