پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : ضرورت توليد نفت كوره كم سولفور
یکشنبه، 26 دی 1400 - 15:03 کد خبر:48441
پيام نفت:

وزير نفت درباره توليد سوخت كم سولفور گفت: در شرايط كنوني حدود ۴۰ هزار تن نفت كوره در روز توليد مي‌كنيم، بنابراين به اندازه نياز كشتي‌هاي اقيانوس پيماي كشور توليد داريم.

توليد كافي نفت كوره به اندازه كشتي‌هاي اقيانوس پيماي كشوربه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خانه ملت،آقاي بيژن نامدار زنگنه در نشست علني امروز در پاسخ به سوال اقاي علي اكبر كريمي مبني بر علت كوتاهي وزارت نفت در مورد برنامه‌ريزي لازم جهت توليد سوخت كم سولفور براي شناور‌ها در كشور افزود: همين سوال يك بار ديگر در ارديبهشت ماه امسال از سوي نماينده اهواز در صحن مطرح شد، اما از نظر آيين نامه داخلي مجلس هر چند بار سوالي مطرح مي‌شود، بايد پاسخ دهيم.
وي گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود يك ميليون تن توليد نفت كوره در روز در جهان بوده كه كمتر از ۲ درصد آن حاوي گوگرد كمتر از نيم درصد بوده است. در مجموع دو سوم نفت كوره جهان كه به عنوان سوخت كشتي مصرف مي‌شود، گوگرد بالاي ۲.۵ درصد دارد و در شرايط كنوني قرار شده اين ميزان گوگرد به كمتر از نيم درصد برسد.
وزير نفت با بيان اينكه قيمت مازوت تنزل يافته و در مواردي حتي به نصف رسيده است، افزود: به اين معنا كه نفت كوره با سولفور كمتر نزديك گازوئيل شده، اما در كشور ما در شرايطي كه پالايشگاه‌ها در شرايط عادي فعاليت كنند، مقدار نفت كوره توليدي در روز ۴۰ هزار تن است كه ۱۳ هزار تن مربوط به پالايشگاه آبادان است كه اساساً به عنوان نفت كوره در دنيا توسط مشتريان ما مصرف نمي‌شود و دوباره تصفيه مجدد مي‌شود.
وي بيان كرد: حدود ۲۰ هزار تن نفت كوره با سولفات بالا داريم، بنابراين راه حل مشكل براي تامين نفت كوره با سولفات كم، بهينه سازي پالايشگاه‌ها است كه به موجب آن گوگرد در نفت كوره كم شود، اين اقدام به ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد، اما در اين شرايط پالايشگاه آبادان در دست اجراست، پالايشگاه اصفهان رها شده و بقيه پالايشگاه‌ها طرح دارند، اما دسترسي به اين منابع ساده نيست.
وزير نفت تاكيد كرد: من بار‌ها گفتم كه قيمت سوخت يا نفت كوره كم سولفور به شدت بالا مي‌رود و اين واقعيت بازار است. قيمت كشتيراني در دنيا هم بالا رفته ما راه حل‌هايي داريم كه من آن‌ها را خدمت وزير راه نوشتم. يكي استناد به بند دوم مقرره ۱۸ پيوست ششم كنوانسيون مارپل است كه به كشتي‌ها تكليف مي‌كند بايد سوخت با گوگرد زير نيم درصد استفاده كنند. اما اگر كشتي بگويد امكان تامين سوخت كم سولفور را ندارد مي‌تواند از سوخت با سولفور بالا استفاده كند. جمهوري اسلامي هم مي‌تواند به دليل شرايط اضطراري به اين قانون استناد كند اين حق قانوني و حقوقي ما است.
اين عضو كابينه دولت، يكي از راه حل‌ها را تجهيز كشتي‌ها به اسكرابر دانست و گفت: اين سيستمي است كه بين ۲ تا ۷ ميليون دلار هزينه دارد. حتي از بهينه سازي پالايشگاه‌ها نيز به لحاظ اقتصادي بهتر است، ولي هيچ كشتي ايراني اين كار را نكرد. كشتي‌ها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسكرابر نصب كنند. چرا اين كار را نكردند. اخيرا هم ضمني مي‌گويند سوخت ارزان و يارانه‌اي به ما بدهيد.
اقاي زنگنه افزود: روش بعدي اختلاط است. ما در اين باره جلسات متعدد داشتيم و با همكاري شركت نفت كش به تركيب سوختي رسيديم كه در موتور‌هاي فعلي جواب مي‌دهد. موتوري كه نفت كوره مصرف مي‌كند نمي‌تواند نفت گاز مصرف كند لذا يك سوخت تركيبي توليد شد كه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامين است. حتي سوخت از بيرون ايران هم قابل تامين است. روش‌هاي ديگري هم هست مثل اين كه با روش‌هاي شيميايي مازوت را مخلوط مي‌كنند كه جدا شود بخش خصوصي در اين زمينه فعال شده كه مازوت با سولفور بالا را از ما بگيرد و مازوتي بدهد كه سولفورش كم است.
وي با بيان اين كه مشكل تامين سوخت با سولفور كم اختلالي در كشتيراني ايجاد نمي‌كند، يادآور شد: مهمترين بخش كشتيراني نفت‌كش است كه اختلالي در آن ايجاد نمي‌شود. زيرا اگر اين چنين باشد صادرات ما هم دچار مشكل خواهد شد. البته مسائل ديگري هم است كه به تحريم‌ها بر مي‌گردد و ذكر آن به مصلحت نيست.
اين عضو كابينه دولت دوازدهم، افزايش قيمت حمل و نقل را به دليل افزايش قيمت‌هاي بين‌المللي عنوان و تصريح كرد: وقتي نرخ‌هاي آن طرف آزاد است فكر نمي‌كنم نمايندگان دنبال اين باشند كه از منابع محدود بودجه يارانه‌اي براي سوخت نفتكش بگذاريم. من اجازه ندارم به كسي كه توليد مي‌كند بگويم توليد را از قيمت جهاني كمتر بفروش. مگر اين كه شما در بودجه چنين چيزي تصويب كنيد و دو سه هزار ميليارد تومان يارانه براي آن قرار دهيد.
وزير نفت يادآور شد: شما در دنيا هر هيدروكربني را بخواهيد مي‌توانيد بخريد، اما قيمتش متفاوت است. ما فعلا مي‌توانيم نياز كشتي‌هاي اقيانوس پيما را با سوخت سولفور زير نيم درصد تامين كنيم.

توليد كافي نفت كوره به اندازه كشتي‌هاي اقيانوس پيماي كشورنمايندگان از پاسخ وزير نفت قانع شدند
نمايندگان مردم در مجلس از پاسخ وزير نفت در خصوص علت كوتاهي اين وزارتخانه در مورد برنامه‌ريزي لازم به منظور توليد سوخت كم سولفور براي شناور‌ها در كشور قانع شدند.

علي اكبر كريمي در نشست علني امروز مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي سوال از وزير نفت قانع نشد، بنابراين توضيحات وزير به رأي گذاشته شد و نمايندگان با ۱۰۶ رأي موافق، ۵۲ رأي مخالف و ۸ رأي ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماينده حاضر در صحن پاسخ‌هاي وزير را قانع كننده دانستند.
سكينه الماسي سخنگوي كميسيون انرژي مجلس در تشريح سوال اقاي كريمي از وزير نفت گفت: بازگشت به نامه شماره ۳۷۴۰۷۷ مورخ ۶/۷/۱۳۹۸، گزارش كميسيون انرژي در خصوص سؤال ملي علي‌اكبر كريمي نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب از وزير نفت مبني بر اينكه علت كوتاهي وزارت نفت در مورد برنامه‌ريزي لازم جهت توليد سوخت كم سولفور براي شناور‌ها در كشور، ارسال مي‌گردد.
نماينده مردم كنگان، دير و جم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در اجراي ماده (۲۰۷) آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، سؤال فوق در جلسه رسمي مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۸ كميسيون با حضور ۱۷ نفر از نمايندگان عضو كميسيون، نماينده سؤال كننده و وزير، مطرح و پس از استماع اظهارات طرفين و نظر به عدم اقناع نماينده سؤال كننده از پاسخ‌هاي ارائه شده وزير نفت، كميسيون قلمرو سؤال را ملي تشخيص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولين جلسه ارسال مي‌گردد.