ورود جنگ به مرحله‌ای تازه/ درگیری به خاک روسیه کشیده می‌شود؟

پالایشگاه های سراسر روسیه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ توسط کرملین، بارها مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته اند.

جنگ روسیه و اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر گزارش‌ها، حملات شدیدی به پالایشگاه‌های روسیه صورت گرفته است که روسیه عامل آن را اوکراین می‌داند. این در حالی است که حملات دیگری در خاک روسیه گزارش شده است. در هفته‌های اخیر، و در آستانه ضد حمله اوکراین، حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو، خطوط لوله نفت و کرملین تشدید شده است.

 

 

تشدید حملات به روسیه  

به نوشته خبرگزاری رویترز، به گفته مقامات روسی، هواپیماهای بدون سرنشین روز چهارشنبه به دو پالایشگاه نفت در ۴۰ تا ۵۰ مایلی (۶۵ تا ۸۰ کیلومتری) شرق بزرگ‌ترین پایانه‌های صادرات نفت روسیه حمله کردند که باعث آتش سوزی در یکی شد اما به دیگری خسارتی وارد نشد. 

 
 

فرماندار ونیامین کندراتیف گفت که حدود ساعت ۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ یک پهپاد به پالایشگاه نفت آفیپسکی در منطقه کراسنودار روسیه حمله کرد و باعث آتش‌سوزی شد که توانستیم آنرا خاموش کنیم.

پالایشگاه آفیپسکی در ۵۰ مایلی شرق بندر نووروسیسک دریای سیاه، یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های صادرات نفت روسیه بشمار می‌آید. این پالایشگاه می‌تواند سالانه حدود ۶ میلیون تن (۴۴ میلیون بشکه) نفت را فرآوری کند. نووروسیسک به همراه پایانه کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) حدود ۱.۵ درصد از نفت جهان را در بازار تامین می کند.

 

سال گذشته، CPC از طریق پایانه جنوبی اوزریوکا ۵۸.۷ میلیون تن نفت عمدتاً از قزاقستان صادر کرد، در حالی که پایانه ششخاریس در نووروسیسک حدود ۳۰ میلیون تن نفت را صادر کرد.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از مقامات محلی گزارش داد که پهپاد دیگری به پالایشگاه ایلسکی که در حدود ۴۰ مایلی شرق نووروسیسک قرار دارد، سقوط کرد.

بر اساس وب سایت این پالایشگاه، پنج واحد فرآوری آن مجموعا ظرفیت تولید ۳ میلیون تن در سال را دارند. هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی از طریق این پهپادها به روسیه حمله کرده وجود ندارد، اما روسیه اوکراین را به دلیل افزایش حملات اهدافی در داخل کشور از جمله مسکو در روز سه شنبه متهم کرده است. اوکراین نیز هرگز علناً مسئولیت حملات در داخل روسیه یا مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین را بر عهده نگرفته است.

سه حمله پیاپی به پالایشگاه نفت روسیه 

در همین شرایط، به نوشته رویترز، مسکو، افزون برحملات پهبادی به دو پالایشگاه نفت روسیه در روز چهارشنبه، خبر از سومین حمله به خاک روسیه توسط توپ‌خانه اوکراینی‌هارا داد که جان پنج نفر را گرفت. در هفته‌ای که هردو کشور، یکدیگر را به گسترش حملات هوایی به پایتخت‌های خویش متهم کرده‌اند، اوکراین برای پایان دادن به تهاجم روسیه با حمایت غرب آماده می شود. از زمان تهاجم مسکو در ۱۵ ماه گذشته هزاران غیرنظامی اوکراینی کشته شده‌اند، اما سه شنبه دومین باری بود که مسکو زیر آتش مستقیم قرار گرفته، اگرچه تاسیسات نفتی و نظامی روسیه قبلا مورد هدف قرار گرفته بود.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه گفت: در شهر شبکینو روسیه، دو نفر از چهار مجروح در بیمارستان بستری شدند و این حملات به یک ساختمان آپارتمان، چهار خانه و یک مدرسه آسیب رساند.گلادکوف گفت که روز دوشنبه، دو تأسیسات صنعتی در شهر مورد اصابت قرار گرفته‌ و روز شنبه ، در حدود ۷ کیلومتری (۴.۵ مایلی) شمال مرز با اوکراین، هنگام تلاش برای ورود به شهر،هدف آتش توپخانه قرار گرفته است.

 طرفین مدعی هستند که تجمع نیروها و تجهیزات نظامی یکدیگر را قبل از ضدحمله اوکراین هدف قرار داده‌اند. برخی معتقدند حملات اوکراین به روسیه طی چندین روز یا هفته برای بیرون راندن روسیه از شرق و جنوب این کشور ادامه خواهد داشت. مقامات مستقر در روسیه در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین -یکی از چهار منطقه‌ای که مسکو ادعای الحاق به خاک‌ش را دارد- گفتند که اوکراین از پرتابگرهای راکت HIMARS ساخت آمریکا برای حمله به مزرعه ای در روستای کارپاتی استفاده کرده که در نتیجه آن پنج نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند.

انهدام آخرین کشتی جنگی اوکراین

در همین شرایط، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور طی روز گذشته ۲۲ حمله روسیه را در شرق اوکراین دفع کردند و هواپیماهای اوکراینی ۱۱ حمله به پرسنل و تجهیزات نظامی روسیه در مکانی نامعلوم انجام دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی را در اطراف دو شهرک در منطقه دونتسک عقب رانده است، همچنین پیشرفت نظامیان خط مقدم با وجود هزاران کشته در ماه‌های نبرد، بسیار اندک شده است. این سازمان بدون ارائه مدرک، اعلام کرد که «آخرین کشتی جنگی» اوکراین را در جریان حمله موشکی به اودسا منهدم کرده است. 

اوله چالیک، سخنگوی نیروی دریایی اوکراین، از اظهار نظر خودداری کرد و گفت که به هیچ ادعایی که از سوی روسیه، پاسخ نخواهد داد. او گفت که نیروی دریایی هیچ اطلاعاتی ازآمار تلفات در طول جنگ فاش نخواهد کرد.رویترز نیز نتوانست گزارش های هیچ یک از طرفین را تأیید کند.

حمله به مناطق مسکونی مسکو

هم‌چنین، به ادعای شهردار مسکو، هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی روز سه‌شنبه به مناطق ثروتمند مسکو حمله کردند و دو نفر مجروح شده و برخی از بلوک‌های آپارتمانی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند. کرملین اعلام کرد که پدافند هوایی مسکو به طور موثر عمل کرده است، اما جای بهبود دارد.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، دخالت مستقیم کیف را رد کرد، اما گفت از تماشای چنین رویدادی خرسندیم و حملات بیشتری را پیش‌بینی می‌کند.

جنگ لفظی

در همین شرایط، نماینده روسیه واشنگتن را برای تحریک کی‌اف به حمله، متهم کرد. در حالی که کاخ سفید در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد حادثه اخیر است، بار دیگر واشنگتن بر عدم حمایت از حملات در داخل روسیه تاکید کرده است. 

یک مقام ارشد روسیه نیز پس از گزارش جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا مبنی بر اینکه نیروهای اوکراینی حق دارند فراتر از مرز حرکت کنند، انگلیس را مورد انتقاد قرار داد.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، هر مقام انگلیسی که جنگ در اوکراین را تسهیل کند، می‌تواند اهداف نظامی مشروع تلقی شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم نسبت به «عدم محکومیت» حمله به مسکو از سوی ایالات متحده و بریتانیا انتقاد کرد.

جنگی بر پایه فتح دیگری

واشنگتن و لندن تامین کنندگان اصلی تسلیحات به اوکراین هستند، مشروط بر اینکه از آن برای دفاع از خود و بازپس گیری اراضی اوکراینی اشغال شده توسط نیروهای روسیه استفاده کند. اما آنها معتقدند اکنون جنگ به طور ناخواسته به فراتر از اوکراین در حال سرایت است.

تهاجم روسیه به اوکراین، که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» برای خنثی کردن تهدید ناشی از تحرکات کیف به سمت غرب می‌نامد، باعث آشفتگی اقتصادی جهانی شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که ممکن است باعث به یک فاجعه هسته‌ای ختم شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پنج اصل را در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه برای محافظت از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا که تحت اشغال روسیه در جنوب اوکراین است، مطرح کرد، ولی به گفته او، هیچ یک از طرفین جنگ متعهد به رعایت این اصول نیستند.