پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مصرف گاز در ايران با ۱۲ كشور سرد اروپايي برابري مي‌كند
شنبه، 16 بهمن 1400 - 06:36 کد خبر:48530
پيام نفت:

مصرف گاز در ايران با ۱۲ كشور ثروتمند اروپايي برابري مي‌كند

مديرعامل شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: ما سومين توليدكننده گاز جهان و چهارمين مصرف‌كننده آن پس از روسيه، آمريكا و چين هستيم و مقدار مصرف گاز در ايران تقريباً با ۱۲ كشور ثروتمند اروپا برابري مي‌كند.

به گزارش ايسنا، مجيد چگني در نشست هم‌انديشي مديران حوزه انرژي با مديران رسانه‌ها كه با حضور مديرعامل مديريت شبكه برق ايران، مديركل روابط‌عمومي وزارت نيرو، مديركل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رؤساي روابط عمومي شركت هاي گاز، توانير و آب و فاضلاب (آبفا) برگزار شد گفت: اين ارقام نشان مي‌دهد چرا دغدغه‌هاي ما درباره مصرف انرژي در كشور به‌ويژه در حوزه گاز طبيعي افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه عوامل زيادي بر مصرف تأثيرگذار است، افزود: در زمينه سازوكارهايي كه در همه جاي دنيا براي كاهش مصرف به‌كار گرفته مي‌شود، در كشور ما كم‌كاري شده و مردم به‌درستي توجيه نشده‌اند، بنابراين نتيجه اين شده كه صادرات گاز و توسعه صنايع مهم وابسته به گاز بايد متوقف شود.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تأكيد بر لزوم عزم ملي براي فرهنگ‌سازي در زمينه مصرف گاز، اظهار كرد: امسال نيز شرايط ما به لحاظ توليد و مصرف مطلوب نيست و براي پايداري شبكه مجبوريم محدوديت‌هايي را اعمال كنيم تا بتوانيم از فصل سرد عبور كنيم. اين در حالي است كه باوجود پيش‌بيني‌ها، امسال فصل سرما زودتر از پارسال آغاز و همين سبب شد مقدار مصرف گاز افزايش يابد.

كاهش صادرات گاز طبيعي با افزايش مصرف بخش خانگي

چگني تصريح كرد: امروز مقدار مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري به ۴۸۰ ميليون مترمكعب رسيده كه نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ۹۰ ميليون مترمكعب افزايش يافته است و همين موضوع سبب شده محدوديت‌هايي را در حوزه نيروگاهي اعمال كنيم و بخش نيروگاهي به سمت استفاده از سوخت دوم و مايع بروند. به اين ترتيب، با افزايش مصرف گازوييل، مقدار صادرات محدود مي‌شود و بر همين اساس، صادرات گاز به تركيه و عراق نيز كاهش مي‌يابد.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه بايد در زمينه مصرف بهينه گاز دقت كنيم تا بتوانيم از زمستان عبور كنيم، ادامه داد: در حوزه مشتركان دولتي بخش‌نامه‌هايي صادر شده كه آنها نسبت به مصرف بهينه اقدام كنند و مقدار مصرف گاز خود را كاهش دهند.

معاون وزير نفت در امور گاز گفت: اميدواريم بتوانيم سوخت مورد نياز صنايع عمده و نيروگاه‌ها را تامين كنيم، زيرا تأمين نكردن سوخت اين دو بخش، تبعات ديگري نيز خواهد داشت، در واقع، هر قدر مصرف خانگي بهينه باشد، به حوزه فعاليت صنايع كمك كرده‌ايم.

چگني در ادامه تأكيد كرد: ما اكنون ۲۵ ميليون مشترك گاز داريم كه از اين تعداد، ۷۶ درصد در سه پله نخست مصرف قرار دارند و ۵۰ درصد گاز كشور را مصرف مي‌كنند.

وي در پايان، ميانگين قيمت گاز سه پله نخست مشتركان را هر مترمكعب حدود ۶۳ تومان اعلام كرد و افزود: هر مشترك در ماه حدود ۵۰۰ مترمكعب مصرف دارد كه با نرخ ۶۳ تومان، ۳۵ هزار تومان در ماه پول گاز مي‌پردازند كه اگر همين مقدار گاز را صادر كنيم معادل ارزي آن به نرخ صادراتي، برابر با ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود، در حالي كه ما با رقم بسيار پايين، آن را در منازل مصرف مي‌كنيم.