پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : بزرگترين مشعل گاز پارس‌جنوبي خاموش شد
یکشنبه، 25 خرداد 1393 - 03:45 کد خبر:31069
پيام نفت:

همزمان با آغاز مذاكرات ايران و غول‌هاي نفت و گاز جهان، يك شركت اروپايي راه‌اندازي تاسيسات جديد جمع آوري گاز در بزرگترين فاز پارس جنوبي را تحريم كرد و در نهايت اين تاسيسات بدون حضور خارجي‌ها راه‌اندازي شد. 

به گزارش پانا نيوز به نقل از مهر، با وجود خوش بيني برخي از مسئولان مبني بر رفع برخي از تحريم‌ها و آغاز مذاكرات با غول‌هاي نفت و گاز جهان، يك شركت اروپايي از راه‌اندازي تاسيسات جمع آوري گاز در بزرگترين فاز پارس جنوبي خودداري كرد. 

از ين رو با خودداري اين شركت اروپايي در اعزام كارشناسان خود به پالايشگاه فاز 12 پارس جنوبي در عسلويه، متخصصان داخلي تاسيسات Off Gas بزرگترين فاز گازس پارس جنوبي را بدون حضور خارجي ها راه اندازي كردند. 

از سوي ديگر بر اساس اعلام شركت ملي نفت ايران قرار است تا پايان خرداد ماه سال جاري با بهره برداري از واحدهاي جديد فرآيندي و شيرين سازي گاز، ظرفيت توليد گاز در فاز 12 پارس جنوبي به 25 ميليون مترمكعب در روز افزايش يابد. 

همزمان با آغاز شمارش معكوس براي راه اندازي واحدهاي جديد شيرين سازي گاز در اين مگا پروژه با بهره‌برداري از تاسيسات جديد در پالايشگاه فاز 12 به عنوان بزرگترين فاز در دست اجراي پارس جنوبي گازسوزي و اتلاف روزانه 20 تا 25 ميليون فوت مكعب گاز در مشعل‌هاي پالايشگاه متوقف شد. 

هم اكنون تاسيسات جديد Off Gas فاز 12 پارس جنوبي به طور كامل راه اندازي شده است كه با راه اندازي اين كمپرسور اتلاف و هدرروي روزانه 20 تا 25 ميليون فوت مكعب متوقف و عملا مشعل گازي در اين فاز پارس جنوبي خاموش شد. 

اين تاسيسات جديد با وجود تحريم شركت هاي خارجي و با مشاركت متخصصان داخلي و بدون حضور كارشناسان خارجي در مدار توليد قرار گرفته است. 

به گزارش پانا نيوز، با بهره‌برداري از طرح توليد زودهنگام فاز 12 و دومين واحد شيرين‌سازي گاز در پالايشگاه‌ فاز 15 و 16 پارس جنوبي در مجموع روزانه حدود 20 تا 22 ميليون مترمكعب به ظرفيت برداشت و پالايش گاز ايران از اين ميدان مشترك با قطر افزوده شود. 

هدف‌ از طرح توسعه‌ فاز 12 پارس جنوبي به عنوان يك مگا پروژه گازي، توليد روزانه‌ 81 ميليون‌ متر مكعب‌ گاز ترش و غني، 120 هزار بشكه ميعانات گازي، 750 تن گوگرد و مايعات گازي است.