درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 17:05   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 51052صفحه نخست » اقتصاد انرژییکشنبه، 17 اردیبهشت 1402 - 08:06
فرمانروایی انرژی خورشیدی با افزایش تقاضای جهانی برق
  
پیام نفت:

پایگاه خبری فولاد ایران - بر اساس گزارشات منتشره، انرژی های تجدیدپذیر به رهبری انرژی خورشیدی می تواند 80 درصد از رشد تولید برق در دهه آینده را تشکیل دهد. آژانس بین المللی انرژی گفت اکنون تولید برق با استفاده از انرژی خورشید ارزان تر از سوزاندن زغال سنگ یا گاز طبیعی در اکثر کشورها است.
یک آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد: سلول های فتوولتائیک خورشیدی به لطف فناوری های پیشرفته و سیاست هایی که هزینه سرمایه گذاری ها را کاهش داده اند، هم اکنون یکی از ارزان ترین منابع تولید برق هستند. سیستم های فتوولتائیک را می توان به عنوان پنل در خانه ها یا مشاغل و همچنین در پارک ها نصب کرد.
گزارش این آژانس سه سناریو را برای توسعه آینده بازارهای جهانی انرژی بیان می کند که توسط همه گیر ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. در حالی که سوخت های فسیلی آینده روشنی ندارند، چشم انداز منابع تجدیدپذیر تولید برق روشن و شکوفاست، ضمن اینکه هزینه تولید این نوع انرژی بطور چشمگیری کاهش یافته است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت: "می بینم که خورشید به سلطان جدید بازارهای برق جهان تبدیل می شود."
یکی از سناریوهای مطرح شده توسط آژانس بین المللی انرژی، بازگشت تقاضای جهانی انرژی تا اوایل سال 2023 به سطح قبل از بحران، رشد تعداد سیستم های فتوولتائیک و افزایش ظرفیت انرژی خورشید به طور متوسط 12 درصد در سال تا سال 2030 است. طبق این سناریو، تجدیدپذیرها تقریباً 80 درصد رشد تولید برق جهانی را در همین مدت برآورده می کنند و تا سال 2025 به عنوان وسیله اصلی تولید برق از زغال سنگ سبقت می گیرند.
با توجه به اینکه تأمین انرژی پاک برای بخشهایی مانند حمل و نقل برای آینده با کربن پایین بسیار حیاتی است، انتظار می رود که برق سهم فزاینده ای در مصرف کلی انرژی داشته باشد.
طبق اظهار آژانس بین المللی انرژی، انرژی خورشیدی حتی در سناریوی باقی بودن همه گیری که باعث آسیب مداوم به اقتصاد و شروع یک دهه با کمترین میزان رشد تقاضای انرژی از دهه 1930 می شود نیز یک گزینه مقرون به صرفه است.
به گفته بیرول: "اگر دولت ها و سرمایه گذاران تلاش های خود را در زمینه انرژی های پاک افزایش دهند، رشد هر دو انرژی خورشیدی و بادی بسیار چشمگیرتر خواهد بود و برای غلبه بر چالش آب و هوایی جهان بسیار دلگرم کننده است."
به گزارش فولاد ایران، برخی از دولت ها تعهدات زیست محیطی را در برنامه های بازیابی ویروس کرونا قرار داده اند، زیرا با درخواست های فزاینده ای برای استفاده از بیماری همه گیر به عنوان فرصتی برای مقابله با بحران آب و هوا با تسریع در تغییر جهت از سوخت های فسیلی مواجه هستند.
شرکت های نفتی نظیر بریتیش پترولیوم و رویال شل هلند از تغییرات عمده استراتژیک به سمت انرژی با کربن کم رونمایی کرده اند و این نشان دیگری است که این همه گیری تغییرات اساسی در بازارهای جهانی انرژی ایجاد می کند.

نابودی ذغال سنگ
افزایش تولید انرژی خورشیدی در تقابل با کاهش زغال سنگ است که از دهه های گذشته یکی از پایه های اصلی سیستم های انرژی جهانی بوده است.
کاهش فعالیت اقتصادی و تقاضای برق به عنوان نتیجه بیماری همه گیر، کاهش ساختاری تقاضای ذغال سنگ جهانی را تسریع کرده و انتظار می رود 275 گیگاوات تا سال 2025 تولید برق از زغال سنگ کاهش پیدا کند که حدود 13 درصد از ظرفیت کل زغال سنگ در سال 2019 است.
حتی اگر اقتصاد جهانی از بیماری همه گیر در سال آینده رهایی یابد، سهم زغال سنگ در تولید جهانی از 37 درصد به 28 درصد در سال 2030 کاهش می یابد.
در این گزارش آمده است: "افزایش انرژی های تجدیدپذیر، همراه با سیاست های ارزان قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ، به این معنی است که تقاضای ذغال سنگ در کشورهای پیشرفته تا سال 2030 تقریبا به نصف کاهش می یابد." افزایش استفاده از زغال سنگ در اقتصادهای در حال توسعه آسیا، مانند هند، بسیار کمتر از حد انتظار است و برای جبران کاهش در جاهای دیگر کافی نیست.
به عنوان مثال، تعهد رئیس جمهور چین شی جین پینگ مبنی بر کاهش انتشار کربن این کشور طی 40 سال، به این نیاز دارد تا بزرگترین مصرف کننده ذغال سنگ جهان وابستگی خود به سوخت های فسیلی را به طور چشمگیری کاهش دهد.
کاهش هزینه های خورشیدی فقط باعث نابودی زغال سنگ می شود. آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر در ماه ژوئن اعلام کرد که قیمت انرژی خورشیدی به طور متوسط 3.9 سنت در هر کیلووات ساعت برای پروژه هایی که سال آینده به بهره برداری می رسد تمام می شود که 42 درصد کاهش نسبت به سال 2019 و بیش از یک پنجم ارزان تر از نیروگاه های زغال سنگ است.
چشم انداز قیمت نفت نیز روشن نیست. تقاضای نفت خام با تعطیل شدن کارخانه ها، زمین گیر شدن هواپیماها و ماندن رانندگان در خانه فروکش کرد. در حالی که بهبودی نسبی در این مورد حاصل شده اما برخی از تحلیلگران فکر می کنند که ممکن است تقاضای نفت هرگز به بالاترین حد خود در سال 2019 بازنگردد، زیرا همه گیری تغییرات پایداری در نحوه زندگی و مسافرت مردم ایجاد کرده و دولت ها را وادار به اقدامات تهاجمی تر برای مهار کربن می کند.
آژانس بین اللمللی انرژی انتظار دارد رشد تقاضای نفت در دهه آینده پایان یابد، اما اظهار کرد بدون تغییر عمده ای در سیاست های دولت، هیچ نشانه ای از کاهش سریع به وجود نمی آید. بیرول گفت: "براساس تدابیر و سیاست های امروز، یک جهش اقتصادی جهانی به زودی تقاضای نفت را به سطح قبل از بحران سوق خواهد داد."
گزارش سازمان بین المللی انرژی پیش بینی می کند در سال جاری 5 درصد تقاضای انرژی، 7 درصد انتشار کربن و سرمایه گذاری انرژی 18 درصد افت کند.


منبع: CNN


 

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار