پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي : گازرساني به روستاها ديگر توجيه ندارد
چهارشنبه، 21 خرداد 1393 - 08:45 کد خبر:30970
پيام نفت:

معاون شركت گاز با اشاره به پرداخت 10 هزار ميليارد تومان درآمدهاي حاصل از فروش گاز به سازمان هدفمندي يارانه ها در سال 93 نسبت به گازرساني به روستاهاي باقيمانده كشور هشدار داد و گفت: هزينه سرانه انشعاب در برخي روستاها به بيش از 10 ميليون تومان رسيده است. 

به گزارش پانا نيوز، محمدرضا غروي در جمع مديران صنعت گاز با بيان اينكه هم اكنون 13 پالايشگاه گاز، 34 هزار كيلومتر خطوط انتقال فشار قوي و بيش از 9 ميليون انشعاب گاز در ايران وجود دارد، گفت: در شرايط فعلي حدود 21 ميليون واحد مسكوني در سطح كشور زيرپوشش شبكه گاز طبيعي قرار دارند. 

معاون شركت ملي گاز ايران ضريب نفوذ گاز در شهرهاي ايران را 95 درصد و در روستاها 56 درصد عنوان كرد و افزود: در حال حاضر سهم گاز در سبد انرژي كشور به حدود 65 درصد افزايش يافته است. 

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه هم اكنون بيش از يكهزار شهر و 16 هزار روستاي كشور از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند، به محدوديت شرايط و افزايش هزينه هاي گازرساني به مناطق باقيمانده كشور اشاره و تصريح كرد: هزينه‌هاي گازرساني به شهرها و روستاهاي به صورت غيرمتعارف افزايش يافته بطوري‌كه هزينه سرانه انشعاب در برخي روستاها به بيش از 10 ميليون تومان رسيده است. 

وي با اعلام تجديد نظر در گازرساني به روستاهاي باقيمانده كشور، بيان كرد: يكي از سياست هاي فعلي انتقال انرژي به روستاها با استفاده از روش هاي مختلف و متنوع همچون انرژي‌هاي نو است. 

غروي با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي در بسياري از شهرها و روستاها گازرساني با خط لوله صرفه و توجيه اقتصادي ندارد، اظهار داشت: امسال به‌منظور تامين اعتبار مورد نياز پروژه هاي عمراني برنامه ريزي به شكل متفاوت انجام شده به طوري كه در اين برنامه رابطه مستقيم بين وصول مطالبات و تامين نقدينگي شركت‌هاي گاز استاني تعريف شده است. 

معاون مديرعامل شركت ملي گاز ايران با يادآوري اينكه امسال بايد 100 هزار ميليارد ريال به سازمان هدفمندي يارانه ها بپرداريم ضمن آنكه پروژه هاي خطوط انتقال گاز را نيز در كشور به اجرا درآوريم كه برخي از آنها بسيار حياتي است، تبيين كرد: اين امر محقق نمي شود مگر آنكه شركت‌هاي گاز استاني وصول مطالبات خود را به موقع انجام دهند.