پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : خوراك پتروشيمي اصفهان قطع شد
سه شنبه، 27 خرداد 1393 - 13:45 کد خبر:31195
پيام نفت:
خوراك مجتمع پتروشيمي اصفهان به دليل ناتواني در پرداخت نقدي هزينه خوراك از سوي پالايشگاه اصفهان قطع شد. مدير عامل پتروشيمي اصفهان گفت: پالايشگاه پيش نويس قرارداد جديدي را ارائه كرد كه كاملا يك طرفه بود، به طوري كه مفاد آن با توجه به شرايط موجود در پتروشيمي اصفهان قابل قبول نبود.
 
خوراك پتروشيمي اصفهان قطع شد
 
 
 
مديرعامل پتروشيمي اصفهان در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار كرد: خوراك ارسالي از پالايشگاه اصفهان از 18 خردادماه قطع شد و هم اكنون توليد در اين مجتمع متوقف شده است. 

حميد ستوده فر افزود: پالايشگاه پيش نويس قرارداد جديدي را ارائه كرد كه كاملا يك طرفه بود، به طوري كه مفاد آن با توجه به شرايط موجود در پتروشيمي اصفهان قابل قبول نبود. 

وي ادامه داد: جلسه هاي زيادي با مديران پالايشگاه اصفهان برگزار شد و دوباره شرايط را توضيح داديم اما با اين استدلال كه شما بدهكار هستيد پتروشيمي اصفهان را تحت فشار گذاشتند. 

ستوده فر با بيان اين كه پالايشگاه درخواست داشت كه بهاي خوراك در ابتداي هر ماه به صورت علي الحساب پرداخت شود، گفت: پتروشيمي اصفهان فعاليت خود را به تازگي از سر گرفته بود و تقريبا 2 ماه طول مي كشد تا پول صادرات محصولات اين مجتمع وصول شود، بنابراين پرداخت بهاي خوراك در اول هر ماه مشكل است و حتي ما پيشنهاد داديم كه اول ماه چك بگيريد و آخر ماه بهاي آن را پرداخت مي كنيم كه اين پيشنهاد را قبول نكردند. 

وي تصريح كرد: در نامه هاي جداگانه به معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدرو كربوري وزارت نفت و نيز مديران عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درخواستهاي خود را مطرح كرده ايم كه تاكنون نتيجه اي در پي نداشته است. 

مديرعامل پتروشيمي اصفهان اظهار كرد: روند قانوني پيگيري پرونده سهامدار عمده اين شركت هنوز در دست بررسي است و طلبهاي اين شركت هنوز وصول نشده است. 

به گزارش شانا، مديرعامل پتروشيمي اصفهان چندي پيش به خبرنگار شانا گفته بود: اين مجتمع پتروشيمي 16 هزار سهامدار دارد و گروه صنعتي ماهان با 54 درصد، بزرگترين سهامدار اين مجتمع پتروشيمي به دليل مشكلاتي كه براي اين گروه پيش آمده است متاسفانه پتروشيمي اصفهان در ماههاي اخير با چالشهاي زيادي رو به رو شده و اميد است با همكاري مقامهاي قضايي و اجرايي استان هرچه زودتر اين مشكلات به نحوي كه حقوق ديگر سهامداران حفظ شود، پايان يابد. 

به گفته وي اين شركت در مجموع حدود 700 ميليارد تومان بدهي دارد و در مقابل، به همين ميزان نيز طلب دارد كه در صورت وصول مطالبه ها مي توانيم به تعهدهاي مالي خود عمل كنيم. 

ستوده فر با انتقاد از نحوه واگذاري سهام اين شركت اظهار كرده بود: پتروشيمي اصفهان مانند بسياري از شركتهاي پتروشيمي واگذار شده با چالش هايي مواجه است و اگر روند خصوصي سازي با دقت بيشتري انجام مي شد، اين شركت مي توانست افزون بر تامين نياز داخل در زمينه صادرات و ورود ارز به كشور نقش آفرين باشد. 


به گزارش شانا، شركت سهامي پتروشيمي اصفهان، نخستين توليد كننده محصولات آروماتيك در ايران، يكي از طرحهاي ملي و مهم دهه نخست انقلاب است كه در سال ۱۳۷۱ با هدف توليد بيش از 300 هزار تن مواد آروماتيك در سال شامل بنزن، تولوئن، ارتوزايلين، پارا زايلين و مخلوط زايلين به جمع واحدهاي توليدي كشور پيوست. 

اين مجتمع از واحدهاي زيربنايي كشور است و محصولات آن به عنوان خوراك صنايع پايين دستي نظير شوينده ها، پلاستيك ها،‌ الياف پلي استر، نرم كننده هاي پـلاستيكي، رنگسـازي و صنايع نظامي به كار برده مي شود.