پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : واردات 200 ميليون تن خاك فسفات از سوريه به ايران
یکشنبه، 3 مرداد 1400 - 14:45 کد خبر:47293
پيام نفت:

عليرضا نظري عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس با تأكيد بر لزوم حذف دلالان كشاورزي و ضرورت تأمين نهاد‌ه‌هاي دامي و توزيع كود فسفات بين كشاورزان اظهار داشت: برنامه‌ريزي براي واردات 200 ميليون تن خاك فسفات از سوريه به ايران صورت گرفته است كه هم‌اكنون با حجم مشخصي اين كار انجام مي‌شود. ضمن اينكه اين واردات براي بومي‌سازي كودهاي خانواده فسفات در كشورمان صورت مي‌گيرد.

وي افزود: مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي از اهميت بالايي برخوردار است ولي با اين حال در طول 9 ماه گذشته كارهاي حوزه كشاورزي در وزارت جهاد به خوبي پيش نرفته است و به نظر مي‌رسد بايد خيلي سريع آسيب‌ها را شناسايي كرده و بخشي از آن تا پايان دولت فعلي رفع شود.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: در طول سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب كارهاي خوبي در بخش كشاورزي انجام شده اما كارهاي انجام نشده زيادي هم هست كه بايد به در اولويت ويژه به آن نگريست و در دستور وزارت جهاد قرار گيرد.

نماينده مردم خمين در مجلس افزود: بحث منابع طبيعي از اهميت بالايي برخوردار است و اگر بررسي دقيقي در اين حوزه در استان‌هاي مختلف صورت گيرد متوجه كاركرد ماده واحده كميسيون 54 خواهيم شد و بن‌بست‌هاي خيلي از اين كارها مشخص مي‌شود. اما با اين حال موضوع يكپارچگي اراضي و مديريت مالكيت در بخش كشاورزي كه از زمان اصلاحات اراضي تاكنون استخوان لاي زخم باقي مانده است كه بايستي براي آن فكر اساسي كرد.

نظري گفت: بحث خريد محصولات تضميني استراتژيك كشاورزي با اقدام به موقع مجلس يازدهم سروسامان گرفت ولي بايد براي اجراي اين قانون اقدامات بعدي صورت گيرد. ضمن اينكه خريد تضميني محصولات دامي هم از اولويت‌هاي ويژه‌اي است كه بايد انجام شود.

وي افزود: مديريت توليد گوشت سفيد و قرمز بايد انجام شود و در همين راستا ما نيازمند آمار و اطلاعات لازم در  اين بخش و جدول جوجه‌ريزي هستيم كه اگر اين كار را انجام دهيم مي‌توانيم براي مازاد توليد هم چاره‌انديشي كنيم. 

عضو كميسيون كشاورزي مجلس با ابراز تأسف از رها شدن كشت فراسرزميني گفت: با اينكه اين كار در زمين‌هاي كشاورزي اجاره شده ايران در خارج از كشور آغاز شده ولي عملاً ادامه اين كار دنبال نشده است و به عنوان يك طرح بي‌صاحب در خارج از كشور به آن نگاه مي‌شود.

نظري عنوان كرد: تغيير كاربري اراضي كشاورزي از معضلات جدي محسوب مي‌شود كه هر روز با آن دست به گريبان هستيم و اگر به آن پرداخته نشود هزينه‌هاي درمان آن بسيار زياد خواهد بود.