پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سوخت كم سولفور داخلي سال ۱۴۰۱ مي‌رسد
سه شنبه، 28 دی 1400 - 14:54 کد خبر:48440
پيام نفت:

مديرگروه تصفيه و پالايش پژوهشگاه صنعت نفت گفت: سوخت كم سولفور توليد داخل تا سال ۱۴۰۱ به دست ناوگان ملي كشتيراني مي‌رسد.


سيد جاويد رويايي در گفتگو با خبرنگار مانا با بيان اينكه هم اكنون برخي از توليدكنندگان كوچك داخلي براي توليد سوخت كم سولفور تا زمان اجراي قانون IMO در آغاز سال ۲۰۲۰ اعلام آمادگي كرده اند، تصريح كرد: با توجه به نياز ناوگان ملي كه در حدود يك ميليون تن سوخت در سال است توان توليد اين شركت‌ها تنها ۱۰ درصد از سوخت مورد نياز را تأمين خواهد كرد.
وي با اشاره به اين واقعيت كه طرح‌هاي توسعه پالايشگاه‌هاي كشور عمدتاً در جهت توليد محصولات باارزش تري مانند بنزين و گازوئيل است، افزود: تا پيش از اجراي قانون ۲۰۲۰ از سوي IMO ارزانترين سوخت توليدي پالايشگاه‌ها مازوت بود، اما قيمت سوخت كم سولفور ۱۰۰ دلار در هر تن بيش از مازوت است.
رويايي ادامه داد: هر چند كه به نظر مي‌رسد قيمت سوخت كم سولفور پس از مدتي و با اشباع بازار كاهش يابد، اما افق نامعلوم قيمت اين نوع سوخت برنامه ريزي بلند مدت براي پالايشگاه‌هاي داخلي را دشوار كرده است.
وي با بيان اينكه جهت‌گيري پالايشگاه‌ها براي توليد بنزين و گازوئيل اين صنايع را به سمت حذف كامل گوگرد از سوخت سوق مي‌دهد، خاطر نشان كرد: همين مسئله سبب مي‌شود كه آن‌ها عزمي براي توليد سوخت با نيم درصد گوگرد مورد نظر IMO نداشته باشند.
اين كارشناس حوزه نفت و انرژي ثبات قيمت در بازه كنوني و بالا ماندن ارزش افزوده سوخت كم سولفور را يكي از عوامل تشويق پالايشگاه‌هاي كشور براي توليد آن در ميان مدت دانست كه البته افق آن مبهم است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه تا زمان توليد داخلي سوخت كم سولفور به ميزان نياز كنوني، چه راهي پيش روي كشتيراني‌ها داخلي براي تامين سوخت خواهد بود، بيان كرد: فعلاً تنها راه واردات است با اين حال برخي پالايشگاه‌ها مانند پالايشگاه‌هاي آبادان و اصفهان در طرح توسعه خود براي توليد بنزين واحد گوگردزدايي دارند مي‌توانند براي توليد سوخت كم سولفور كمك كنند.
رويايي در تشريح اين فرآيند گفت: با توجه به اينكه پالايشگاه ستاره خليج فارس نياز به بنزين را تا حد زيادي مرتفع كرده است، مي‌توان فاز‌هايي را در دو پالايشگاه آبادان و اصفهان براي توليد سوخت كم سولفور كشتيراني‌ها سامان داد.
وي افزود: به همين منظور از سوي وزارت نفت مقرر شده كه پالايشگاه اصفهان روزانه ۸۰ هزار بشكه نفت را به سوخت كم سولفور تبديل كند با اين توضيح كه اين سوخت در سال ۱۴۰۱ به دست مصرف كننده مي‌رسد.
مديرگروه تصفيه و پالايش پژوهشگاه صنعت نفت در پايان اظهارت خود با تاكيد بر اينكه نهاد‌هاي مختلفي براي تأمين سوخت كم سولفور در تلاش هستند، تصريح كرد: شايد نياز بود كه اقدامات لازم بسيار زودتر از اين‌ها آغاز مي‌شد با اين حال اميدوار هستيم تا سه سال آينده سوخت مورد نظر با تركيبي از واردات و توليد شركت‌هاي كوچك داخلي تامين شده و در اختيار ناوگان ملي قرار گيرد.