درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 04:45   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 49336صفحه نخست » اقتصاد انرژیپنجشنبه، 30 تیر 1401 - 06:19
گزارشی ارزشمند از برنامه جامع توسعه خطوط آهن ترکیه و سهم شرق این کشور
  
پیام نفت:

وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اخیرا برنامه جامع حمل و نقل و لجستیک این کشور تا سال 2053 را منتشر کرده است.

وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اخیرا برنامه جامع حمل و نقل و لجستیک این کشور تا سال 2053 را  منتشر کرده است. انتشار این گزارش در رسانه‌های محلی ارزروم و وان از جنبه‌های حمایتی و انتقادی مورد توجه قرار گرفته است. رسانه‌های حوزه ارزروم رسیدن قطار سریع السیر به این استان تا بین سال های 2026 و 2035 را برجسته کرده اند و رسانه‌های وان از اینکه در این برنامه هیچ توجهی به توسعه زیرساخت های جاده ای و ریلی استان وان از جمله خط آهن شمال دریاچه وان نشده است، نگاه انتقادی نسبت به این برنامه داشته اند.

حمل و نقل ریلی ارزروم در سال 2026

بر اساس برنامه جامع حمل و نقل و لجستیک منتشر شده تحت عنوان «چشم انداز حمل و نقل سال 2053 ترکیه» ایجاد قطار سریع‌السیر در ارزروم برای سال های 2026 الی 2035 برنامه ریزی شده است.

بر اساس برنامه اطلاع رسانی شده از سوی وزیر حمل و نقل و زیرساخت «عادل کارااسماعیل‌اوغلو»  تا سال 2053 میلادی، 44 استان دیگر ترکیه دارای قطار سریع‌السیر خواهند شد که بدین ترتیب تعداد استان‌های دارای قطار سریع‌السیر ترکیه به عدد 53 خواهد رسید. خط ریلی فوق سریع پیوسته بین استانبول و آنکارا ایجاد خواهد شد. استان‌هایی از قبیل ریزه و ترابوزان نیز دارای قطار سریع‌السیر خواهند شد. وی در سخنان خود گفت: "همانطور که تا کنون از تلاش بازنایستاده‌ایم، پس از این نیز هیچکس جلودار ما نخواهد شد. برنامه‌های 30 سال آینده که دولت با تکیه بر عقل آنها را آماده کرده و بازگشای مسیر پیش روی کشور خواهد بود، در حال حاضر تهیه شده است." و ادامه داد در سال 2053 تعداد وسائط نقلیه 242 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته، تولید ناخالص ملی در سال 2053 به 11 تریلیون و 240 میلیارد لیر افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود که جمعیت ترکیه به عدد 112.61 میلیون نفر برسد.

اولویت با خطوط ریلی

وی گفت بر اساس این اطلاعات و هدف گذاری‌های انجام شده سهم حمل و نقل ریلی تا سال 2053 در حمل و نقل مسافر به بیش از 6 برابر وضعیت کنونی افزایش خواهد داشت. بدین ترتیب حمل و نقل بار را که بیش از 71 درصد آن تا سال 2023 از طریق حمل و نقل جاده ای انجام خواهد شد،  در سال 2053 میلادی 15 درصد کاهش خواهیم داد. این اعداد و ارقام در عین حال نشان دهنده کاهش رهاسازی کمتر مونواکسید کربن در طبیعت به میزانی قابل توجه می‌باشد. وی همچنین خاطرنشان شد بر اساس برنامه جامع حمل و نقل و لجستیک تا سال 2053 میلادی اتمام ساخت 6 هزار و 196 کیلومتر خطوط ریلی سریع‌السیر، 1474 کیلومتر خطوط ریلی عادی، 622 کیلومتر خطوط ریلی فوق سریع‌السیر و 262 کیلومتر نیز خطوط ریلی فوق فوق سریع‌السیر به طول مجموعا 8 هزار و 554 کیلومتر پیش بینی شده است.

وزیر ضمن بیان این مطلب که از 622 کیلومتر خطوط ریلی فوق سریع‌السیر که تا سال 2053 به بهره برداری خواهند رسید 546 کیلومتر آن در سال آینده به اتمام خواهد رسید، افزود : "یکی از گام های برداشته شده در راستای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافر و بار که خطوط قطارهای سریع‌السیر می‌باشند تا سال 2053 به شکلی قابل توجه توسعه یافته و تعداد استان‌هایی که از طریق قطار سریع‌السیر با هم در ارتباط هستند از 8 به 52 افزایش خواهد یافت."

طبق گزارش ارائه شده توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه برنامه زمانبندی سرمایه گذاری‌های بخش حمل و نقل ریلی در ترکیه بر اساس سال بدین ترتیب می‌باشد:

قطارهای فوق سریع‌السیر و سریع‌السیر

 

2019-2022

Karaman-Ulukışla, Konya-Karaman, Bursa-Osmaneli, Bandırma-Balıkesir

2019-2023

Ankara-Sivas, İzmir-Ankara (İzmir-Afyon kesimi), Halkalı-Kapıkule Adana-İncirlik-Toprakkale

Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar.

2023-2029

İzmir-Ankara (Ankara-Afyon kesimi), Bandırma-Bursa, Aksaray-Ulukışla, 3. Havalimanı-Çatalca.

2024-2030

Adapazarı-Gebze-Halkalı, Ulukışla-Yenice, Aliağa-Çandarlı-Bergama,İstanbul-Ankara (Süper HT),

Sivas-Erzincan, Yerköy-Kayseri, Bursa-Gemlik, Mürşitpınar-Şanlıurfa, Konya-Seydişehir-Antalya, Balıkesir-Bergama, Adana-Mersin, Delice-Çorum, Sivas-Çetinkaya, Aksaray-Konya, Selçuk-Ortaklar-Aydın, Aydın-Denizli.

2026-2035

Çetinkaya-Malatya, Eskişehir-Afyon, Afyon-Burdur, Burdur-Antalya, Kayseri-Aksaray, Çorum-Merzifon

Merzifon-Samsun, Delice-Kırşehir, Kırşehir-Aksaray, Aksaray-Şereflikorçhusar, Nurdağı-Kahramanmaraş, Gaziantep-Şanlıurfa, Şanlıurfa-Mardin, Erzincan-Erzurum, Erzurum-Kars, Malatya-Elazığ, Elazığ-Diyarbakır, Kars-Dilucu

2034-2051

Nusaybin-Cizre-Silopi-Habur, Siirt-Kurtalan, Adıyaman-Gölbaşı-Kahta, Erzurum-Rize, Erzincan-Trabzon, Tokat-Turhal.

 ایجاد خطوط ریلی به طول 415 کیلومتر

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت؛ روند آماده سازی پروژه خط قطار سریع‌السیر دو مسیره (رفت و برگشت) ارزروم- ارزنجان-کارس به طول 415 کیلومتر، دارای علایم و برق مناسب برای سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در حال انجام است. با اتمام پروژه خط ریلی سریع‌السیر ارزنجان- ارزروم-کارس کریدور شرق- غرب مابین ادیرنه و کارس تکمیل خواهد شد. (روزنامه پوسولا، 2022.4.12)

https://www.gazetepusula.net/2022/04/12/erzurumun-treni-2026da/

گزارشی ارزشمند از برنامه جامع توسعه خطوط آهن ترکیه و سهم شرق این کشور

قطار سریع‌السیر در 52 استان

در سال های اخیر روابطی که در عرصه بین‌المللی از نو طرح ریزی شده و رقابت تجاری کشورها موجب شده تا بر اهمیت خطوط ریلی بیش از پیش افزوده شود. حمل و نقل ریلی ترکیه دارای اهمیت استراتژیک بوده و در درون شبکه حمل و نقل این کشور که در موقعیت مرکزی نقطه اتصال قاره‌های اروپا و آسیا قرار دارد، حمل و نقل ریلی آن از اهمیتی ویژه ای برخوردار است. در همین چهارچوب تلاش برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر این اهمیت استراتژیک با انجام سرمایه گذاری‌های جدید در حال انجام است. در خصوص حمل و نقل ریلی که یکی از بخش های حمل و نقل می‌باشد سرمایه گذاری‌های ترکیه بی وقفه در جریان بوده و در بخش قطار سریع‌السیر نیز خطوط حائز اهمیتی ایجاد شده است. مدت زمان سفرهای ده‌ها ساعته در سایه قطار های سریع‌السیر به کمتر از چند ساعت کاهش داده شده و در چشم انداز سال 2053 در بخش حمل و نقل اهداف تازه ای در این زمینه ایجاد گردیده است. در چهارچوب برنامه 20 ساله پیش رو با سرمایه گذاری‌های زیرساختی تعداد استان‌هایی که بوسیله قطار سریع‌السیر به هم مرتبط می‌باشد از 8 به 52 افزایش خواهد یافت.

گزارشی ارزشمند از برنامه جامع توسعه خطوط آهن ترکیه و سهم شرق این کشور

خطوط ریلی، کانون توجهات جدید در حمل و نقل

سهم خطوط ریلی در حمل بار در سال 2019 با نرخ 3.13 درصد برابر با 33 میلیون تن بوده که انتظار می‌رود این رقم تا سال 2023 با تجاوز از نرخ 5 درصد به عدد 55 میلیون تن برسد. با افزایش این نرخ تا سال 2029 به بیش از 11 درصد، در سال 2053 برای این سهم عدد تقریبی 22 درصد پیش بینی شده است. بدین ترتیب حمل و نقل بار از طریق خطوط ریلی در سال 2053 نسبت به سال 2019 بیش از 7 برابر افزایش خواهد داشت. در سال 2053 حمل و نقل مسافر نیز از طریق خطوط ریلی بیش از 6 برابر افزایش خواهد داشت. در سال 2023 تعداد مسافر حمل شده از طریق خطوط ریلی تقریبا 19.5 میلیون نفر بوده که در سال 2035 این عدد به 145 میلیون نفر رسیده و انتظار می‌رود در سال 2053 به 269 میلیون نفر برسید. در همین راستا سهم حمل و نقل ریلی از حمل مسافر برابر به 6.2 درصد افزایش داده خواهد شد.

 عدم جایگیری شهری مهم چون وان در این برنامه

هدف گذاری ترکیه برای افزایش حمل و نقل مسافر از طریق خطوط ریلی، افزایش سهم از یک درصد به  6.2 درصد می‌باشد که این عدد بالاتر از میانگین اروپا می‌باشد. این به معنی افزایش از 19.5 میلیون مسافر به تقریبا 270 میلیون نفر مسافر است.

همچنین افزایش حمل و نقل بار به خارج از کشور از طریق خطوط ریلی نیز 10 برابر در نظر گرفته شده است. حمل و نقل بار نیز که در بین تمامی روش های حمل در سال 2023 میلادی 55 میلیون تن و برابر 5.08 درصد است با افزایش حدود 7 برابری به عدد 440 میلیون تن خواهد رسید. بدین ترتیب سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار نیز به 21.93 درصد خواهد رسید که بالاتر از میانگین اروپا که 18 درصد می‌باشد خواهد رسید. بر اساس "برنامه جامع حمل و نقل و لجستیک" تا سال 2053 میلادی 6 هزار و 196 کیلومتر خط قطار سریع‌السیر، 1474 کیلومتر خطوط ریلی معمولی، 622 کیلومتر خطوط ریلی فوق سریع‌السیر و 262 کیلومتر خطوط ریلی فوق فوق سریع‌السیر در ترکیه احداث خواهد شد که این مقدار مجموعا برابر با 8 هزار و 554 کیلومتر خطوط ریلی خواهد بود. لیکن به رغم چنین سرمایه گذاری‌های گسترده ای جایگاهی برای وان در این چشم انداز در نظر گرفته نشده است.

 

خطوط ریلی سریع‌السیر و فوق سریع‌السیر برنامه 2053

2019-2022

Karaman-Ulukışla, Konya-Karaman, Bursa-Osmaneli, Bandırma-Balıkesir.

2019-2023

Ankara-Sivas, İzmir-Ankara (İzmir-Afyon kesimi), Halkalı-Kapıkule Adana-İncirlik-Toprakkale, Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar.

2023-2029

İzmir-Ankara (Ankara-Afyon kesimi), Bandırma-Bursa, Aksaray-Ulukışla, 3. Havalimanı-Çatalca.

2024-2030

Adapazarı-Gebze-Halkalı, Ulukışla-Yenice, Aliağa-Çandarlı-Bergama, İstanbul-Ankara (Süper HT), Sivas-Erzincan, Yerköy-Kayseri, Bursa-Gemlik, Mürşitpınar-Şanlıurfa, Konya-Seydişehir-Antalya, Balıkesir-Bergama, Adana-Mersin, Delice-Çorum, Sivas-Çetinkaya, Aksaray-Konya, Selçuk-Ortaklar-Aydın, Aydın-Denizli.

2026-2035

Çetinkaya-Malatya, Eskişehir-Afyon, Afyon-Burdur, Burdur-Antalya, Kayseri-Aksaray, Çorum-Merzifon, Merzifon-Samsun, Delice-Kırşehir, Kırşehir-Aksaray, Aksaray-Şereflikoçhisar, Nurdağı-Kahramanmaraş, Gaziantep-Şanlıurfa, Şanlıurfa-Mardin, Erzincan-Erzurum, Erzurum-Kars, Malatya-Elâzığ, Elâzığ-Diyarbakır, Kars-Dilucu.

2034-2051

Nusaybin-Cizre-Silopi-Habur, Siirt-Kurtalan, Adıyaman-Gölbaşı-Kahta, Erzurum-Rize, Erzincan-Trabzon, Tokat-Turhal.

 

https://www.sehrivangazetesi.com/guncel/turkiyenin-2053-ulasim-planinda-vana-hizli-tren-yok-h92438.html

 
 

 

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار