پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : تاثيرنيروگاه هاي كوچك برق آبي بر اقتصاد روستاهاي مناطق كوهستاني
پنجشنبه، 3 مهر 1399 - 10:35 کد خبر:45506
چنانچه دولت برق توليدي را به قيمت برق صادراتي از سرمايه گذاران خريداري كند جذابيت اقتصادي لازم جهت ساخت نيروگاه هاي كوچك برق آبي در جواهر ده و ده ها ده ديگر ايجاد خواهد شد.

پيام نفت:

چند سال پيش به منطقه بسيار زيبا و شعف انگيز گردنه حيران رفتم و با مشاهده ميزان آب جاري در بالاي گردنه و ارتفاع آن تا سطح زمين به اين فكر فرو رفتم كه اي كاش نيروگاه برق آبي كوچكي اينجا نصب مي شد در آن صورت درآمد خوبي براي منطقه حاصل مي گرديد.

چند روز پيش به روستاي زيبا خوش آب و هوا و فرح بخش جواهر ده رفتم و با مشاهده آبشار آنجا با كنجكاوي آب ورودي به آبشار را دنبال كردم و خيلي برايم غم انگيز بود كه از اين فرصت خدا دادي استفاده نمي شود. همان جا شروع به محاسبه كردم كه با اين آب مي توان چقدر برق توليد كرد ؟

با توجه به حجم آب در فصول مختلف سال و ارتفاع چند صد متري محل جريان آب با سطح زمين و ساير شرايط با انجام يك سري زير ساخت ها مي توان با اين آب حدود دو مگاوات وات ساعت برق توليد كرد. روش محاسبه را در اينجا مشاهده نمائيد

در اين محاسبات دو عامل از اهميت زيادي برخوردارند يكي ارتفاع و ديگري ميزان آب يعني اگر ارتفاغ 20 متر باشد و حجم آب 100 متر مكعب در ساعت با حالتي كه ازتفاع 100 متر باشد و حجم آب 20 متر مكعب در ساعت  تفاوت چنداني ندارد.

مي توان اين نيروگاه را بگونه اي ساخت كه خود به نوعي جاذبه گردشگري شود. قطعا درصدي از سود نيروگاه مي بايست جهت توسعه زيرساختهاي گردشگري آن منطقه هزينه شود.

چنانچه دولت برق توليدي را به قيمت برق صادراتي از سرمايه گذاران خريداري كند جذابيت اقتصادي لازم جهت ساخت نيروگاه هاي كوچك برق آبي در جواهر ده و ده ها ده ديگر ايجاد خواهد شد. در چين و نقاط مختلف جهان هزاران گيگاوات برق از طريق نيروگاه هاي برق آبي كوچك توليد مي شود و قطعا اگر دولت برق اين نيروگاه ها را به قيمت صادراتي خريداري كند و تسهيلات لازم در اختيار سرمايه گذاران قرار گيرد ده ها نيروگاه برق آبي در ده ها روستا راه اندازي خواهد شد اما دولت ها تا كنون به اين مهم توجه چنداني معطوف ننموده اند  و گويي استفاده از همه ظرفيت هاي كشور به دغدغه دولتها تبديل نشده است.

 

http://nedayehamvatan.blogfa.com/