پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : مشاهده يوزپلنگ ايراني در يزد پس از ۶ سال
سه شنبه، 28 دی 1400 - 11:26 کد خبر:48449
پيام نفت:
"هومينو" يوزپلنگ نر ۱۱ ساله در پناهگاه حيات وحش آريز در شهرستان بافق استان يزد كه از سال ۱۳۹۴ تصويري از آن ثبت نشده بود، مجددا رويت شد. مديركل حفاظت محيط زيست استان يزد اظهار كرد: اين يوز نخستين بار در سال ۱۳۹۲ در نزديكي رودخانه هومينو واقع در پناهگاه حيات وحش دره انجير مشاهده شده بود و به همين دليل، نام "هومينو" براي آن انتخاب شد. آخرين بار حضور اين يوزپلنگ نر در شهريور سال ۱۳۹۴ در پناهگاه حيات وحش دره انجير مشاهده شده بود و از آن تاريخ تاكنون تصوير و يا مستندي از اين فرد ثبت نشده بود.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنيم: "هومينو" يوزپلنگ نر ۱۱ ساله در پناهگاه حيات وحش آريز در شهرستان بافق استان يزد كه از سال ۱۳۹۴ تصويري از آن ثبت نشده بود, مجددا رويت شد.
پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

نيره پورملائي, سرپرست اداره كل محيط زيست استان يزد, در رابطه با مشاهده "هومينو" گفت: در تاريخ ۱۰/۲۶/ ۱۴۰۰ محيط‌بانان علي خواجه و عباس دادگر در حين گشت و پايش پناهگاه حيات وحش آريز شهرستان بافق، متوجه حضور يك فرد يوزپلنگ آسيايي شده و موفق به ثبت تصوير از اين گونه شدند.

وي افزود: پس از اينكه بررسي تصاوير توسط كارشناسان حوزه حيات وحش اداره كل محيط زيست استان و متخصصين مربوطه و از طريق كليدهاي شناسايي موجود انجام شد، مشخص شد كه اين يوزپلنگ قبلاً ثبت شده و نام آن "هومينو" و جنسيت آن نر است.

مديركل حفاظت محيط زيست استان يزد اظهار كرد: اين يوز نخستين بار در سال ۱۳۹۲ در نزديكي رودخانه هومينو واقع در پناهگاه حيات وحش دره انجير مشاهده شده بود و به همين دليل، نام "هومينو" براي آن انتخاب شد. آخرين بار حضور اين يوزپلنگ نر در شهريور سال ۱۳۹۴ در پناهگاه حيات وحش دره انجير مشاهده شده بود و از آن تاريخ تاكنون تصوير و يا مستندي از اين فرد ثبت نشده بود.

پورملائي خاطرنشان كرد: به منظور پايش جمعيت يوزپلنگ آسيايي و اطلاع از آخرين وضعيت آن در استان يزد، مطالعه‌اي در اين خصوص توسط كارشناسان در حال انجام است.