مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو به الف گفت: تقویت و توسعه فرصت های سرمایه گذاری خارجی از مولفه های تاثیر گذار رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

 وی افزود: فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری و بازسازی توان تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد. سرمایه گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی، انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، پتروشیمی، رونق صنایع کوچک و زودبازده، شرکت های دانش بنیان، گردشگری و حمل و نقل از جمله فرصت های پیش روست.

تفرشی  افزود: ایران می تواند با سرمایه گذاری در بخش های جدید پتروشیمی، گاز و میعانات گازی با فرآوری بیشتر فرآورده های نفتی، سهم خود را از سود این بخش بیش از پیش کند.

به گفته وی حرکت به سمت تولید و توسعه محصولات دانش بنیان نیز میتواند زمینه ساز خودکفایی و عدم وابستگی اقتصادی و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی شود.

‏تفرشی یادآور شد: امروز در شرایط حساس اقتصادی کشور لازم است مسئله ارز به نحو بهینه ای مدیریت شود، همچنین بهره برداری از حداکثر ظرفیت های تولیدات کشاورزی و جلوگیری از واردات غیرضروری کالاهایی که امکان تولید آن ها در کشور فراهم است، نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور ایفا می کند

نائب رئیس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری چهار فصل است و موقعیت مناسبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد،از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این ظرفیت به نحو مطلوبی بهره برداری کرد.

کریمی تفرشی خاطرنشان کرد:حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشور و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد.

سرمایه گذاری خارجی، لازمه شرایط حساس اقتصادی