پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : چرا در برزيل در خودرو بجاي بنزين از الكل استفاده مي شود
پنجشنبه، 24 اردیبهشت 1394 - 14:35 کد خبر:35325
پيام نفت:

برخي كشورها از جمله برزيل كه از نظر سوخت هاي فسيلي داراي منابع كمتري هستند، زودتر از همه به فكر استفاده از الكل به عنوان سوخت افتاده اند.
به نظر مي‌رسد با بالا رفتن شديد بهاي نفت خام در بازار، ژاپني‌ها بيش از هر زماني به دنبال اين هستند كه وابستگي زياد خود را به نفت خام با روي آوردن به انرژي‌هاي جانشين و پاك چون سوخت الكل كاهش دهند.

انجمن نفت ژاپن قصد دارد كه مقدار استفاده از الكل گياهي (بيواتانول) در ژاپن به عنوان يك سوخت اضافي در سال مالي ? ?????ميلادي به ? ????هزار كيلو ليتر برساند.

استفاده از الكل، بعنوان سوخت موتورهاي درون سوز، به تنهائي يا بصورت تركيب با ديگر سوخت ها، بيشترين توجه را در ساليان اخير به خود جلب نموده است. دليل آنهم فوايد زيست محيطي و اقتصادي دراز مدتي است كه نسبت به سوخت هاي فسيلي دارد.
متانول و اتانول براي اين منظور مناسب هستند. در حاليكه هر دو نوع اين الكلها مي توانند از نفت خام يا گاز طبيعي هم بدست آيند. در اين ميان اتانول اهميت بيشتري دارد چرا كه بعنوان يك منبع تجديد پذير به آساني و از مواد آلي همچون دانه هاي گياهي و يا چغندر قند و ... هم بدست مي آيند.
سوخت هاي الكلي
پيشنهاد استفاده از الكل جهت استفاده در حمل و نقل و بخصوص در جايگزين نمودن آن با بنزين و گازوئيل مطرح شده است. حال يا در استفاده در توليد هيدروژن و يا استفاده مستقيم از خود الكل.
سوخت هاي الكلي مي توانند از محصولات مختلفي توليد شوند نظير:
•چغندرقند
•سيب زميني
•كاساوا
• آفتابگردان
• اوكاليپتوس
• نيشكر
• جو
• ذرت و...
دو كشوري كه تحقيقات خوبي در زمينه بيو الكل انجام داده اند برزيل و روسيه مي باشند. در برزيل اتانول را از نيشكر و در روسيه متانول را از اوكاليپتوس بدست آورده اند. الكل همچنين مي تواند از طريق سنتز و از مواد اوليه اي همچون اتن يا استن با كر بيد كلسيم و از ذغال سنگ و ديگر منابع بدست آيد.
سوخت الكلي كه از منابع كشاورزي بدست مي آيد نيازمند مقادير زيادي از زمين هاي قابل كشت با حاصلخيزي و تامين آب مناسب مي باشد و اين مورد يعني تهيه مستقيم از اصل محصولات كشاورزي به سختي مي تواند بعنوان گزينه مناسب تامين سوخت الكلي براي كشورهاي مختلف بخصوص كشورهاي صنعتي مثل كشورهاي اروپاي غربي مطرح باشد. در نظر بگيريد اگر كل كشور آلمان با نيشكر پوشيده شود، تنها نيمي از نيازهاي فعلي سوخت و انرژي آن كشور، از اين طريق تامين مي شود. البته لازم است توجه داشته باشيم كه اگر سوخت الكلي با استفاده از مواد زايد و دور ريختني در بخش كشاورزي و دامپروري نظير: ساقه نيشكر، كاه و كلش، چوب ذرت و ساير موادي كه طبيعتاً دور ريخته مي شوند ساخته شود، نيازي به زمين اضافي براي زير كشت بردن نخواهيم داشت.

اتانول

اتانول مي تواند از مواد زير بدست آيد:
مواد دور ريختني گندم، ذرت، برنج، سيب زميني، آب پنير، خاك اره، مواد زائيد و زباله شهري، خرده هاي كاغذ، مواد زائد دامداري ها، ملاس، نيشكر، جلبكها و ديگر مواد زائدي كه حاوي سلولز مي باشند.
از نفت خام هم ميتوان اتانول را تهيه نمود.
كشاورز اني كه الكل اتانول را توليد مي كند به آن "مهتاب" مي گويند و اين شايد به خاطر فوايد آن و رنگ روشن آن باشد!
اتانول، قابل اشتعال است و بسيار بهتر از سوخت هاي ديگر مي سوزد. وقتي بصورت كامل بسوزد حاصل آن فقط آب و دي اكسيد كربن است. بهمين دليل زيست محيطي سوختي بسيار مناسب براي وسايل نقليه و اتوبوسها محسوب مي شود. هر چند اتانول خالص به مواد پلاستيكي صدمه مي زند و همچنين نمي تواند بصورت خالص در مو تورهاي اتومبيلها بعنوان سوخت بكار رود. علاوه بر اين به دليل اينكه عدد اكتان اتانول بسيار بالاتر از سوختهاي معمول اتومبيلها ست، نياز دارد كه در زمان جرقه دهي ( سيستم برق اتومبيل) تغييراتي بوجود آيد.
براي تغيير دادن سوخت اتومبيل به اتانول، سيستم كاربراتوري بزرگتري ( ورودي بزرگتري) نياز دارم ( پنجاه درصد بزرگتر). همچنين نياز دارم كه مقداري اتانول گرم شده، به درون كاربراتور تزريق شود.( در شروع كار خودرو) و در صورتيكه ?? تا ?? درصد از اتانول با بنزين مخلوط شود ديگر نيازي به تغييرات سيستم مو توري نداريم.
يك مخلوط حاوي حداقل ده درصد اتانول و بنزين "گازول" نام دارد(Gasohol). يك نمونه شناخته شده از اين ماده به نام "E15" شامل ?? درصد اتانول و ?? درصد بنزين است.اينچنين مخلوطي براي مو تورهاي اتومبيل معمولي ضرري ندارد.
" E85" براي سوختي است كه حاوي ?? درصد بنزين و ?? درصد اتانول است. از سال ????يكسري از اتومبيلها كه در آمريكا توليد شدند قادرند اين سوخت را مصرف كنند. ( اكثر خودروهاي سبك) اين خودروها بصورت دو سوخته