پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بازار جهاني پروپيلن
شنبه، 22 خرداد 1400 - 10:45 کد خبر:47094
در حال حاضر ظرفيت توليد 160 ميليون تن پروپيلن در جهان نصب شده است.


پيام نفت:
 

توليد پروپيلن از منابع «هدفمند» تبديل به يكي از مهم ترين فاكتورهاي عرضه جهاني پروپيلن شده است. منابع «هدفمند» عبارتند از هيدروژن زدايي از پروپان (PDH)، متازيسيون، كراكر كاتاليتيك با شدت بسيار زياد، كراكر الفين، تبديل زغال سنگ به اولفين ها (CTO) و تبديل متانول به الفين ها (MTO). در حال حاضر توليد پروپيلن از منابع «هدفمند» تقريبا 14 درصد از عرضه پروپيلن جهاني را تشكيل مي دهد، و پيش بيني مي شود كه اين رقم تا سال 2019 به 30 درصد از كل عرضه جهاني پروپيلن افزايش يابد.

نمودار 1- توليد پروپيلن در جهان به تفكيك فناوري

نمودار 1

عرضه پروپيلن چين از منابع «هدفمند»

توليد پروپيلن چين تا سال 2020 به حدود 40 ميليون تن افزايش خواهد يافت. در حاليكه همين چند سال گذشته افزودن ظرفيت كراكرهاي بخار و پالايش تنها راه رشد عرضه بود، واحدهاي توليد زغال سنگ و محصولات بر پايه متانول در كنار هيدروژن زدايي از پروپان، در چهار سال آينده راه هاي عرضه جديدي را پيش رو خواهد گذاشت. در واقع افزايش ظرفيت واقعي پروپيلن از منابع «هدفمند» در دو سال آينده براي تامين عرضه مورد نياز براي پاسخگويي به كل تقاضاي جهاني را پوشش خواهد داد.

نمودار 2- چشم انداز توليد  پروپيلن در چين

نمودار 2

منبع: IHS

لازم به ذكر است كه پروژه هاي هيدروژن زدايي از پروپان نيز از رشد بسيار خوبي برخوردار بوده اند اما هنوز نتوانسته اند جايگاه درخور خود را بيايند. اين عدم موفقيت را مي توان به موارد زير مربوط دانست:

1.      دليل اصلي نفوذ بازار است.

2.      اكثر مالكان پروژه هاي هيدروژن زدايي شركت هاي خصوصي هستند و عملكرد آنها به واردات پروپان بستگي دارد.

3.      در نواحي ساحلي واقع شده اند.

4.      پروژه هاي هيدروژن زدايي از پروپان عمدتاً ادغام معكوس با پروژه هايي هستند كه خوراك مورد نياز براي توليد مشتقاتي جز پلي پروپيلن را توليد مي كنند.

نمودار 3- توزيع جغرافيايي پروژه هاي هيدروژن زدايي در سراسر جهان

نمودار 3

هزينه توليد پروپيلن در شمال شرق آسيا

توليد پروپيلن در مناطق مختلف جهان هزينه هاي متفاوتي در بر دارد كه يكي از دلايل اين اختلاف هزينه نابرابري هزينه خوراك، سرمايه و نيروي كار در مناطق مختلف جهان است. نمودارهاي 4 و 5 هزينه توليد پروپيلن را در كشورهاي مختلف منطقع شمال شرق آسيا در سال هاي 2014 و 2015 مورد مقايسه قرار داده است.

 

نمودار 4- مقايسه هزينه توليد پروپيلن در شمال شرق آسيا در سال 2014 (دلار به ازاي هر تن الفين سبك)

نمودار 4

 

منبع: IHS

نمودار 5- مقايسه هزينه توليد پروپيلن در شمال شرق آسيا در سال 2015 (دلار به ازاي هر تن الفين سبك)


نمودار 5

منبع: IHS

عرضه و تقاضاي جهاني پروپيلن

اگر بخواهيم عرضه و تقاضاي جهاني پروپيلن را پيش بيني كنيم، به نظر مي رسد كه در 5 سال آينده، روند افزايش ظرفيت توليد پروپيلن، براي مثال با استفاده از منابع «هدفمند»، تقاضاي جهاني را پشت سر خواهد گذاشت. همچنين انتظار مي رود كه در دو سال آينده، بالاترين ميزان ظرفيت جديد را داشته باشيم و اضافه ظرفيت هاي ايجاد شده بتواند تقاضاي جهاني را پاسخگو باشد. بنابراين به منظور برقراري مجدد تعادل در بازار جهاني پروپيلن يا بايد روند رشد عرضه جهاني آهسته شود يا اينكه رشد تقاضا با سرعت بيشتري افزايش يابد. نمودار 6 عرضه و تقاضاي جهاني پروپيلن را نشان مي دهد و نمودار 7 اختلاف عرضه و تقاضاي پروپيلن را در نقاط مختلف جهان به تصوير مي كشد.

نمودار 6- عرضه و تقاضاي جهاني پروپلين

نمودار 6

 

منبع: IHS

 

نمودار 7- مازاد عرضه پروپيلن در كشورهاي مختلف جهان

نمودار 7

 

منبع: IHS

چشم انداز تجارت جهاني پروپيلن

بيشترين ميزان افزايش ظرفيت توليد پروپيلن، به خصوص در پنج سال آينده مربوط به چين خواهد بود. چين از ديرباز تاكنون بزرگترين واردكننده پروپيلن و مشتقات آن بوده است و تمايل اين كشور براي كاهش اتكا به واردات اين محصولات سرعت سرمايه گذاري در اين كشور را افزايش داده است. در حالي كه در سال 2014 حدود 10 درصد از پروپيلن موجود در بازار جهاني، چه به صورت منومر و چه به صورت مشتقات آن، به چين وارد شده است، نياز به آن در سطح جهاني كاهش خواهد يافت.

نمودار 8 افزايش ظرفيت توليد جهاني پروپيلن را تقاضاي آن در كشورهاي مختلف جهان مقايسه مي كند و نمودار 9 تجارت منومر خالص پروپيلن را در سطح جهاني ترسيم مي كند.

نمودار 8- افزايش ظرفيت توليد جهاني پروپيلن در مقايسه با تقاضا

 

نمودار 8

منبع: IHS

نمودار 9- تجارت منومو خالص پروپيلن در سطح جهاني


نمودار 9

منبع: IHS

چشم انداز بازار پروپيلن در آمريكاي شمالي

آمريكاي شمالي در بازار جهاني پروپيلن جايگاه بسيار مهمي را به خود اختصاص داده است زيرا بيش از 50 درصد از عرضه منطقه اي به جاي كراكر بخار از روش FCC استفاده مي كند. انتظار مي رود كه توازن به نفع واحدهايي كه از روش FCC و واحدهايي كه از منابع «هدفمند» بهره مي گيرند تغيير كند و اين منابع تبديل به منابع اصلي شوند كه براي توليد پروپيلن مورد استفاده قرار مي گيرند. نمودار 10 عرضه و تقاضاي پروپيلن در آمريكاي شمالي را نشان مي دهد و نمودار 11 توليد پروپيلن در اين منطقه را به تفكيك نوع خوراك مورد استفاده به تصوير مي كشد.

نمودار 10- عرضه و تقاضاي پروپيلن در منطقه آمريكاي شمالي

نمودار 10

منبع: IHS

نمودار 11- توليد پروپيلن در آمريكاي شمالي به تفكيك نوع خوراك مورد استفاده


نمودار 11


 

https://www.nipna.ir/fa/newsagency/14285/