پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : سوريه منبع مهم تامين فسفات مورد نياز واحدهاي توليدي ايران
یکشنبه، 3 مرداد 1400 - 14:52 کد خبر:47294
سوريه داراي نزديك 2 ميليارد تن ذخاير فسفات است و در جايگاه چهارم جهان قرار دارد. منابع فسفات اين كشور مي تواند تامين كننده كارخانه هاي توليد كود فسفات ايران باشد


پيام نفت:

ثبات قيمت جهاني كود كلريد پتاسيم در ۱۲ ماه گذشته| اوره؛ پرنوسان ترين كود در بازارهاي جهاني

بر اساس گزارشات جهاني منتشر شده، در حالي كه قيمت هر تن كود اوره از ابتداي۲۰۲۱ تا به امروز ۳۶۶دلار افزايش يافته، قيمت كود كلريد پتاسيم در ۱۲ماه گذشته روي نرخ ۲۰۲ دلار و ۵۰ سنت ثابت باقي مانده است.

 

بازار؛ گروه كشاورزي: ايران يكي از اصلي ترين وارد كنندگان انواع كودهاي شيميايي است كه همين امر موجب شده بالا رفتن قيمت تمام شده محصولات كشاورزي مي شود. اين در شرايطي است كه در حال حاضر كشورهاي چين، اوكراين، برزيل، اسپانيا و تايلند بيشترين حجم واردات انواع كودهاي شيميايي را در دنيا به ثبت رسانده اند. با اين وجود نوسانات قيمت اين محصولات طي ماه هاي اخير روندي صعودي داشته است و همين امر موجب شده كشورهاي وارد كننده با چالش هاي جدي مواجه شوند.

عرضه هر تن كود فسفات راك در بازارهاي جهاني به نرخ ۱۰۲ دلار
فسفات راك از كودهاي مصرفي در حوزه كشاورزي است كه قيمت هر تن از اين محصول در پنجمين ماه سال جاري ۱۰۲ دلار و ۵ سنت بوده است. اين در شرايطي است كه هر تن فسفات راك در ماه آوريل به قيمت ۹۵ دلار، در ماه مارس به قيمت ۹۶ دلار و ۲۵ سنت، در ماه فوريه به قيمت ۸۸ دلار و ۱۳ سنت و در ژانويه ۲۰۲۱ به قيمت ۸۵ دلار عرضه شده است.

اندونزي به عنوان برترين توليد كننده كود سوپر فسفات سه گانه در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۴۰ درصد از اين كود را در سطح دنيا توليد كرده است

 

ثبات قيمت جهاني كود كلريد پتاسيم در ۱۲ ماه گذشته| اوره؛ پرنوسان ترين كود در بازارهاي جهاني
نوسانات قيمت ماهانه كود اوره از نوامبر ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱

قيمت جهاني هر تن سوپر فسفات سه گانه؛ 537 دلار| اندونزي؛ بزرگترين توليد كننده
گزارشات منتشر شده در سطح جهاني همچنين نشان مي دهد كه قيمت هر تن كود سوپر فسفات سه گانه در ماه مه سال جاري، ۵۳۷ دلار و ۵۰ سنت بوده است. اين در شرايطي است كه در ماه پيش تر يعني آوريل به ۴۷۸ دلار در هر تن رسيده است. از سوي ديگر اين داده ها حاكي از اين است كه قيمت اين محصول در ابتداي سال ۲۰۲۱ به ازاي هر تن ۳۳۷ دلار و ۶۰ سنت بوده است و به اين ترتيب ظرف ۴ ماه افزايشي حدود ۲۰۰ دلار به ازاي هر تن را تجربه كرده است.

گزارشات منتشر شده همچنين نشان مي دهد كه كشور اندونزي به عنوان برترين توليد كننده كود سوپر فسفات سه گانه در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۴۰ درصد از اين كود را در سطح دنيا توليد كرده است. كشورهاي لهستان، پرتغال، بنگلادش و تركيه نيز در جايگاه دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

هند بزرگترين توليد كننده كود DAP در دنيا
كود DAP (دي آمونيوم فسفات) نيز از ابتداي سال جاري در بازارهاي جهاني با نوسانات قيمتي همراه بوده است. داده هاي منتشر شده نشان مي دهد كه قيمت هر تن از كود DAP در بازارهاي جهاني در اولين ماه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۲۱ دلار بوده است و در ماه فوريه به بالغ بر ۵۲۸ دلار رسيده است. پس از آن نيز در ماه  مارس به ۵۳۴ دلار و ۱۳ سنت و در چهارمين ماه سال ۲۰۲۱ يعني آوريل به ۵۴۳ دلار و ۴۰ سنت افزايش يافته است. هر تن كود DAP در ماه مه نيز به قيمت ۵۷۴ دلار و ۶۳ سنت در بازارهاي جهاني مبادله شده است.

گزارشات منتشر شده نشان مي دهد كه كشور هند بزرگترين توليد كننده كود DAP در دنيا محسوب مي شود به طوري كه بالغ بر ۵۱ درصد از اين محصول را در دنيا توليد مي كند. كشورهاي آمريكا، ليتواني، تركيه و لهستان نيز در جايگاه هاي بعدي قرار دارند.

ثبات قيمت جهاني كود كلريد پتاسيم در ۱۲ ماه گذشته| اوره؛ پرنوسان ترين كود در بازارهاي جهاني
ثبات قيمت كود كلريد پتاسيم در ۱۲ ماه گذشته

 

افزايش ۳۶۶ دلاري قيمت اوره از ژانويه تا مه ۲۰۲۱
اوره از جمله كودهاي پر مصرف در كشاورزي است كه قيمت اين محصول ار ابتداي سال جاري در بازارهاي جهاني روند صعودي داشته است. به طوري كه قيمت هر تن كود اوره در ژانويه جاري ۲۶۵ دلار بوده و در دومين ماه سال به ۳۳۵ دلار رسيده است. اين در شرايطي است كه در سومين و چهارمين ماه سال ۲۰۲۱ نيز به ترتيب با قيمت هر تن ۳۵۲ دلار و ۳۲۸ دلار و ۱۰ سنت خريد و فروش شده است. به اين ترتيب در حالي كه  قيمت كود اوره در آوريل جاري به ميزان ۷ درصد كاهش داشته است مجددا در ماه مه به ۶۳۱ دلار و ۳۳ سنت رسيده است!

داده هاي منتشر شده نشان مي دهد كه كشور هند به عنوان بزرگترين كشور توليد كننده اوره بالغ بر ۴۴ درصد از اوره كل جهان را توليد مي كند. اين در شرايطي است كه كشورهاي اندونزي، آمريكا، كانادا و ويتنام نيز در جايگاه هاي بعدي توليدكنندگان برتر اين محصول قرار دارند.

هر تن كودهاي كلريد پتاسيم در ماه مه ۲۰۲۰، در بازارهاي جهاني به قيمت ۲۱۶ دلار عرضه شده است و پس از آن با كاهش به ميزان ۱۴ دلار به مدت ۱۲ ماه بدون نوسان خريد و فروش شده است

قيمت جهاني كود كلريد پتاسيم در ۱۲ ماه گذشته ثابت مانده است| هر تن كلريد پتاسيم ۲۰۲ دلار و ۵۰ سنت
قيمت هر تن كود كلريد پتاسيم در ماه مه سال جاري ۲۰۲ دلار و ۵۰ سنت بوده است. اين در حالي است كه قيمت اين محصول از ماه ژوئن ۲۰۲۰ هيچ تغييري نداشته است. به عبارت هر تن كودهاي كلريد پتاسيم در ماه مه ۲۰۲۰، در بازارهاي جهاني به قيمت ۲۱۶ دلار عرضه شده است و پس از آن با كاهش به ميزان ۱۴ دلار به مدت ۱۲ ماه بدون نوسان خريد و فروش شده است.

كارشناسان جهاني همچنين پيش بيني مي كنند كه در سال ۲۰۲۰ قيمت اين محصول به ۲۱۱دلار افزايش يابد و بعد از طي كردن يك روند صعودي در سال ۲۰۳۵ به ۳۰۰ دلار در هر تن برسد.

به گفته كارشناسان جهاني تقاضاي زياد از مناطق مختلف دنيا به عنوان يك نيروي محركه براي بالا رفتن قيمت انواع كود در بازارهاي جهاني عمل كرده است. به طوري كه گزارشات جهاني منتشر شده حاكي از اين است كه قيمت كالاهاي اساسي كشاورزي از جمله ذرت و دانه هاي سويا نيز با بالا رفتن تقاضا نيز روند افزايشي داشته است.