پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : جنبش 18 درجه در مديريت مصرف گاز
چهارشنبه، 26 آبان 1400 - 12:59 کد خبر:48050
پيام نفت:

مصرف بي رويه انرژي خصوصا گاز در مصارف خاگي اقتصادي ملي را با بحران هاي خرد كننده اي مواجه نموده است. در ماه هاي سرد سال حدود 80 درصد گاز توليدي كشور در بخش خانگي و تجاري مصرف مي شود. ميزان توليد گاز حدود 800 ميليون متر مكعب در روز است كه در روزهاي سرد زمستان حدود 640 ميليون متر مكعب آن در بخش خانگي سوزانده مي شود.كشور تركيه باجمعيت معادل ايران و داراي زمستاني به مراتب سرد تر از ايران سالانه ٥٢ ميليارد متر مكعب گاز مصرف مي كند اما در ايران سالانه ٢٧٠ ميليارد متر مكعب گاز مصرف مي شود. ريشه اين لجام گسيختگي در كجاست 

قيمت گاز صادراتي ايران 26 سنت معادل 7500 تومان است اما دولت اين گاز را به مصرف كنندگان خانگي هر متر مكعب حدود 230 تومان مي فروشد. به اين ترتيب دولت با تمام توان به سياست تشويق به اصراف بيشتر ادامه مي دهد و هر كس بيشتر گاز مصرف كند يارانه بيشتري دريافت خواهد نمود. يعني خانواده اي كه خانه 250 متري دارند و استخر خصوصي خود را در زمستان ها با گاز گرم مي كنند و در ماه 2000 متر مكعب گاز مصرف مي كنند در واقع حدود 14 ميليون تومان در ماه يارانه دريافت نموده اند. و خانواده اي كه در ماه 300 متر مكعب گاز مصرف مي كنند حدود 2ميليون تومان يارانه دريافت مي كنند . آيا اين مصداق كامل بي عدالتي نيست. توجيه ما براي تاكيد بر اين بي عدالتي واستمرار آن چيست؟ هيچ چاره اي نداريم و اگر قيمت گاز را هم آزاد كنيم اثرات تورمي دارد. با اينگونه پاسخ هاي سطحي چشم هايمان را بر روي اين ظلم نكبت بار مي بنديم.

به دليل مصرف بي حد ومرز گاز در بخش خانگي مجبور به قطع گاز صادراتي در زمستان مي شويم و ميلياردها دلار از درآمدهاي ارزي كشور را بر باد مي دهيم و به اعتبار جهاني خود در بازار صادرات ضربه وارد مي كنيم.

به دليل مصرف بي رويه گاز در بخش خانگي مجبور به قطع گاز واحد هاي بزرگ و كوچك صنعتي مي شويم و سالانه حدود دو ميليارد دلار خسارت و عدم نفع به اين واحدهاي صنعتي و اقتصادملي وارد مي كنيم.

با مصرف بي رويه گاز روزانه 640 ميليون متر مكعب گاز را در شهر و روستا مي سوزانيم و هواي كشور را شديدا آلوده مي كنيم ماهيانه حدود بيست ميليارد متر مكعب گاز را در خانه ها مي سوزانيم و ميليارد ها تن كربن را در هوا منتشر مي كنيم.

هر يك درجه كاهش درجه حرارت خانه ها منجربه حدود 20 ميليون مترمكعب كاهش مصرف گاز خواهد شد يعني اگر دماي خانه ها را از 23 درجه به 18 درجه برسانيم حدود صد ميليون متر مكعب در روز كاهش مصرف گاز خواهيم داشت ارزش 100 ميليون متر مكعب در روز معادل 780 ميليون دلار در ماه مي باشد.

تا كي به اين بي عقلي خسارت بار در اصراف بي رويه گاز ادامه خواهيم داد. يعني اين معضل بزرگ هيچ راه چاره اي ندارد؟!

كدام كشوردر كل كره زمين  چنين سياست ويران كننده اي را در پيش گرفته است؟ چرا ما در جهان استثنا هستيم؟ ريشه دويدن در اين مسير رو به پرتگاه چيست؟

چرا از تجربه ديگر كشورها استفاده نمي كنيم؟!

مگر تا 30 سال پيش گاز رساني به شهرها و روستاها انجام شده بود؟ ملت ما در طول حيات چند هزار ساله خود بدون گاز در زمستان هاي بسيار سرد زندگي نمودند مگر از اين منظر مشكلي در زندگي نسل هاي گذشته وجود داشت.

حال كه كمي به عمق اين فاجعه بزرگ و ويرانگر اشاره گرديد اكنون به راه حل هاي تجربه شده در زندگي بشر خارج از ايران مي پردازيم:

الف: اقداماتي كه مردم بايد انجام دهند:

  1. پوشيدن لباس گرم در ماه هاي سرد سال در خانه ها
  2. تنظيم دماي خانه ها روي 18 درجه
  3. در زمستان ها از كرسي استفاده كنيم اين روش روز جهان است و در ژاپن و بسياري كشورها هم اكنون از اين شيوه استفاده مي شود.
  4. از سيستم هاي مناسب با بيشترين بهره وري انرژي براي گرمايش برج ها و آپارتمان ها استفاده كنيم.
  5. از اتلاف گرما در خانه ها جلوگيري كنيم.
  6. از كابين دوش و ساير روش ها جهت كاهش مصرف انرژِي در حمام ها استفاده كنيم.
  7. اروپايي زندگي كنيم شب ها زودتر بخوابيم و صبح ها زودتر بيدار شويم اين سبك زندگي مناسب ترين سبك زندگي براي بشر است
  8. استفاده از برق در ساعت هاي كم باري شبكه برق(از ساعت 11 شب الي 8 صبح) جهت گرم نگه داشتن كرسي و ساير سيستم هاي گرمايشي. در ساعت هاي ذكر شده قيمت برق ارزان تر است.

 

اقداماتي كه دولت بايد انجام دهد:

  1. ستاد مديريت مصرف انرژي تحت نظر شخص رئيس جمهور تشكيل شود
  2. تمام وزارتخانه ها و دستگاه هاي حاكميتي مكلف به فرهنگ سازي در خصوص روش هاي مصرف بهينه انرژِي باشند. صدا و سيما مجريان، كارگردان ها و فيلم سازها، معلم هاي مدارس، اساتيد دانشگاه، ائمه جمعه و جماعات، رسانه هاي مجازي، روزنامه ها و همه نخبگان كشور مي بايست در جنبش ملي كاهش مصرف انرژِي مشاركت نمايند و با مطالعه همه روش هاي تجربه شده در جهان، اين روش ها را با جزئيات به مردم آموزش دهند
  3. قيمت گاز ظرف مدت سه سال آزاد شود.
  4. همه خانه ها به كنتور هوشمند متصل شوند.
  5. قيمت گاز بر حسب  ساعت ها كم مصرف و پر مصرف طبقه بندي شود.
  6. بخش از درآمد حاصل از آزاد سازي قيمت گاز صرف حمايت از خانواده هاي كم درآمد شود و به بيكاران تا زمان يافتن كار مناسب حقوق بيكاري پرداخت شود.

 

بررسي ميزان تورم ناشي از آزاد سازي قيمت گاز و روش هاي كنترل آن:

آزادسازي قيمت گاز منجر به كاهش مصرف مي شود. با استفاده از روش هاي بيان شده و ساير روش ها مي توان متوسط مصرف گاز خانه ها را به 200 متر مكعب در ماه كاهش داد اين تجربه اي است كه ساير كشورها آن را پيموده اند كشورهايي با اقيلم سرد تر از ايران ماهيانه 200 متر مكعب گاز مصرف مي كنند. ايران كه سرتر از كانادا و روسيه نيست.  گاز همچون بنزين و گازوئيل نيست كه مردم هيچ راهي جز پذيرش ميزان مصرفي كه موتور خودروها و ترافيك آن را تعيين ميكند، نداشته باشند. بلكه در موضوع گاز مردم هستند كه با پوشيدن لباس گرم در خانه ها و ساير روش ها مي توانند مصرف گاز خود را شديدا كاهش دهند لذا آزاد سازي قيمت گاز بسيار آسان تر و متفاوت تر از آزاد سازي قيمت بنزين و گازوئيل است.(با توجه به قيمت دلار قيمت بنزين در سال 97 با قيمت هاي جهاني يكسان شده بود)

مهمترين عوامل تورم عبارتند از: مسكن، كالاهاي اساسي، حمل و نقل

دولت با درآمد حاصل از آزاد سازي قيمت گاز مي تواند هر سه عامل اصلي و تعيين كننده فوق را حداقل به مدت سه سال ثابت نگه دارد تا در اين فاصله فشار اقتصادي به مردم وارد نشود.

 

خبرهاي مرتبط:

خانه هاي سراسر دنيا در زمستان چه دمايي دارند؟

 

              دماي خانه در زمستان از نظر طب سنت

 

             مديريت مصرف گاز تنها و تنها يك راه دارد و آن قيمت است