پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : زندگي عجيب آدمها در سردترين نقطه جهان + تصوير
شنبه، 24 مهر 1400 - 06:23 کد خبر:47745
پيام نفت:

 سردترين نقطه زمين

روستاي ايمياكن، سردترين نقطه جهان

اويمياكن (Oymyakon)، روستايي در منطقه اومياكنسكي جمهوري ياقوتستان روسيه است كه در كنار رودخانه اينديگيركا قرار دارد. اين روستا سردترين نقطه مسكوني زمين است و در آن همچنان افرادي زندگي مي كنند. روستاي ايمياكن با ۵۰۰ نفر جمعيت حدود ۷۵۰ متر بالاتر از سطح دريا قرار دارد. در  ژانويه ۱۹۲۶ دماي هوا در اين نقطه به منفي ۷۲ درجه سانتي گراد رسيده بود كه تا به حال كمترين دما در دنيا براي يك منطقه مسكوني بوده است. اگر مي خواهيد بدانيد كه مردم اين روستا چگونه زندگي مي كنند در ادامه با الي گشت همراه باشيد.

روستاي ايمياكن

مطالب مرتبط:۵ چيزي كه قبل از سفر به روسيه بايد بدانيدپديده شب هاي سفيد در روسيه چيست؟

روستاي اويمياكن  در شرق شهر ياكوتسك قرار دارد به طوري كه شهر ياكوتسك در ۹۳۰ كيلومتري اين روستاست. زمستان هاي اين روستا بسيار سرد و استخوان سوز است و مقدار متوسط دما به منفي ۵۰ درجه سانتي گراد مي رسد. اين شهر را هميشه پر از برف مي بينيد و زمين آن هميشه يخ زده است. گفته مي شود علت سرماي بيش از حد و عجيب اين ناحيه  قرار داشتن در بين دو كوه بلند است كه سرما را در بين خود حبس كرده است و مانع خروج جريانات سرد از اين ناحيه مي شود. با تحقيقاتي كه صورت گرفت درستي اين ادعا ثابت شده است به طوري كه با بالا رفتن از كوه هاي اطراف، هوا گرم تر مي شود.

سردترين روستااين روستا آنقدر توجه افراد مختلف را به خود جلب كرده است كه عكاسي ماجراجو از كشور نيوزلند تصميم مي گيرد براي عكاسي از زندگي مردم اين روستا سفري به آنجا داشته باشد. با ديدن عكس هاي اين عكاس مي توان متوجه شد كه زندگي در چنين دمايي چقدر مي تواند دشوار و طاقت فرسا باشد.  او در مدت اقامت دو روزه خود در اين روستا فهميد كه به دليل يخ زدگي لنز دوربينش نمي تواند براي گرفتن عكس هاي با كيفيت دوربين خود را زوم كند.

سردترين نقطه زمين

زمين هميشه يخ زده است و به همين دليل نمي توان خانه ها را لوله كشي كرد و مجبورند سرويس هاي بهداشتي را در بيرون از خانه ها مي سازند. دامداراني كه به پرورش گاو مشغول هستند شب ها طويله ها را براي نگهداري حيوان گرم مي كنند. اين روستا براي تامين مواد غذايي مردم فقط يك فروشگاه دارد و راه دسترسي به اين محل فقط يك جاده است كه هميشه پوشيده از برف است. مردم روستا اتومبيل هاي خود را هيچ وقت در بيرون از منزل پارك نمي كنند چون دراين صورت ماشين شديدا يخ زده و ديگر هرگز كار نمي كند آن ها اتومبيل را در پاركينگ هاي گرم مي گذارند. براي گرم كردن خانه ها از منبع زغال سنگ استفاده مي شود و مردم، بيشتر وقت ها در خانه هستند و فقط در موارد ضروري از خانه هاي خود بيرون مي آيند.  اين روستا در زمستان فقط ۳ ساعت و در تابستان ۲۱ ساعت روشن است. زمين هميشه يخ زده  باعث شده كه مردم براي دفن مرده ها مجبور شوند آتش بزرگي روشن كنند تا يخ ها آب شود و سپس زمين را بكنند.

سردترين نقطه جهان

سوز سرما مانع از رشد هر گونه گياهي در اين محل مي شود به همين دليل مردم به جاي كشاورزي به دامپروري و كارهاي صنعتي مشغول هستند و براي تغذيه خود معمولا از گوشت هايي مثل ماهي هاي يخ زده و ماهي سفيد استفاده مي كنند.