درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 13:05   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 9282صفحه نخست » نفت، گاز، پتروشیمی دوشنبه، 12 تیر 1391 - 10:39
ایران و چالش تحریم ها
ایران و چالش تحریم ها حشمت الله رضوی
  

تصمیم اتحادیه اروپا در مورد منع واردات نفت از ایران از امروز (11 تیر، اول جولای) به اجرا در می آید. این تحریم ها که حدود شش ماه پیش اعلام شد، برپایه ارزیابی های نسبتا دقیق از روندهای بازار جهانی نفت، وضعیت اقتصاد جهان، عرضه و تقاضای نفت و وضعیت تولید کنندگان و مصرف کنندگان برنامه ریزی شده است. عمده ترین ملاحظات اتحادیه اروپا در اجرای تحریم از اول جولای به شرح زیر است:


1- وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا و مشکلاتی که ناحیه یورو با آن روبه رو است امروزه بر کسی پوشیده نیست: وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوب یونان، اسپانیا، ایتالیا و حتی دو کشوری که چرخ روند همگرایی در اتحادیه اروپا روی محور اقتصاد آن ها می چرخد، یعنی آلمان و فرانسه و حتی انگلیس، که خارج از حوزه یورو قرار دارد و طی شش ماه گذشته کاهش رشد را تجربه کرده است. به این ترتیب تصمیم اتحادیه اروپا در مورد توقف خرید نفت از ایران تصمیمی شجاعانه نیست بلکه با آگاهی از کاهش فعالیت اقتصادی در کشورهای عضو و به تبع آن کاهش تقاضای نفت اعضا اتخاذ شده است.

2-  زمان اجرای تصمیم نیز کاملا حسابگرانه است. این تصمیم درست در زمانی به اجرا در می آید که تقاضای نفت در کشورهای مصرف کننده به دلیل شرایط فصلی و گرم شدن هوا به کمترین میزان در طی سال کاهش می یابد. 

3- اتحادیه اروپا در شرایطی منع واردات نفت از ایران را به اجرا می گذارد که پیش از آن عربستان برای مدت حداقل شش ماه پیاپی به طور پیوسته تولید نفت خود را افزایش داده است. آمار نشان می دهد که به موازات اعلام تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در آخرین روزهای دسامبر 2011 و نخستین ماه سال 2012 عربستان و دیگر شیخ نشین های حوزه خلیج فارس – با وجود عضویت در اوپک و تصمیم به تثبیت سقف تولید در سطح 30 میلیون بشکه در روز- پیوسته بر میزان تولید خود افزودند به نحوی که میانگین تخطی اوپک از سقف تولید در شش ماه گذشته به حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید. چنین اقدامی، در شرایطی که تقاضای فصلی برای نفت کاهش یافته است افزایش موجودی نفت در ذخایر تجاری کشورهای مصرف کننده را به میزان پنج روز بیش از میانگین پنج سال اخیر در پی داشته است. 


4-  اتحادیه اروپا در تصمیم خود کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش تولید نفت و گاز در آمریکا و تاثیر آن ها بر کاستن از پی آمدهای ناشی از خروج احتمالی نفت ایران  از بازار را در نظر داشته است.

5- اتحادیه اروپا با انتخاب اول جولای روی بازگشت نفت لیبی به بازار و افزایش عرضه نفت از سوی عراق حساب باز کرده است. از نظر اتحادیه اروپا  تحریم خرید نفت ایران همزمان خواهد بود با افزایش تولید نفت لیبی و عراق که به دلیل نیاز به بازسازی اقتصادی بر میزان تولید خود خواهند افزود. 

اما تصمیم حسابگرانه اتحادیه اروپا می تواند هم پایان یک روند و هم سرآغاز فرایند جدیدی باشد به دلایلی که در ادامه می آید:

1- تحریم هایی که  پس از تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358 از سوی آمریکا و اروپا علیه کشورمان وضع شد در مقایسه با تحریم های امروز بسیار شدیدتر بودند، تحریم هایی که تا زمان آغاز جنگ تحمیلی ادامه یافت و تولید نفت ایران را در آغاز جنگ در شهریور 1359 به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز کاهش داد. حال اگر در نظر داشته باشیم که بخشی از تولید نفت ایران نیز به دلیل بمباران تاسیسات نفتی در زمان جنگ از بازار خارج شده است، می توان گفت که کشور پیش از این تحریم های اقتصادی به مراتب شدیدتری را پشت سر گذاشته؛ تحریم هایی که اکنون سی و سه سال از آن می گذرد.

اما ماجرای تحریم های آن روز از این قرار بود که دقیقا 9 روز پس از تسخیر سفارت آمریکا، جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا اعلام داشت در واکنش به اشغال سفارت این کشور در تهران واردات نفت از ایران را متوقف خواهد ساخت و دو روز بعد فرمان مسدود کردن دارایی های ایران در آمریکا را صادر کرد. به گزارش نشریه بررسی اقتصادی خاورمیانه (MEES) یک ماه بعد از این رویداد تولید نفت ایران از چهار میلیون به سه و نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافت. همزمان کشورهای اروپایی تحریم های مشابهی وضع کردند و شرکت های نفتی از جمله بریتیش پترولیوم و شل خرید نفت از ایران را از ابتدای سال 1980 (دی ماه 59) کاهش دادند به نحوی که خرید نفت این دو شرکت از ایران که در سه ماهه پایانی سال 1979 به ترتیب 365 و 195 هزار بشکه نفت در روز بود در قراردادهای جدیدی که از اول ژانویه 1980 به اجرا در آمد به ترتیب به 125 و 95 هزار بشکه در روز کاهش یافت. این کشمکش ها میان غرب و ایران تا آغاز جنگ ایران و عراق در شهریور 1359 (سپتامبر 1980) که تولید نفت ایران به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز کاهش یافت، ادامه یافت.(حشمت الله رضوی: اوپک و سیاست نفتی جمهوری اسلامی ایران؛ تهران، انتشارات چاپخش، 1380، ص 203)

2 – تحریم های آن زمان سرآغاز روندی بود که پی آمدهای آن در روابط امروز آمریکا و ایران آشکار است. کشمش های دو کشور بر سر مسائل گوناگون منجر به توقف مبادلات نفتی میان دو کشور شد به نحوی که سال هاست حتی یک بشکه نفت از ایران روانه بازار آمریکا نمی شود بدون این که هر یک از دو کشور از وضعیت جدید آسیبی دیده باشند. تحریم خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا در نهایت ممکن است روند مشابهی را در پی داشته باشد، روندی که پی آمدهای آن دشوارتر از روند توقف مبادلات نفتی میان ایران و آمریکا نخواهد بود.

3- زمانی که تحریم های شدید آمریکا و اروپا پس از تسخیر سفارت آمریکا به اجرا گذاشته شد و تولید و صادرات نفت ایران را به شدت کاهش داد، ایران در بازار جهانی نفت موقعیت شکننده ای داشت، زیرا در آن زمان کشورهای صنعتی غرب عمده ترین مصرف کنندگان نفت بودند و جایگزین کردن آنان در بازار جهانی نفت به دشواری ممکن بود. اما در فاصله سی و سه سالی که از آن تحریم ها می گذرد بازار جهانی نفت به شدت دگرگون شده است. اکنون کشورهای آسیایی عمده ترین خریداران نفت جهان به شمار می آیند و بخش عمده ای از افزایش تقاضای جهانی نفت به کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای اقتصادهای رو به رشد آسیای جنوب شرقی و حتی خاورمیانه تعلق دارد. به این ترتیب تحریم های جدید اتحادیه اروپا ایران را به سوی تمرکز بیش از پیش بر مقاصد صادراتی در بازار آسیا سوق خواهد داد، بازاری که در آن چین به دومین مصرف کننده عمده نفت جهان پس از آمریکا بدل شده است.

4- جدای از تحریم خرید نفت، بیمه نفتکش ها از نظر حقوقی و مالی چالش های جدیدی را ایجاد کرده است. اکنون به نظر می رسد خریداران نفت ایران در آسیا در صدد یافتن راه هایی هستند تا بر این چالش فایق آیند. هند، ژاپن و چین به عنوان خریداران عمده نفت ایران در پی یافتن راهکارهای جدیدی هستند. چنانچه این راهکارها کارآمد باشند روندهای جدیدی در صنعت بیمه نفکش ها آغاز خواهد شد که اجرایی شدن آن ها بر شکستن انحصار اروپا بر بیمه نفتکش ها بی تاثیر نخواهد بود.

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار