پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : پيشتازي پتروشيمي تندگويان در سال جهش توليد
یکشنبه، 3 اسفند 1399 - 16:56 کد خبر:47034
قاسمي شهري گفت: منتظر خارجيها نشديم و در سال جهش توليد، توليد صنعتي و تجاري محصول مهم، كاربردي و استراتژيك پليمري LOW MELT-PET) در چهار گريد با كاربرد توليد ماسك پزشكي، لباس يكبار مصرف بيمارستاني، و غيره را آغاز كرديم كه از نظر كيفيت قابل رقابت با نمونه ‌هاي مشابه خارجي و وارداتي است و در شرايط كرونا بسيار مورد نياز كشور است.

پيام نفت:
شركت پتروشيمي تندگويان در سال ۱۳۷۷ در ‏منطقه اقتصادي ويژه ماهشهر و در زميني به مساحت ۳۴ هكتار افتتاح شد. پتروشيمي تندگويان بزرگترين توليدكننده محصولات مهم و استراتژيك پلي ‌اتيلن ترفتالات (PET) و اسيد ترفتاليك خالص (PTA) در كشور است. پتروشيمي تندگويان توليدكننده گريد بطري، الياف، الياف پلي ‌استر و نخ پلي ‌استر است و بر همين اساس شركت از سه بخش توليدي شيميايي، پليمري و نساجي تشكيل ‌شده است. در حالي كه پتروشيمي تندگويان توليدكننده انحصاري محصولات PET و انواع پلي استر در ايران است ولي با وجود اين انحصار تا دو سال پيش شركتي زيان ده به شمار مي رفت، اما در طي دو سال مديريت عالي مديرعاملي مهندس «سيد رضا قاسمي شهري» نه تنها از زيان خارج شده بلكه هم به سود رسيده، هم با توليد محصولات استراتژيك تبديل به شركتي ارزآور شده و هم با بومي سازي تجهيزات مورد نياز، صرفه جويي ارزي ايجاد كرده است. اين شركت در سال جهش توليد طرح هاي جديدي مانند توليد گريد چادر مشكي را اجرا كرده كه باعث خودكفايي شده و توليد محصول استراتژيك PET Low Melt كه در توليد ماسك و گان پزشكي به كار مي رود و با توجه به شرايط كرونا، علاوه بر اشتغالزايي مانع از خروج ارز شده است. براي آشنايي با مهم ترين دستاوردهايي پتروشيمي تندگويان در سال جهش توليد خبرنگار آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "، با مهندس «سيدرضا قاسمي شهري» گفت‌وگو كرده   كه در ادامه از نظر مخاطبان «نفت ما» مي گذرد.
 
آقاي مهندس قاسمي، مهم ترين دستاوردهاي شركت پتروشيمي تندگويان در سال جهش توليد چه بوده است؟
پتروشيمي شهيد تندگويان، بزرگترين زنجيره توليد محصولات پت يا پلي اتيلن ترفتالات كشور است. لذا در طي دو سال گذشته كه مسووليت مديرعاملي را بر عهده گرفته ام، به دنبال صرفه جويانه تر كردن خطوط توليد، رفع موانع توليدي و عملياتي، متنوع سازي سبد محصولات توليد و سرمايه گذاري گسترده در زمينه پژوهش و نوآوري با همكاري شركت هاي دانش بنيان داخلي بوده ايم.
دانش فني و توليد محصول استراتژيك و پرتقاضاي HV-PET در سه گريد HV-۸۵۰,HV-۹۵۰,HV۱۰۵۰ با كاربرد‌هاي نخ تاير، چادر‌هاي برزنتي، تور ماهيگيري، تسمه نقاله، طناب كشتي، توليد محصول جديد PET Low Melt در شش گريد LM۱۱۰, LM۱۱۷, LM۱۲۰, LM۱۲۵, LM۱۳۰ و LM۱۴۰ در مقياس نيمه صنعتي با كاربرد انواع پارچه ‌هاي نبافته، گان پزشكي، ماسك پزشكي، پوشك بچه، سيستم‌ هاي حمل و نقل مانند قطار‌هاي مسافربري و هواپيما (پارچه‌ هاي يكبار مصرف) را كسب كرده ايم. همچنين محصول TG۶۷۰S را براي توليد چادر مشكي به توليد صنعتي رسانده ايم، و محصول جديد AUV-PET براي بطري بسته بندي روغن مايع را در حال توليد داريم. در همين ارتباط، دانش فني CD-PET براي توليد صنعتي با كاربرد در منسوجات و موكت را با موفقيت به دست آورديم و توليد آزمايشي محصول جديد PET G، هم در مرحله تحقيق و توسعه و توليد گريد Biodegradable هم در مرحله مطالعات تكميلي قرار دارد. تمامي اين اقدامات با هدف افزايش سبد توليد و جلوگيري از خروج ارز از كشور انجام مي‌ شود.
محصولات توليدي پتروشيمي تندگويان در ۱۰ ماه سال جاري، ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته و تاكنون ۸۵ درصد برنامه توليد شركت در سال 1399، محقق شده است. در واقع، در ده ماهه سال جاري 950 هزار تن توليد داشته ايم و 95 درصد آن در بازار داخلي عرضه شده است. مجموع توليدات شركت در سال 1398، يك ميليون و ۳۰ هزار تن بود و اميدوار هستيم كه تا پايان سال جاري، ركورد توليد مان را بشكنيم.
خوشبختانه امسال نگراني در مورد كمبود مواد اوليه گريد بطري نداشته ايم و در همين ده ماهه امسال۴۳۹ هزار تن محصول PTA و ۵۰۰ هزارتن محصول PET توليد كرده ايم و همه محصولات زنجيره پلي‌اتيلن ترفتالات پتروشيمي تندگويان از طريق بورس كالا عرضه مي شود. مضافا با بهره برداري از واحد SSP-C ، با ظرفيت ۴۵۰ تني در روز، امكان سوئيچ توليد گريد بطري و گريد نساجي با توجه به نياز روزافزون بازار داخل فراهم خواهد شد.  دستاورد مهم ديگر، انتخاب پتروشيمي تندگويان به عنوان شركت برتر و پيشرو در حوزه پژوهش و فناوري توسط هلدينگ صنايع پتروشيمي خليج فارس در سال جهش توليد است.
 
در رابطه با توليد گريد TG۶۷۰S چادر مشكي بيشتر توضيح دهيد؟
براي نخستين بار در كشور با راه اندازي خط توليد گريد TG۶۷۰S در شركت پتروشيمي شهيد تندگويان سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نياز كشور به اين گريد براي توليد چادر مشكي تامين مي ‌شود و بدين ترتيب كشور از واردات اين محصول كاملاً بي نياز خواهد شد كه قبلا اين مواد اوليه نخ چادر مشكي از كره جنوبي، ژاپن و چين وارد مي شد.
28 هزار تن از اين ماده اوليه براي توليد تقربيا ۹۰ هزار متر مكعب پارچه چادر صرف مي ‌شود و اين ظرفيت در پتروشيمي شهيد تندگويان براي تامين تمام نياز كارخانه‌هاي توليد كنندگان نخ چادر مشكي وجود دارد. مواد اوليه براي توليد نخ چادر مشكلي به صورت كامل در پتروشيمي تندگويان توليد مي ‌شود كه مايه غرور و افتخار ايران در سالي كه مقام معظم رهبري به نام جهش توليد نامگذاري كرده، است.  از ابتدا تا انتهاي اين محصول شامل چيپس و نخ و پارچه و چادر مشكي در ايران توليد مي ‌شود. بدون اغراق مي ‌توان ادعا كرد چادر مشكي ايراني از نمونه مشابه خارجي بالاتر است به گونه اي كه اين گريد با كيفيت بسيار خوب و مقاوم در برابر نور خورشيد و شوينده ‌ها، يك چادر مشكي ايراني باكيفيت را در اختيار بانوان ايراني قرار مي‌دهد. همچنين با توليد اين محصول از خروج مقادير زيادي ارز جلوگيري شده است. هر قواره چادر مشكلي ايراني ساخت داخل بين ۱۴۰ تا ۱۷۰ هزار تومان قيمت توسط شركت حجاب در بازار عرضه مي ‌شود كه يك چهارم نمونه مشابه خارجي است.
 
تاثير تحريمها و كرونا بر فعاليت پتروشيمي تندگويان چه بوده ‌است؟
صنايع پايين دستي از تحريم ها تاثير پذيرفتند اما با توليد مواد اوليه دوباره فعاليت شان را از سر گرفته اند. با توجه به اينكه زنجيره «پت»، توسعه ‌محور و پروژه‌ محور است، همكاري مان را با شركت ‌هاي دانش ‌بنيان و دانشگاهها گسترش داده ايم و ظرفيت توليد اسمي شركت از ۶۷ درصد سال در سال 1397 به 85 درصد در سال جاري رسيده است. همانطور كه اشاره كردم گريدهاي جديد و متنوع مانند گريد چادر مشكي،Pet LOW MELT، عرضه شده و تلاش كرده ايم با حمايت از سازندگان و توليدكنندگان تجهيزات ساخت داخل، ريسك توليد را كاهش داده و مانع از خروج ارز از كشور شويم و نمونه بارز استفاده از پتانسيل داخلي، ساخت سانتريفيوژ پيچيده پتروشيمي تندگويان توسط پنج جوان اهوازي است كه حدود هشت ماه پيش نصب و راه اندازي شد و هم اكنون نقشي مهمي در پايداري توليد شركت دارد.
طراحي و ساخت فيلتر RVF، مبدل ‌هاي كارخانه CTA ۲، احياي كاتاليست پالاديوم با همكاري پژوهشگاه نفت و تلاش براي بومي سازي آن و ... با حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان ايراني در پتروشيمي شهيدتندگويان طراحي، ساخت و با موفقيت راه اندازي و بهره برداري شده است.
به عنوان مثال در سال جهش توليد، با حمايت شركت پتروشيمي شهيد تندگويان از شركت ‌هاي دانش بنيان ايراني، قطعه RVF يا فيلتر دوار تحت خلاء 25 تني در واحد CTA۱ اين زنجيره توليد محصولات پت صنعت پتروشيمي طراحي و نصب شد. اين دستگاه داراي لايسنس و دانش فني شركت «Techni Mont» ايتاليا بوده و كشور‌هاي محدودي از جمله آمريكا، ژاپن و فرانسه دانش فني ساخت اين تجهيزات پيچيده را در اختيار دارند. پس از نياز به تعميرات يكي از فيلتر‌هاي تحت خلا، شركت طرف ايتاليايي به بهانه كردن تحريم‌ هاي آمريكا از ادامه همكاري با ما كنار كشيد، لذا متخصصان پتروشيمي تندگويان با قبول ريسك حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان به فن آوري و ساخت آن در كشور دست يافتند. با اجراي اين طرح كه يكي از بزرگترين گلوگاههاي توليد پت در صنعت پتروشيمي بود رفع شد و انتظار داريم شاهد پايداري و افزايش توليد محصولات در پتروشيمي تندگويان باشيم.
شركت ژاپني NECC كه تحت ليسانس (BASF) آمريكا كاتاليست پالاديوم بر پايه كربن فاز ۲ پتروشيمي شهيد تندگويان را توليد مي ‌كرد به بهانه تحريم ‌ها، از فروش اين محصول استراتژيك به ما ممانعت كرد كه مي ‌توانست باعث توقف توليد تنها شركت توليدكننده محصول استراتژيك PET/PTA در كشور شود. كاتاليست پالاديوم بعد از توليد ۷۰۰ هزار تن محصول مي ‌بايست تعويض گردد، با توجه به تحريم ها وعدم فروش آن، مهندسين اين شركت با بهينه سازي شرايط فرآيندي و ابداع روش خاص احيا و نگهداري مناسب منحصر به فرد، توانستند بيش از يك ميليون و ۸۷۰ هزار تن محصول با همين كاتاليست توليد نمايند كه در دنيا بي نظير است. عمليات احياي كاتاليست پالاديوم فاز ۲ پتروشيمي شهيد تندگويان باعث صرفه جويي بيش از۱۲.۵ ميليون يورويي شد.
همانگونه كه اشاره كردم منتظر خارجيها نشديم و در سال جهش توليد، توليد صنعتي و تجاري محصول مهم، كاربردي و استراتژيك پليمري LOW MELT-PET) در چهار گريد با كاربرد توليد ماسك پزشكي، لباس يكبار مصرف بيمارستاني، و غيره را آغاز كرديم كه از نظر كيفيت قابل رقابت با نمونه ‌هاي مشابه خارجي و وارداتي است و در شرايط كرونا بسيار مورد نياز كشور است.

مهم ترين دستاوردهاي پتروشيمي تندگويان در زمينه HSE چه بوده است؟
 هم اكنون ۲۵ پروژه زيست محيطي را در دست اجرا داريم و هدف مان تبديل پتروشيمي تندگويان به يك شركت پاك، سبز و حامي محيط زيست است. زنجيره پلي‌اتيلن ترفتالات صنعت پتروشيمي به دنبال آن است كه در كنار افزايش كمي و كيفي توليد حتي يك ليوان پساب را هم وارد محيط زيست نكند. همچنين با اجراي تعميرات و اورهال، ميزان خروج دي اكسيدكربن كنترل شده و در بالاترين سطوح ميزان انتشار الايندگي ‌ها مديريت شده و اميدواريم با تكميل و بهره برداري طرح ‌هاي جديد زيست محيطي علاوه بر قطع پرداخت جريمه بتوانيم به محيط زيست خدمت نموده و در سال 1400 جشن تبديل به صنعتي «سبز» را برگزار كنيم.
 دو پروژه احداث سيستم تصفيه و بازيافت آب بلودان برج ‌هاي خنك كننده با سرمايه ‌گذاري بيش از 2.5 ميليون يورو و ۲۱۰ ميليارد ريال و با هدف صرفه ‌جويي و مديريت مصرف روزانه بيش از 2400 مترمكعب آب است. پروژه احداث رآكتور‌هاي بي‌ هوازي تصفيه ‌خانه فاضلاب هم با اعتباري بالغ ‌بر ۱۵۰ ميليارد ريال و به ‌منظور كاهش مصرف انرژي و حذف موثر آلاينده‌ ها، افزايش راندمان كل تصفيه ‌خانه و انتقال آلودگي كمتر به واحد‌هاي تصفيه پايين‌ دست به زمين آغاز شده است.
همچنين پتروشيمي تندگويان، موفق به پياده‌ سازي سيستم مديريت امنيت اطلاعات (ISMS) و اخذ گواهينامه استاندارد ISO۲۷۰۰۱ شده است.

پتروشيمي تندگويان در حوزه مسووليت اجتماعي شركت چه اقداماتي انجام داده است؟
مبلغ ۱۳ ميليارد تومان براي مسووليت‌هاي اجتماعي شركت پتروشيمي تندگويان ‏در سال جاري بودجه تخصيص داده شده است. در چهارمين همايش مسووليت اجتماعي صنعت نفت در سال 1398 سپاس نامه دريافت نموديم. شركت فعاليت هاي زيادي در حوزه مسووليت اجتماعي انجام داده است كه شامل؛ اصلاحات لوله كشي فاضلاب، بازسازي باشگاه ها، توزيع بن كتاب، توزيع بسته‌ هاي معيشتي، توزيع ماسك و عمليات ضدعفوني در شهرهاي چمران و شهرك بعثت، شادگان و ماهشهر، برگزاري اردوي جهادي طرح ويزيت و داروي رايگان در شهر چمران مي باشد. اخيرا هلدينگ خليج فارس تلاش كرده است در قالب راهبرد «خرسندساز» با بكارگيري مشاور، مطالعات و بررسي خوبي انجام دهد تا با اتخاذ روشي هدفمند به نتايج و بازخورد بهتري در زمينه ايفاي نقش مسووليت هاي اجتماعي برسيم.
در خصوص ايجاد انگيزه و رضايتمندي در ميان پرسنل شركت نيز با اجراي بيمه تكميلي، اجراي طرح طبقه ‌بندي مشاغل، اصلاح ساختار سازماني، تخصيص سهام به كليه پرسنل، بهبود وسايل نقليه، رستوران و ارائه تسهيلات مسكن توانستيم وضعيت معيشتي كاركنان را بهبود ببخشيم. لذا با ايجاد شرايط استفاده از طرح مشاغل سخت و زيان آور تلاش كرده ايم رضايتمندي را بالا برده و تبعيض را به حداقل برسانيم.
 
وضعت سهام شگويا در فرابورس چگونه است؟
سهام پتروشيمي شهيد تندگويان در اسفند 1398 وارد فرابورس شد و ورود به بازار سرمايه و عرضه سهام به مردم از اقدامات مهم اين شركت بوده است. تركيب سهامداران سهام پتروشيمي تندگويان با نماد شگويا به صورت ۶۶ درصد هلدينگ خليج فارس، ۱۴ درصد صندوق بازنشستگي، 10 درصد سهام عدالت ‏و 10 درصد سهام عرضه شده به مردم است. نرخ فروش شگويا به صورت هفتگي توسط شركت ملي صنايع پتروشيمي تعيين و اعلام مي شود. با  راه اندازي واحد SSP كارخانه POLY C باتوجه به بالا بودن حاشيه فروش بطري نسبت به الياف، ميزان سودآوري شگويا نيز افزايش خواهد يافت.  
  شگويا يك سهام بنيادي و رو به رشد است و از ابتداي ورود به بازار سهام با استقبال خوبي از سوي سهامداران مواجه شده و پيش‌بيني مي ‌كنيم اين استقبال با توجه به سودآور بودن اين سهم، استمرار داشته باشد. تاكنون وقفه خاص معاملاتي براي ‏شگويا نداشته ايم. سرمايه ثبت شده شركت هم حدود 2400 ميليارد تومان است و البته فعلاً برنامه ‌اي براي افزايش سرمايه شركت نداريم. در مجمع امسال شركت نيز سود قابل تقسيم از سوي حسابرس اين شركت ۱۴۹۷ ميليارد تومان بوده است و به پيشنهاد هيات مديره مقرر شد از ۶۳۷ ريال سود محقق شده هر سهم، ۴۱۰ ريال معادل ۶۴ درصد ‏سود براي هر سهم توزيع شود.‏
جمع فروش داخلي و صادراتي پتروشيمي تندگويان در 10 ماه امسال، حدود 7500 ميليارد تومان بوده است كه در اين ميان فروش داخلي حدود 7 هزار ميليارد تومان بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. ميزان فروش صادرايت نيز در 10 ماهه امسال حدود 4 هزار و 500 ميليارد تومان بوده كه در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، 400 درصد افزايش داشته است.