پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : جهانپور: روسيه فقط ۲ ميليون از ۶۲ ميليون واكسن كرونا را به ايران داد / زير بار قرارداد تركمانچاي نمي‌رويم
دوشنبه، 28 تیر 1400 - 06:47 کد خبر:47279
پيام نفت:

مدير كل روابط عمومي وزارت بهداشت گفت: قرار بود ۶۲ ميليون واكسن اسپوتنيك به ايران داده شود كه عملا حدود ۲ ميليون دوز تحويل داده شد.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

مدير كل روابط عمومي وزارت بهداشت گفت: قرار بود ۶۲ ميليون واكسن اسپوتنيك به ايران داده شود كه عملا حدود ۲ ميليون دوز تحويل داده شد.

به گزارش «انتخاب»، كيانوش جهانپور مديركل روابط عمومي وزارت بهداشت اظهار كرد: سياست استفاده نكردن از واكسن هاي كرونا قبل از تاييد آنها و در مراحل كارآزمايي باليني يك سياست حاكميتي بود كه همه نهادهاي بالادستي بر سر آن توافق داشتند و البته وزارت بهداشت هم موافق آن بود و اگر در ايران از واكسن هاي خارجي در مراحل كارآزمايي باليني براي مردم استفاده مي كرديم، همان كساني كه امروز منتقد اين مساله هستند، انتقاد مي كردند كه چرا از واكسن هاي خارجي قبل از تاييد نهايي استفاده كرديد؟

جهانپور كه در ميزگردي در خبرگزاري ايرنا صحبت مي كرد، گفت: وزارت بهداشت متولي واردات واكسن كرونا نيست. بلكه تاييدكننده واكسن است و در زمينه واردات، دستگاه ديپلماسي و وزارت خارجي مسئوليت اصلي را به عهده دارد.

علت كندي واكسيناسيون كرونا در ايران

جهانپور در ادامه درباره علت توقف و كندي واكسيناسيون كرونا در هفته هاي گذشته توضيح داد: با همكاري دستگاه ديپلماسي، وزارت امور خارجه، بانك مركزي، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، بعد از وقفه چندهفته اي كه در تحويل واكسن هاي خارجي حاصل شده بود، هفته گذشته تحويل تدريجي واكسن هاي خارجي را شاهد بوديم و تاثير آن را در تسريع واكسيناسيون كرونا در روزهاي گذشته شاهد هستيم.

او افزود: علاوه بر حدود ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار دوز واكسن كرونا كه از سهميه كوواكس در دو مرحله در ماه‌هاي اخير دريافت كرديم و حدود ۹۲۰ هزار دوز واكسن روسي اسپوتنيك كه از موسسه گامالياي اين كشور دريافت كرديم، محموله هاي واكسن سينوفارم را نيز از چين دريافت كرديم و اكنون بخش عمده واكسيناسيون در ايران با اين واكسن انجام مي شود.

سخنگوي سازمان غذا و دارو درباره آخرين آمارهاي واردات و توليد واكسن هاي كرونا گفت: تاكنون حدود ۱۱ ميليون دوز واكسن كروناي خارجي وارد كشور شده و با قول تقريبا قطعي ژاپن، اين هفته حدود 2 ميليون و ۹۰۰ هزار دوز واكسن آسترازنكا ساخت ژاپن وارد كشور مي شود. قبلا اين واكسن را كره جنوبي و ايتاليا وارد كرده بوديم. ادامه دريافت محموله هاي واكسن از چين را هم خواهيم داشت ولي با توجه به روند كند توليد واكسن در روسيه و مشكلاتي كه اين كشور در خير جديد كرونا دارد، مدت‌هاست كه بر خلاف قراردهاي قبلي كه با كشور روسيه داشتيم. واكسني از اين كشور دريافت نكرده ايم.

جهانپور گفت: قرار است توليد واكسن اسپوتنيك‌وي روسيه در كشور در يكي از شركت‌هاي داخلي انجام شود و به نوعي بعد از پايان مراحل فني و انجام تست ها و مذاكره هايي كه با طرف روسي انجام مي شود، جايگزين قرارداد واردات اين واكسن از روسيه شود.

خلف وعده فروشندگان واكسن كرونا

جهانپور گفت: علت اصلي تاخير يا وقفه در روند واكسيناسيون در ايران خلف وعده طرف هاي فروشنده واكسن به ايران در كشورهاي روسيه، چين، هند و توليدكنندگان واكسن آسترازنكا بود. هند كه بعد از تحويل حدود ۱۳۵ هزار دوز واكسن كواكسين شركت باهارات با حكم دادستان حيدرآباد تحويل واكسن به ايران را متوقف كرد و محموله هاي بعدي ارسال نشد. روس ها نيز حجم توليد بالايي ندارند. بر اساس قرارداد با اين كشور قرار بود ۶۲ ميليون واكسن اسپوتنيك به ايران تحويل شود كه عملا حدود ۲ ميليون واكسن تحويل شد. اميد ما به توليد مشترك اين واكسن در داخل كشور است.

وي ادامه داد: ميزان واكسيناسيون كرونا در كشورهاي همسايه از جمله عراق بسيار پايين است. حتي ميزان واكسيناسيون در ارمنستان كه وضعيت آن را چماقي كرده و بر سر وزارت بهداشت ايران مي كوبند، تاكنون حدود ۱۰۰ هزار دوز است كه بر اساس درصد جمعيت شبيه وضعيت دو ماه پيش ايران است. تعداد ايرانياني هم كه تاكنون اين واكسن را در ارمنستان دريافت كرده اند، از 4 هزار نفر بيشتر نيست.

تحويل ۷۰۰ هزار واكسن بركت و ۱۴۰ هزار واكسن پاستور به وزارت بهداشت

رئيس مركز روابط عمومي وزارت بهداشت گفت: در مورد توليد داخل واكسن نيز به تدريج شاهد تحويل واكسن هاي داخلي به وزارت بهداشت هستيم. در روزهاي گذشته حدود ۷۰۰ هزار دوز واكسن كوويران بركت به وزارت بهداشت تحويل داده شد كه تزريق آن در شبكه بهداشت شروع شده و با استقبال نيز مواجه شده است. به طوري كه تاكنون ۲۰۵ هزار و ۷۵۵ هزار نفر در ايران واكسن بركت تزريق كرده اند و حتي برخي از مردم فقط واكسن بركت را درخواست مي كنند.

وي افزود: اولين محموله واكسن پاستوكووك انستيتو پاستور هم كه از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراري دريافت كرده، چهارشنبه گذشته به ميزان ۱۴۰ هزار دوز به وزارت بهداشت تحويل شد كه بعد از طي مراحل لازم در مدار واكسيناسيون قرار مي گيرد.

سخنگوي سازمان غذا و دارو بيان كرد: خطوط توليد نيمه صنعتي هر دو واكسن (بركت و پاستور) در ايران فعال شده است. خط شماره دو توليد واكسن بركت كه توليد صنعتي انجام مي دهد از اوايل مرداد و خط شماره سه توليد صنعتي آن از اواخر مرداد در مدار توليد قرار مي گيرد و جهشي در توليد اين واكسن ايجاد مي شود. از اوايل مرداد هم موسسه بركت هر هفته محموله هاي مشخص شده را به وزارت بهداشت تحويل مي دهد. خط توليد نيمه صنعتي واكسن پاستوكووك نيز فعال شده و در شهريور خط توليد صنعتي اين واكسن راه‌اندازي مي شود و ظرفيت توليد آن افزايش پيدا مي كند.

كارآزمايي باليني يا قرارداد تركمانچاي؟

جهانپور گفت: كشور ايران از نظر انجام مطالعات باليني با واكسن هاي معتبر خارجي مشكل اساسي نداشت به شرطي كه واكسن را بشناسد و اطلاعات فني آن را داشته باشد. دوم اينكه در قالب توليد مشترك امكان توليد آن در كشور فراهم شود زيرا با يك يا دو ميليون واكسن كار واكسيناسيون در ايران جلو نمي رود.

او افزود: كشورهايي مثل كوبا و با تاخير، روسيه توافق كردند كه روند مطالعه باليني واكسن در كشور انجام شود ولي اينكه انتظار داشته باشيم در كشوري مثل ايران نظام سلامت، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو كه سيستم حاكميتي قوي دارد، مثل يك كشور كوچك يا مستعمره اجازه دهد يك واكسن ناشناخته را كه حتي يك صفحه درباره آن اطلاعات نداريم، در قالب يك قرارداد تركمانچاي در ايران كارآزمايي باليني كند. اين پذيرفته نيست. مثلا ۴۰ هزار نفر از مردم را در اختيار واكسن تاييدنشده قرار دهد، بعد هم واكسن را به ايران بفروشند و توليد مشترك نباشد، پذيرفته نيست. امروز هم معتقديم اين سياست درست و در مسير عزت، حكمت و مصلحت كشور بوده است.

سخنگوي سازمان غذا و دارو گفت: برخي افراد از سال گذشته با بيان اينكه توان داخلي نداريم به توليد داخل حمله مي كنند. اما در عمل اگر خلف وعده اي بوده در حوزه واردات بوده نه در حوزه توليد واكسن. در عين حال بر خلاف آنچه جلوه داده مي شود، وزارت بهداشت مسئول واردات واكسن نبوده و نيست. در جلسه پنجاه و دوم ستاد مقابله با كرونا نيز بر اين موضوع تاكيد شد. وزارت بهداشت متولي حمايت از توليد داخل است. در مصوبه اين جلسه قرارگاه عملياتي واردات كرونا مسئول واردات عنوان شده است. در هر صورت بابت تاخيرها از مردم عذرخواهي مي كنيم اما بخشي از تاخيرها اجتناب ناپذير است.

واكسن بركت زير نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو توليد شده

رئيس مركز روابط عمومي وزارت بهداشت گفت: كشورهاي غربي با تحريم ها و فشارهايي كه اعمال كردند، هر تلاشي را انجام دادند كه به ايران واكسن داده نشود و ايران واكسن توليد نكند. اينكه به تازگي اعلام كرده اند تحريم هاي واكسن برداشته شده است معنايش اين است كه تحريم وجود داشته است كما اينكه مسئولان وزارت امور خارجي معتقدند هنوز هم تحريم هاي واكسن لغو نشده است. در مورد انجام مطالعات باليني واكسن هاي خارجي نيز همه اركان حاكميت با آن مخالف بودند. در وزارت بهداشت هم اطلاعات لازم را براي انجام كارآزمايي باليني واكسن هاي خارجي نداشتيم.

جهانپور افزود: واكسن بركت از ابتداي انجام مراحل توليد زير نظر و چشم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو توليد شده است. نمي توان آن را با يك واكسن خارجي كه حتي يك صفحه درباره مشخصات آن اطلاعات وجود ندارد، مقايسه كرد. واكسيناسيون كادر درمان هم انجام شده است.