پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : نفت زير سايه خورشيدمحو مي شود
یکشنبه، 22 فروردین 1400 - 10:21 کد خبر:47072
كشورهايي كه توانسته اند ذخاير نفتي خود را در قيمت هاي بالاي نفت به بيشترين حد ممكن بفروشند در واقع منطقي عمل نموده و منافع ملي خود را به نحو مناسبي تامين نموده اند و توليدكنندگاني كه نتوانسته يا نتوانند در شرايط قيمت بالاي نفت بيشترين فروش نفت را داشته باشند در آينده مجبور خواهند بود همين نفت را با قيمت بسيار ارزان تر به فروش برسانند.


پيام نفت:

روزانه بطور متوسط 100 ميليون بشكه نفت در جهان توليد و مصرف مي شد كه با اوج گيري كرونا توليد به 94 ميليون بشكه در روز كاهش يافته است. كشورهاي  آمريكا، چين،هند، ژاپن، روسيه، كره جنوبي، آلمان، كانادا،برزيل، فرانسه و اندونزي حدود 60 درصد نفت جهان را مصرف مي كنند. قيمت نفت بر اساس ميزان تقاضا تعيين مي گردد هر چه تقاضا كاهش بيشتري بيابد قيمت نفت نيز كاهش خواهد يافت. بيش از 60درصد نفت مصرفي جهان صرف توليد بنزين و گازوئيل مي شود و بنزين به عنوان سوخت خودروهاي سبك  و هواپيماها مورد استفاده قرار ميگرد و گازوئيل سوخت خودروهاي سنگين است.  حدود 18درصد نفت در پالايشگاه ها به مازوت تبديل مي شود كه مازوت هم عمدتا در نيروگاه ها و كشتي ها به عنوان سوخت مورد استفاده قرار مي گيرد. به دليل گرم شدن كره زمين و خطرات ناشي از آن كه مردم جهان را تهديد مي كند مردم به احزاب طرفدار محيط زيست و حامي انرژي هاي پاك و تجديدپذير در اروپا و ساير كشورها  تمايل روزافزوني يافته اند و اين احزاب هر ساله قدرت بيشتري در ساختار سياسي و حاكميتي جهان كسب مي كنند. كشورهاي ذكر شده هر روزه هزينه بسيار سنگيني را جهت خريد نفت پرداخت مي كنند لذا به جد در تلاش هستند با ارتقاء دانش و فن آوري انرژي ارزان و پايدار ديگري را جايگزين نفت نمايند و جهت نيل به اين هدف بزرگ سرمايه گذاري هاي كلاني انجام داده و مي دهند  كشورهاي مترقي جهان روي انرژي هاي تجديد پذير خصوصا انرژي خورشيدي سرمايه گذاري هاي كلاني انجام داده اند و در اين مسير موفقيت هاي چشم گيري حاصل گرديده است قدرت ذخيره سازي باتري هاي خورشيدي با فن آوري جديد افزايش زيادي يافته و قدرت جذب صفحات خورشيدي نيز هر ساله رو به افزايش است. كشورهاي چين، هند، ژاپن و كشورهاي مترقي ديگر روي نيروگاه هاي خورشيدي سرمايه گذاري هاي بسياري كلاني انجام داده و برنامه دارند توليد برق از نيروگاه هاي خورشيدي را به صدها گيگا وات افزايش دهند. توليد خودرو هاي برقي با افزايش سطح تكنولوژي و ارتقاع قدرت ذخيره سازي باتري خودروهاي برقي افزايش چشمگيري خواهد يافت. با افزايش فناوري توليد برق از انرژي خورشيدي  و كاهش قيمت تمام شده توليد برق با استفاده از اين تكنولوژي و رقابت پذير شدن برق حاصل از انرژي خورشيدي نسبت به نيروگاه هاي سوخت فسيلي و همچنين رشد سريع دانش و تكنولوژي توليد باتري هاي اتمي ايمن با قدرت بالا و توان توليد برق بصورت مستمر حتي به مدت ده سال، منجر به كاهش تقاضا و مصرف نفت در جهان خواهد شد لذا احتمال دارد طي ده سال آينده سهم نفت از توليد انرژي در جهان به كمتر از 50 درصد كاهش يابد از جمله ساير استدلال ها براي اثبات ادعاي كاهشي بودن مصرف و قيمت نفت در آينده عبارتند از:

- تلاش شركتها جهت توليد محصولات با مصرف انرژي كمتر

-افزايش سريع و گسترده آموزش هاي مجازي از جمله در سيستم آموزش و پرورش و دانشگاه ها و مراكز آموزشي

- كاهش ازدواج و فرزند آوري و افزايش سن مردم جهان و كاهش تردد ناشي از آن طي دهه هاي آينده
- افزايش تمايل به برج نشيني و توسعه شهرها در ارتفاع و كاهش توسعه طول و عرض شهرها
- توسعه توليد محصولات كشاورزي از روش هاي گلخانه اي در فضاهاي كوچك با مصرف آب كم و توليد انبوه
- توسعه سريع كسب و كارهاي مجازي و اينترنتي شدن بسياري از خدمات شهري و اداري و و خريد و فروش ها در نتيجه كاهش نياز به تردد
- توسعه مترو و حمل و نقل عمومي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه

بنابر اين سرمايه گذاري در  ساخت پالايشگاه هاي جديد نيز در كشورهاي وارد كننده نفت تحت تاثير اين واقعيت هاي علمي قرار خواهد گرفت. البته ميزان ذخاير نفت جهان نيز طي ده سال آينده كاهش خواهند يافت و از اين منظر تا حدودي تعادل بين عرضه و تقاضا كنترل خواهد شد اما همچنان كاهش تقاضا بر كاهش توليد غلبه خواهد داشت. كشورهايي كه توانسته اند ذخاير نفتي خود را در قيمت هاي بالاي نفت به بيشترين حد ممكن بفروشند در واقع منطقي عمل نموده و منافع ملي خود را به نحو مناسبي تامين نموده اند و توليدكنندگاني كه نتوانسته يا نتوانند در شرايط  قيمت بالاي نفت بيشترين فروش نفت را داشته باشند در آينده مجبور خواهند بود همين نفت را با قيمت بسيار ارزان تر به فروش برسانند. كشورهايي كه داراي ميادين مشترك نفت و گاز با ايران هستند بيشترين بهره را از كاهش توليد نفت ايران كسب نمودند خصوصا كشور عراق كه داراي ميادين مشترك متعددي با ايران است توانسته با افزايش توليد از ميادين مشترك سهم ايران را نيز برداشت نموده و ده ها ميليارد دلار منافع از سهم ايران برداشت نمايد. ما در چند دهه گذشته خسارت هاي سنگين و جبران ناپذيري را به واسطه از دست دادن فرصت ها متحمل شده ايم و در واقع سرمايه ها و فرصت هاي بزرگي را حيف نموده ايم كه ارزش اين حيف ها از هزار ميليارد دلار نيز فراتر مي رود. مبارزه با دزي ها يا همان ميل ها مهم است اما اين را بدانيم كه جمع ميل ها در چند دهه گذشته به 40 ميليارد دلار هم نمي رسد تلويزيون سخنراني ها مقاله ها و همه معطوف ميل ها و سخن گفتن از اختلاس هستند كه البته بايد با اختلاس گر ها و دزدهاي بيت المال برخورد جدي و عملي شود بايد به شدت مجازات شوند تا مايه عبرت ديگران باشند اما حواسمان ازيك موضوع بسيار مهم تر و حياتي تر پرت نشود و آن حيف شدن صدها ميليارد دلار از منابع،  فرصت ها و ثروت هاي ملي كشور در حوزه هاي مختلف اقتصادي مي باشد.


http://nedayahamvatan.blogfa.com