پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ۷۰ درصد برق را در تابستان كولرها مصرف مي‌كنند
چهارشنبه، 7 اردیبهشت 1401 - 04:33 کد خبر:48814

پيام نفت:

سخنگوي صنعت برق:

سخنگوي صنعت برق اظهار داشت: كولرها 60 تا 70 درصد در زمان گرم سال مصرف برق دارند. اگر كولرهاي گازي روي دماي 25 درجه تنظيم شود 20 درصد كاهش مصرف را شاهديم.

به گزارش خبرنگار قتصادي ايلنا، مصطفي رجبي مشهدي با ابراز تاسف از جان باختن شش نفر از نيروهاي عملياتي صنعت برق در پي سيلاب شمال كرمان، درباره پيك مصرف تابستان سال جاري اظهار داشت: ما امسال رشد مصرف 22 درصدي را از ابتداي سال شاهديم و اين در حالي است كه هر سال پنج تا هفت درصد و در مواقعي حتي دو تا سه درصد در اين مدت افزايش مصرف برق داشته‌ايم.

وي افزود: بخش عمده مصرف امسال مربوط به صنايع بزرگ است كه 26 درصد رشد داشته است.

سخنگوي صنعت برق با بيان اينكه امسال امكان تزريق چهار هزار مگاوات برق از نيروگاه‌هاي برق آبي را نداريم تاكيد كرد: با توجه به اين موضوع لازم است كه تعادل در مصرف رعايت شود.

وي درباره اعلام محدوديت و ممنوعيت براي استفاده از كولرهاي گازي در ادارات دولتي توضيح داد: اين اعمال محدوديت از جمله اقدامات اضطراري در دستگاه‌هاي اجرايي است.

وي ادامه داد: كولرها 60 تا 70 درصد در زمان گرم سال مصرف برق دارند. اگر كولرهاي گازي روي دماي 25 درجه تنظيم شود 20 درصد كاهش مصرف را شاهديم.

سخنگوي صنعت برق با بيان اينكه وزارت نيرو سعي كرده اين الگو را با جديت در صنعت آب و برق اجرا كند تا مصرف برق 50 درصد كاهش يابد يادآور شد: البته در مناطق گرمسير دماي كولرهاي گازي روي 26 درجه تنظيم مي‌شود.

وي با بيان اينكه با اجراي طرح ممنوعيت و محدوديت در استفاده از كولرهاي گازي در ادارات دو هزار مگاوات از مصرف كاهش مي‌يابد خاطرنشان كرد:‌ مصارف ادارات دولتي با استفاده از كنتور هوشمند و اينترنت اشيا پايش خواهد شد.

وي تاكيد كرد: استفاده از كولرهاي گازي در مناطق عادي براي ادارات آب و برق ممنوع شده و در مناطق گرمسير بايد روي 26 درجه تنظيم شود.

رجبي مشهدي تصريح كرد: براي هر استان سقف مصرف در نظر گرفته شده و به استانداران اعلام شده است.

وي ادامه داد: اگر از پتانسيل صرفه‌جويي مشتركان صنعتي و كشاورزي و همچنين دستگاه‌هاي اجرايي به خوبي استفاده كنيم با دغدغه كمتري تابستان را سپري خواهيم كرد.

رجبي مشهدي همچنين گفت: به بخش‌هاي توليدي كه خود صاحب نيروگاه هستند اعلام شده در ساعت 13 تا 17 هر روز مولدها را روشن نگه دارند تا جبران كسري شود و همچنين مقرر شده كه با تعرفه جذاب برق تزريقي اين نيروگاه‌ها به شبكه خريداري شود و با وزارت نفت نيز جهت تامين سوخت  هماهنگي لازم به عمل آمده است.

وي خطاب به مراكز حساس از جمله بيمارستان‌ها تاكيد كرد: حتما از كاركرد مولدهاي اضطراري خود ممطمئن شوند تا در صورت قطعي بلافاصله در مدار قرار گيرند و اشكالي به وجود نيايد.

وي با تاكيد بر اينكه استفاده از نور آفتاب به جاي لامپ در روز از جمله راهكارهاي جلوگيري از هدر رفت است تاكيد كرد: دستگاه‌هاي اجرايي بايد مطمئن شوند كه در پايان وقت اداري كولرها خاموش باشند.

وي درباره قبوض مشتركين پرمصرف گفت: آموزش‌هاي لازم جهت بهينه‌سازي مصرف داده شده كه اين مشتركين نيز به 80 درصد مشترك خوش مصرف و كم مصرف بپيوندند.

وي ادامه داد: همچنين مشتركين پرمصرف مي‌توانند نسبت به احداث مولدهاي خورشيدي كوچك اقدام كنند تا بخشي از نياز خود را از تجديدپذيرها تامين كنند.

رجبي مشهدي تاكيد كرد:‌ چنانچه مشتركان پرمصرف نسبت به كاهش اقدام نكنند تعرفه آنها 16 درصد افزايش خواهد يافت.

وي ادامه داد: اگر چه ممكن است مشتركين پرمصرف توان پرداخت جريمه را داشته باشند اما آنچه براي تامين برق مهم است اينكه اين صنعت را درك كنند تا با همكاري مردم و مشتركان بزرگ صنعتي و كشاورزي بتوانيم از اين شرايط سخت عبور كنيم.

سخنگوي صنعت برق درباره سياست‌هاي تشويقي براي بهره‌مندي از تخفيف صد در صدي گفت: در حال حاضر هفت و نيم ميليون مشترك كم مصرف هشتند و خوش مصرف‌ها نيز در صورت كاهش مي‌توانند از پاداش برخوردار شوند.

وي خاطرنشان كرد: در فصل تابستان با توجه به شرايط موجود كولرهاي گازي روي دماي 25 درجه و كولرهاي آبي روي دور كند تنظيم شود تا همه بتوانند از امنيت تامين برق برخوردار باشند.