درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 08:11   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48586صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 4 اسفند 1400 - 06:50
صفر تا صد برآورد تراز گاز کشور در زمستان 1400/ بهر طریق ممکن باید تا زمستان آینده مصرف بی حد و مرز خانگی کنترل شود
  
پیام نفت:

با توجه به توقف پروژه‌های توسعه میادین گازی در دولت گذشته، با تداوم مصرف افسارگسیخته گاز در کشور، منفی بودن تراز گازی در آینده تشدید خواهد شد بنابراین تنها راهکار پیش‌ روی دولت سیزدهم، اعمال سیاست‌های حمایتی و تنبیهی برای کنترل مصرف است.

بحران گاز-1| صفر تا صد برآورد تراز گاز کشور در زمستان 1400/ جولان مصرف گاز در بخش خانگی ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هر چند ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا ظرفیت بسیار بالایی برای تولید گاز و حتی نقش‌آفرینی در بازار گازی منطقه را داراست اما در سال‌های گذشته با توجه به روند افسارگسیخته مصرف در داخل کشور، حتی تکمیل تمامی فازهای پارس جنوبی نیز نتواسته است پاسخگوی تقاضا باشد به طوری که هم‌اکنون تراز گازی کشور منفی شده است، یعنی مجموع تقاضا از عرضه گاز پیشی‌گرفته است.

بدون شک جدی‌ترین چالش پیش‌روی دولت سیزدهم، مواجهه با بحران کمبود گاز در کشور است. طبق سند شورای عالی انرژی با عنوان «تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق 1420»، تراز گازی ایران در 4 ماهه سرد سال طبق جدول 1 منفی خواهد شد.

جدول 1- تراز گاز 4 ماهه سرد سال تا افق 1420 (واحد: میلیون متر مکعب در روز)

 

هرچند پیش‌بینی شورای عالی انرژی از تراز گازی کشور در 4 ماهه سرد سال 1400، منفی 29.9 متر مکعب در روز است اما طبق بررسی‌ها، این رقم در سال جاری تا منفی 200 میلیون متر مکعب در روز را نیز پیشروی خواهد کرد.

در این‌باره، جواد اوجی وزیر نفت در موضوع کمبود گاز در 4 ماه پایانی سرد سال می‌گوید: ‌در سال گذشته حدود 160 میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد بخصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم.

به گفته وزیر نفت امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین 8 تا 10 درصد است، در فصل سرد تا 200 میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم و یکسری راهکارهایی را از الان آغاز کردیم تا بتوانیم گاز این فصل سرد را بدون دغدغه تامین کنیم‌.

*بخش خانگی در صدر مصرف گاز در ماه‌های سرد سال

طبق پیش‌بینی‌ها، میزان عرضه و تقاضای گاز در سه ماه پایانی امسال (دی، بهمن، اسفند) در جدول 2 آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود عمده مصرف گاز در ماه‌های سرد سال مربوط به «بخش خانگی» است و سپس نیروگاه‌ها و صنایع عمده در جایگاه بیشترین مصرف‌کنندگان گاز در کشور هستند.

طبق جدول 2، میزان تعهدات صادراتی گاز ایران به عراق و ترکیه تنها حدود 4 درصد از کل تولید گاز است و این موضوع تاثیر چندانی بر کمبود گاز در کشور ندارد.

در نتیجه برای جلوگیری از بحران کمبود گاز در کشور ضروری است تمرکز اصلی سیاست‌های تشویقی و تنبیهی دولت به ترتیب بر 1- بخش خانگی و تجاری 2- نیروگاه‌ها 3- صنایع عمده قرار گیرد.

جدول 2- میزان تولید و تقاضای گاز به تفکیک در زمستان 1400 (واحد: میلیون متر مکعب در روز)

 

*صنعت پتروشیمی بیشترین آسیب را از بحران گازی کشور می‌بیند

در جدول 3 میزان تقاضای گاز هر یک از صنایع عمده به تفکیک آورده شده است.

همانطور که مشاهده می‌شود سهم پتروشیمی‌ها از کل مصرف صنایع عمده نسبت به مابقی صنایع قابل ملاحظه‌تر است. ضمن اینکه در صورت کمبود گاز، امکان استفاده از سوخت دوم برای این صنایع وجود ندارد.

در نتیجه در صورت وقوع بحران گاز، صنعت پتروشیمی بیشترین آسیب را خواهد دید. این اتفاق درحالی رقم خواهد خورد که در سال‌های تحریمی گذشته، این صنعت نقش قابل ملاحظه‌ای در ارزآوری به کشور و تامین نیازهای اساسی مردم را داشته است.

جدول 3- میزان مصرف صنایع عمده در زمستان 1400 (واحد: میلیون متر مکعب در روز)

*پیش‌بینی تراز گازی کشور در 3 ماه سرد پایانی 1400

در جدول 4، تراز گازی کشور در 3 ماه پیش‌رو آورده شده است. طبق این جدول تراز گاز کشور در ماه‌های دی، بهمن و اسفند به ترتیب منفی 185، منفی 150 و منفی 118 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود. به بیان دیگر کمبود گاز در کشور به میزان حدود 20 درصد از ظرفیت  فعلی تولید در کشور است.

این موضوع یک زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود، زیرا با توجه به متوقف ماندن پروژه‌های توسعه میادین گازی در دولت یازدهم و دوازدهم، با تداوم روند افسارگسیخته مصرف گاز، منفی بودن تراز گازی کشور در سال‌های آینده تشدید نیز خواهد شد که بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جدی‌ای را برای کشور در پی دارد.

جدول 4- میزان تراز گاز کشور در زمستان 1400 (واحد: میلیون متر مکعب در روز)

 

هر چند وزارت نفت دولت سیزدهم برنامه‌ای برای توسعه میادین گازی پارس شمالی، کیش و فرزاد ب و افزایش تولید گاز در مناطق مرکزی کشور را تدوین کرده است اما به نتیجه رسیدن این طرح‌ها نیز به زمان چندین ساله دارد. در نتیجه تنها گزینه پیش‌رو برای دولت سیزدهم جهت مقابله با بحران کمبود گاز، مهار کردن افسار مصرف گاز در داخل کشور است.

*گاز‌، رفاه نامحسوسی که در وضعیت بحرانی است

پوشش 95 درصدی شهرهای کشور از شبکه سراسری گاز، این سوخت ارزان را به عنوان یک رفاه نامحسوس در اختیار مردم قرار داده است، رفاهی که مردم با وجود بهره‌مندی کامل، آن را احساس نمی‎کنند ولی در صورت قطع گاز، قطعا زندگی و معیشت آنها با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

ناتوانی در تامین گاز موردنیاز کشور نه تنها در تامین گرمایش و برق موردنیاز مردم بلکه حتی در مثالی ساده در تامین نان توسط نانوایی‌ها نیز مشکل ایجاد خواهد کرد. در نتیجه با توجه به اضافه نشدن ظرفیت «تولید» گاز در سال‌های آینده ضروری است دولت سیزدهم برنامه‌هایی جدی برای کنترل «مصرف» در دستور کار قرار دهد.

طبق جداول این گزارش، بیشترین میزان مصرف گاز در «بخش خانگی» اتفاق می‌افتد، در نتیجه تمرکز دولت برای کنترل مصرف نیز طبیعتا بر بخش خانگی تعریف خواهد شد. البته مصرف افسارگسیخته گاز در بخش خانگی و تجاری لزوما بدین معنا نیست که مردم کشور در مصرف بی‌رویه گاز اهتمام دارند بلکه مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها در دولت موجب وضعیت فعلی تراز گازی برای دومین دارنده منابع گازی دنیا شده است.

در پرونده «بحران گاز» به بررسی و آسیب‌شناسی دلایل مختلف مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی و تجاری، تبعات منفی این اتفاق و راهکارهای دولت سیزدهم برای حل این مسئله پرداخته می‌شود.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار