پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : انتقاداز سياست انقباضي وزارت نفت
سه شنبه، 29 تیر 1400 - 06:18 کد خبر:47174
پيام نفت:
مديرعامل مجتمع پتروشيمي خراسان از سياست انقباضي وزارت نفت انتقاد كرد

بجنورد- ايرنا- مديرعامل پتروشيمي خراسان با اشاره به اينكه پتروشيمي ها بيشترين سود را به شركت ملي گاز مي رسانند،گفت: وزارت نفت در اين باره سياست انقباضي دارد.

به گزارش ايرنا و به نقل از روابط عمومي اين مجتمع در روز چهارشنبه، سيدحسين ميرافضلي در نشستي با اعضاي كميته فرهنگي و دفتر استراتژيك اين مجتمع با انتقاد از سياست هاي انقباضي وزارت نفت در تعيين نرخ خوراك 13سنتي گفت: پتروشيمي ها تنها شش ميليارد مترمكعب از 200ميليارد مترمكعب گاز توليدي روزانه كشور را مصرف مي كنند.
وي اظهار كرد: اين در حالي است كه ارزش افزوده آن براي شركت ملي گاز تا 15 درصد مي رسد و اين مجتمع ها سوده ترين مشتري
اين شركت هستند.
وي افزود: بنابراين بهترين سياست اين است كه براي سرمايه‌گذاري در حوزه صنايع پتروشيمي جذابيت ايجاد شود نه اينكه با اعمال سياست‌هايي از اين دست راه سرمايه‌گذاري در اين حوزه را مسدود كنيم.
عضو هيئت مديره پتروشيمي خراسان گفت: اگر قيمت گاز براساس
لايحه ارائه شده از سوي دولت به مجلس كه پيش از اين به تصويب قوه مقننه هم رسيده است، تعيين شده و براساس همين مصوبه عمل شود، درآمد شركت ملي گاز براي تحويل 10درصد گاز توليدي به پتروشيمي‌ها چيزي حدود 45درصد خواهد بود.
ميرافضلي اظهار داشت: متاسفانه باوجودي كه در كشور ما صحبت از 13سنت براي هر متر مكعب گاز خوراك پتروشيمي‌ها به ميان مي‌آيد مشاهده مي‌كنيم كه در كشورهاي همسايه ما قيمت خوراك پتروشيمي 6سنت درنظر گرفته شده است كه قيمت محصول نهايي را تا 200دلار پايين مي‌آورد و عملا امكان رقابت با اين شركت‌ها را در فروش محصولات پتروشيمي از شركت‌هاي داخلي گرفته است.
مديرعامل پتروشيمي خراسان با بيان اينكه بيشترين اسراف انرژي در بخش گاز خانگي و نيروگاه ها صورت مي گيرد گفت : بخش نيروگاهي 50 ميليارد مترمكعب و بخش تجاري و خانگي130 ميليارد مترمكعب گاز مصرف مي كند كه حدود 30تا 35 درصد هدر رفت انرژي دارند.
وي ابراز اميدواري كرد: با تمركز تصميم گيران بر روي افزايش سهم خوراك پتروشيمي ها از 3 به 5 درصد مي توان بيشترين سود را براي شركت ملي گاز رقم زد.
مجتمع پتروشيمي خراسان در 17 كيلومتري شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالي قرار دارد كه در سال 75 به بهره برداري رسيد.
در چند سال اخير بيشترين توليدات اين واحد صنعتي بخصوص كريستال ملامين آن به خارج از كشور صادر شده است