درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 14:21   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 50198صفحه نخست » نفتشنبه، 5 آذر 1401 - 16:07
میادین مشترک نفت و گاز به نام ایران به کام همسایگان
برای به روز رسانی صنعت نفت و گاز ایران بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار نیاز است
  
پیام نفت:

ایران به دلیل ضعف در فناوری نفتی طی پنج سال گذشته، در برداشت از 28 میدان مشترک از همسایگان عقب مانده است

علی رمضانیان

ایران در شمال و جنوب، بیش از ۲۸ میدان مشترک با همسایگان دارد. در اغلب این میادین مشکلاتی با همسایگان در خصوص میزان بهره برداری و سطح دسترسی داشته و نیاز به مذاکرات مستمر داشته‌است، اما به دلایل زیادی در این میادین ایران کمترین سهم را برد.

 

به لحاظ فناوری نیز ایران نسبت به کشورهای همسایه برخورداری کمتری داشته و در سال‌های اخیر سطح فناوری ایران در پنج سال گذشته از ۸۰ درصد ظرفیت به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش عصر اقتصاد، در ماه های اخیر عربستان سعودی و کویت به منظور طرح توسعه میدان گازی مشترک الدوره در آب‌های خلیج‌فارس توافقنامه‌ای به امضا رساندند  که با واکنش شدید ایران مواجه شد، چرا که بخشی از آن به نام میدان گازی آرش، در مالکیت ایران بوده و ایران هرگونه توافق  و اقدامی را بدون حضور ایران، غیرقانونی نامید.

 

۲۸ میدان مشترک نفت و گاز ایران با همسایگان

ایران ۲۸ میدان نفت و گاز مشترک با کشور‌های همسایه از جمله عراق، عربستان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، عمان، بحرین و ترکمنستان دارد که تقریبا در همه آن‌ها از بقیه همسایه‌ها عقب مانده است.

 

کشورمان با عراق پنج  میدان نفتی مشترک دارد، با عربستان چهار میدان نفتی، با امارات چهار میدان، در طول مرز مشترک آبی ایران و قطر هم میدان نفتی رشادت قرار دارد، همچنین لایه نفتی میدان پارس جنوبی که مهم‌ترین میدان مشترک ایران است هم بین ایران و قطر مشترک است.

در سال ۱۳۴۷ قراردادی بین ایران و عربستان سعودی امضا شد که به اختلاف دو کشور در مورد فلات‌قاره و خلیج‌فارس پایان داده یعنی مرز دریایی تعیین شده و با توجه به خط عمود منصف طبق قوائد خاص تقسیم شده است، در مورد میادین مشترک با قطر نیز حد و حدود مشخص است.

سود ایران در میادین مشترک کم است

سید حمید حسینی فعال و کارشناسان حوزه نفتی اظهار کرد: حوزه مشترک با کویت، عراق و دیگر کشورها داریم اما در مجموع بهره‌برداری ایرانی زیاد نیست. در حوزه گازی باید گفت که حدود ۶۰ درصد از ذخایر ایران با کشورهای همسایه مشترک است.

در واقع ایران در حوزه گازی، میدان مستقل کم دارد. بزرگترین حوزه گازی ایران یعنی پارس جنوبی با قطر مشترک است و حوزه فرزاد با عربستان ارش با کویت مشترک است.

او افزود: بر اساس مشکلات سیاسی و غیره ممکن است که ایران همگام با همسایه های خود  پیش برود. در دولت قبلی زنگنه تلاش کرد تا میادین گاز پارس جنوبی را توسعه دهد؛ بر اساس این تلاش‌ها در حال حاضر  ۷۰۰ میلیون متر مکعب در حال استخراج می‌کند.

اگر فازهای ۱۱ و ۱۴ و ۲۴ به مدار تولید اضافه شود هر فاز توانایی استخراج بالایی دارد. می‌توان از فاز ۱۴ به تنهای ۷۵ میلیون متر مکعب گاز استخراج کرد. این در حالی است که در مابقی ۲۷ میدان نفت و گاز پیشرفتی نداشتیم.

حسینی در خصوص مشکلات تحریم و کمبود فناوری تصریح کرد: گاز مانند نفت نیست که خیلی به فناوری وابسته باشد، بلکه ایران می‌تواند تقریبا تمامی فناوری مورد نیاز را در داخل تهیه و اجرا کند، ولی نفت به ضریب بازیافت نیاز داشته و فناوری محور است مثلا در میدان مشترک با عراق به نام آزادگان به دلیل کمبود فناوری، ضریب بازیافت ایران پایین است و حدود ۵ درصد توانایی بازیافت داریم.

حال آنکه ضریب بازیافت عراقی ها بالای ۲۰ درصد است، اما در حوزه گاز مسائل به این پیچیدگی نیست.

امکان حفاری و بهره برداری وجود دارد. البته ایران برای تبدیل گاز به «ال ان جی» مشکل داشته و فناوری لازم برای تبدیل گاز شهری به گاز مایع را نداریم. مهمترین مشکل ما سرمایه گذاری است.

ماجرای اختلاف ایران با کویت بر سر میدان گازی آرش

در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد که حجم آن ۳۵ تا ۶۰ تریلیون فوت مکعب (۶۰ هزار میلیارد فوت مکعب) تخمین زده شد.

این میدان بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، که در سمت ایران با نام «آرش» و در سمت کویت با نام «الدوره» شناخته می‌شود.

این میدان گازی از میادین مشترک ایران، با کشور‌های کویت و عربستان است. ذخیره در جای گاز میدان آرش ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت در جای این میدان نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

کویت با اطلاع از آغاز حفاری‌های اکتشافی توسط ایران، بحث شکایت در مراجع بین المللی را پیش کشید و در نهایت ایران نیز با هدف حسن همجواری تا تعیین تکلیف این موضوع و تعیین مرز‌های آبی فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای خود روی میدان آرش را متوقف کرد.

بعد از این رخدادها بود که از  سال ۲۰۰۰ عربستان و کویت در طرحی مشترک دوباره فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کردند ولی به دلیل اعتراض ایران این کار متوقف شد.

در تحولی دیگر، چند ماه پیش، عرب‌نیوز از توافق جدیدی بین عربستان و کویت خبر داده نوشته بود که طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود از این میدان گازی روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی برداشت شود که بنابر توافق صورت‌گرفته میان عربستان و کویت، این تولید قرار است به طور مساوی میان دو طرف تقسیم شود.

بر اساس این توافق، شرکت عملیات مشترک الخفی که یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک آرامکو و شرکت کویتی نفت خلیج‌ است، برای مطالعات مهندسی به منظور توسعه این میدان گازی مطابق با فناوری‌های مدرن، کنسرسیومی تشکیل می‌دهد.

این میدان گازی بزرگ چندین سال است که به محل جدال ایران، عربستان و کویت تبدیل شده است. پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸ مذاکراتی جدی میان عربستان و کویت درباره این میدان گازی مشترک انجام شد.

این در حالی است که هر سه کشور کویت، عربستان و ایران می‌توانند از میدان آرش برداشت کنند اما با توجه به مشکلات احتمالی سه کشور باید به صورت سه‌جانبه خط مرزی را دوباره مشخص کنند تا مسئله حقوقی خاصی مطرح نباشد.

چرا آرش مهم است؟

اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه و مناقشه مرزی است که طی حدود ۱۰ سال اخیر توسط کشور کویت به وجود آمده است.

بر اساس اطلاعات موجود و قوانین بین المللی، نظیر عمق آب و فاصله تا سرزمین خشکی، مرز دریایی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی تعیین شده که همین مرز مورد قبول و تاکید کشورمان است. طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد ساختمان نفتی و گازی موجود میدان آرش در آب‌های ایران قرار دارد.

البته تغییر موضع سوال برانگیز کویت در دور جدید اختلاف نظر‌ها در خصوص میدان آرش، حاکی نشان از غلبه دلایل سیاسی بر این مناقشه گازی است.

اگر این میدان گازی بدون حضور ایران برداشت شود به معنی آن است که ایران فرصت خود را از دست داده و رفته رفته سهم ایران از این میدان گازی کم می‌شود.

ایران برای مشکلات ژئوپولیتیکی نفتی، صرفا مذاکره بدون دستاورد می‌کند

رضا پدیدار کارشناس امور نفت و انرژی معتقد است که درگیری با کویت در خصوص برخی از میادین، سابقه‌ای بیش از ۵۰ ساله داشته و طرفین متاسفانه تاکنون به جمع بندی واحدی نرسیدند و هرکدام به شکلی مسیر خود را ادامه دادند.

بعد از انقلاب، سفیر وقت ایران بنام  شمس اردکانی با هماهنگی کویت جلساتی را برگزار کرد. صرفا مذاکراتی در حد گفت وگو صورت گرفت و هیچ اقدام عملی شکل نگرفته و پیشرفتی حاصل نشد.

پدیدار با اشاره به وضعیت نامناسب ایران در میادین مشترک نفت و گاز در شمال و جنوب اظهار کرد: موضوعات ژئوپلیتیکی هم دریای خزر و هم خلیج فارس پیشنه‌ای حدود یک قرن دارند در دریای خزر که بعد از فروپاشی  شوروی، استقلال کشورها و تعیین رژیم دریای خزر سبب شد تا ایران نتواند به انتظارات مطلوب خود دست یابد.

علت عقب افتادن ایران این است که جایگاه ایران در کشورهای حوزه دریای خزر و خلیج فارس، تاثیر روسیه بر سیاست های کشورهای حوزه «سی‌آی‌اس» بوده‌است. در حقیقت حاکمیت سیاست بر اقتصاد در ایران شاکله اصلی اقتصاد را تشکیل می دهد، باید سیاستمداران و فعالان سیاسی و قتصادی در این حوزه فعالیت کنند.

کاهش ۲۰ درصدی توانایی فناوریکی ایران

یکی از موضوعاتی که ایران در سالهای اخیر به آن دچار شده است کاهش سطح فناوریکی است. این موضوع  ایران را در مقابل کشورهای همسایه در سطح نابرابری قرار داده‌است.

پدیدار در پاسخ به این پرسش که از نظر فناوری ایران چه وضعیتی دارد، پاسخ داد: سطح فناوری ایران در سال‌های اخیر رو به کاهش است. در گذشته ایران بالای ۸۰ درصد توانایی فناوری در حوزه  نفت و گاز داشت، اما در حال حاضر حدود ۶۰ درصد توانایی داریم.

این در حالی است که در تولید بخشی از تجهیزات توانایی‌های قابل توجهی داریم، اما فناوری و بخش عمده‌ای از لوازم و تجهیزات را باید از کشورهای خاصی تهیه کنیم که این کار به دلیل تحریم امکان پذیر نیست.

مانند سوپر آلیاژها  که به آنها نیاز شدید داریم و انحصارش در اختیار آمریکا یا ژاپن و دیگر کشورهای غربی قراراردارد و به دلیل تحریم امکان تهیه آنها سخت است.

پدیدار در برابر این پرسش که در دولت یازدهم مطالعاتی صورت گرفت که  برای به روز رسانی صنعت نفت و گاز ایران بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار نیاز است. در حال حاضر وضعیت چگونه است؟، گفت:  بله این مطالعه انجام شده و نیاز ایران به تامین مالی بالاست.

در مرحله اول طی یک برنامه پنج ساله نیاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و تامین مالی نیاز است.

در خصوص بخش میان دستی که همان حیطه انتقال و خط لوله و  غیره است و همچنین صنایع پایین دستی که بخش فرآوردها و محصولات پتروشیمی است نیز به سرمایه ای حدود ۱۵۰ میلیارد دلار نیاز است تا کل صنعت به روز شود.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار