پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : اسراف گاز خانگي 4 برابر كل نياز كارخانه هاي پتروشيمي كشور
شنبه، 1 آذر 1393 - 23:04 کد خبر:31281

پيام نفت:

مدير عامل شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه 63 درصد سبد مصرف انرژي خانگي را گاز تامين مي كند، گفت: 30 تا 40 درصد گاز مصرفي، ‌اسراف و يكي از دلايل آن پايين بودن قيمت است.

به گزارش واحد مركزي خبر، جواد اوجي در مصاحبه با بخش صبحگاهي شبكه 2سيما با بيان اينكه در بخش خانگي و تجاري در هفت ماه اول سال؛ 70 تا 100 ميليون مترمكعب روزانه گاز مصرف مي شد،افزود: در دو ماه گذشته اين ميزان به 570 ميليون متر مكعب هم افزايش يافته است.

اوجي با اشاره به اينكه يكي از راه هاي كاهش مصرف گاز افزايش قيمت آن است، گفت: هرمتر مكعب گاز مصرف خانگي 13 تومان است، در حاليكه قيمت جهاني آن به 350تومان مي رسد.

وي گفت: مجلس شوراي اسلامي تصويب كرده است قيمت هر متر مكعب گاز در سال هاي آينده به 200 تومان برسد.

اوجي؛ فرهنگ سازي براي كاهش مصرف گاز را مهم دانست و با اشاره به اينكه مصرف گاز در نيروگاه ها در فصل هاي گرم، ‌250ميليون متر مكعب در روز است، ‌گفت: در فصل سرما براي تامين مصارف خانگي اين ميزان به 30 تا 40 ميليون متر مكعب كاهش مي يابد.

معاون وزير نفت با اشاره به اينكه ايران دومين توليد كننده گاز است، افزود: توليد گاز در كشور 600 ميليون مترمكعب در روز است كه تا پايان برنامه پنجم به يك ميليارد و 200 ميليون مترمكعب افزايش مي يابد.

وي ذخاير شناخته شده گاز كشور را 32 تريليون متر مكعب ذكر كرد و افزود: بيشتر اين ذخاير در جنوب و جنوب غربي كشور قرار دارد و همچنان عمليات لرزه نگاري و اكتشاف را براي پيدا كردن ذخاير جديد ادامه مي دهيم.

اوجي مصارف گاز را براي صادرات، تزريق در حوزه هاي نفتي، گرمايش، پخت و پز و مصارف تجاري ذكر كرد و گفت:‌ سوخت عمده نيروگاه هاي ما هم گاز است.

مدير عامل شركت ملي گاز ايران از كاهش رشد مصرف گاز خانگي از 10 درصد در سال به 2 تا 3 درصد به علت جريمه مشتركان پرمصرف خبر داد.

اوجي تصريح كرد: قيمت ارزان گاز (هر متر مكعب 13 تومان)‌ موجب مصرف بي رويه مي شود كه هدفمند كردن يارانه ها مي تواند كمك شاياني به كنترل مصرف كند.

اوجي، تراز توليد و مصرف را منفي ولي تراز صادرات را مثبت ذكر كرد و گفت: ما 200 ميليون متر مكعب تراز منفي در توليد و مصرف داريم.

مدير عامل شركت ملي گاز ايران گفت: پيش از انقلاب يك روستا و 8 شهر گازرساني شده بود كه هم اكنون 9 هزارو 300 روستا و بيش از 840 شهر داراي گاز هستند.

وي افزود: در يك سال گذشته 3 هزار كيلومتر خط لوله سراسري در كشور ساخته شده كه يك‌هزار و 300 كيلومتر آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا انجام شده است.