درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 21:46   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48084صفحه نخست » اخبار رسانه هاسه شنبه، 9 آذر 1400 - 12:34
هدررفت ثروت ملی در پارس‌جنوبی/ سناریوهای جمع‌آوری گازهای فلر و وعده‌هایی که هر ساله تمدید می‌شود
  
پیام نفت:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
هدررفت ثروت ملی در پارس‌جنوبی/ سناریوهای جمع‌آوری گازهای فلر و وعده‌هایی که هر ساله تمدید می‌شود

گروه استان‌ها ـ بخشی از ثروت ملی مردم ایران در فلر‌های پارس جنوبی می‌سوزد و دود می‌شود تا حاصلش آلودگی آب، خاک، آلایندگی هوای مناطق پیرامونی و افزایش موارد ابتلا به بیماری در این منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، در اغلب فرآیندهای شیمیایی مانند پالایشگاه‌های نفت، گاز و مجتمع‌های پتروشیمی، یکی از ابزارهای ایمنی و کنترل فشار، شبکه رهاسازی گازهاست که درآخرین قسمت این شبکه برج فلر قرار دارد. در این شبکه گازهای اضافی پس از جمع‌آوری از واحدهای مختلف به سمت برج فلر انتقال داده می‌شود تا سوخته شوند.

حجم زیادی از این گازها از ارزش بالایی برخوردارند و در بعضی موارد می‌توان از آنها به عنوان خوراک واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی نیز استفاده کرد. مشخص است که سوزاندن این گازها در برج فلر افزون بر ایجاد مشکلات زیست محیطی مثل آلودگی، دود، آلایندگی و بوی نامطبوع، هدر دادن منابع اقتصادی است. لذا بررسی امکان بازیافت گازهای فلر در واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در جهان سالانه افزون بر 150 میلیارد مترمکعب گاز تحت عنوان فلرینگ (یا سوزاندن گازها توسط مشعل) به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که بر اساس آمارهای بانک جهانی این رقم چیزی معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپا است. از کل حجم گازهای آلاینده، 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که ایران هم جزء آنها محسوب می‌شود. این موضوع مهم و این شرایط از دید مجامع بین‌المللی حامی محیط زیست مخفی نمانده و مطابق با پروتکل کیوتو (Kyoto) که یکی از اسناد الحاقی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره‌ تغییر آب و هوا به حساب می‌آید، کشورهایی که برای رفع آلایندگی‌های صنایع خود اقدام پیشگیرانه نداشته باشند، جریمه خواهند شد.

سناریوهای جمع‌آوری گازهای فلر

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این رابطه می‌گوید: هم اکنون حجم قابل توجهی گاز در روز فلر می‌شود که مربوط به شرکت‌های مختلف تولیدی شرکت ملی نفت ایران است؛ البته این موضوع به این معنی نیست که کل این حجم از گاز در حال حاضر به فلر می‌رود.

وی با اشاره به موکدات وزیر نفت در مورد پیگیری پروژه‌های مربوط به گازهای مشعل می‌گوید: هم اکنون برای جلوگیری از سوزندان این گازها، سناریوهای مختلفی تعریف شده است. بخشی از این گازها ( از مجموع 25.79 میلیون متر مکعب در روز) قرار است که به کارخانه‌های ان جی ال 3100، ان جی ال 3200 و ان جی ال مجتمع صنعتی جزیره خارگ برود. در این راستا تعیین تکلیف قراردادهای سایر ان جی ال ها نیز در دست اقدام و بررسی است که بخشی از این گازها هم در نهایت به این کارخانه‌ها  منتقل می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران همچنین از تعریف پروژه‌های نوفلرینگ در شرکت‌های مختلف تولیدی خبر می‌دهد و می‌گوید: هم اکنون برای 11.91 میلیون متر مکعب از گازهایی که در حال فلر هستند پروژه تعریف شده است. با راه‌اندازی این پروژه‌ها تقریبا تمامی گازهای مشعل جمع‌آوری خواهد شد. در شرایط حاضر کاملا مشخص است که هر شرکت صنعتی، پالایشگاه و ‌مجتمع‌های پتروشیمی به چه میزان گاز فلر می‌کند، چه برنامه‌ای دارد و چه پروژه‌هایی در راستای جلوگیری از سوزاندن این گازها تعریف کرده است. همه چیز در این حوزه کاملا روشن و واضح است.

به گفته وی، جلوگیری از سوزندان حدود 4 تا 5 میلیون متر مکعب گاز در روز در کل کشور به سبب مشکلات عملیاتی و حسب شرایط خاص، اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال ممکن است یکی از سکوهای پارس جنوبی دچار مشکل فنی شود که در این راستا برای جلوگیری از ایجاد حادثه، گاز معمولا فلر  و سوزانده می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از پیگیری جدی پروژه‌های مربوط به احداث واحدهای ان جی ال خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت اقدام‌های نسبتا خوبی انجام شده و روند اجرای پروژه‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

‌سابقه اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه میدان‌های نفتی در شرکت ملی نفت ایران به سال 1349 همزمان با تاسیس شرکت ملی گاز ایران برمی‌گردد. حتی می‌توان دلیل اولیه ایجاد شرکت ملی گاز ایران را جمع‌آوری گازهای همراهی دانست که در میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سوزانده می‌شد.

در دهه 50 به سبب عدم بهره‌برداری از میدان‌های مستقل گازی، گازهای همراه پس از جمع آوری و فرآورش به خط لوله اول سراسری (به طول 1100 کیلومتر) به منظور گاز رسانی شهری و نیروگاهی (بخش‌هایی از شیراز و تهران) تزریق و بخش عمده‌ای از آن نیز به شوروی سابق صادر می‌شد.

 همچنین گازهای همراه جمع آوری شده از میدان‌های نفتی اهواز، آغاجاری و مارون پس از فرآورش در پالایشگاه گازی بید بلند از طریق خط لوله اول سراسری گاز و ایستگاه های تقویت فشار بین راهی به مصارف داخلی کشور و صادرات اختصاص یافته بود.   

بهره‌برداری از طرح آماک

جمع آوری و تبدیل گاز همراه نفت می‌تواند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی فواید فراوانی داشته باشد که در این راستا شرکت ملی نفت ایران برای جلوگیری از سوزاندن گازهای ترش همراه نفت و آلودگی محیط زیست، تأمین کمبود خوراک کارخانه‌های پتروشیمی، تولید عمده گاز سبک برای مصارف صنعتی و خانگی و سرانجام استفاده بهینه از این گازها، طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت لایه بنگستان (آماک) مخازن نفت اهواز، آبتیمور، منصوری، کوپال و مارون را در اولویت طرح‌های خود قرار داد که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله بروز جنگ تحمیلی و بروز مشکلات ارزی، به تعویق افتاد.

پیش از اجرایی شدن طرح آماک، مجموع گازهای ترش آلاینده همراه نفت لایه بنگستان به میزان 241 میلیون فوت مکعب در روز، در مشعل‌های واحدهای بهره‌برداری سوخته و سبب انتشار روزانه حدود 9 هزار تن مواد آلاینده در محیط زیست می‌شد. در مقطع عملیات راه‌اندازی فاز نخست این پروژه زیست محیطی، ابتدا 4 ایستگاه فشارافزایی اهواز 3،2،1، منصوری و پالایشگاه شیرین سازی در سال 1384 و متعاقب آن ایستگاه‌های کوپال و مارون در سال 86 و در نهایت ایستگاه آب تیمور در سال 1388 با موفقیت راه‌اندازی و تحویل بهره‌بردار شد.

با تکمیل فاز نخست طرح آماک، فاز اقتصادی طرح شامل 17 ایستگاه فشار افزایی و نم‌زدایی گاز ترش، یک پالایشگاه شیرین‌سازی گاز و میعانات گاز ترش، احداث 280 کیلومتر خطوط لوله جریانی، احداث 95 کیلومتر خطوط انتقال نیرو و توسعه چندین پست برق محقق شد. بعد از راه‌اندازی آخرین ایستگاه فشارافزایی در سال 1388 و نیز راه‌اندازی کارخانه شیرین‌سازی گازهای اسیدی در سال جاری، روزانه به میزان 28 هزار بشکه در روز به ارزش یک میلیون و 680 هزار دلار NGL از کارخانجات گاز و گاز مایع درآمدزایی داشته و 182 میلیون فوت مکعب در روز به ارزش 780 هزار دلار گاز شیرین به شرکت گاز تحویل می‌شود. بنابراین ارزش گاز و میعانات گازی بازیافت شده از این طرح روزانه افزون بر 2 میلیون و 460 هزار دلار خواهد بود.

فاز دوم طرح آماک یا فاز زیست محیطی طرح، شامل 96 کیلومتر خط لوله 12 اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار و نم‌زدایی گاز اسیدی و سامانه های فرآیندی و ایمنی جانبی است. در فاز دوم این طرح از سوختن روزانه حدود 14 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی در مشعل موقت پالایشگاه جلوگیری شده و گاز اسیدی استحصالی از فاز 2 (به میزان حداکثر 18 میلیون فوت مکعب در روز) به طور مستقیم به پتروشیمی رازی ارسال می‌شود.

کاربردهای گاز فلر

بعد از جمع‌آوری و بازیافت گازهای آلاینده می‌توان از آنها به عنوان سوخت در شبکه‌ سوخت همان پالایشگاه (مانند بویلرها و کوره‌ها) استفاده کرد. برگرداندن گاز بازیافت شده به چرخه‌ پالایش گاز در پالایشگاه، تزریق به خطوط سراسری گاز (پس از شیرین‌سازی)، تزریق به مخازن نفت از طریق خط لوله 56 اینچ موجود بین عسلویه تا آغاجاری، به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت، تولید انرژی الکتریکی، فرآوری و تبدیل گاز به مایع از جمله GTL، LNG و LPG که انتخاب و تولید فرآورده به ترکیبات گاز آلاینده و بازار هدف مربوط می‌شود، فرآوری گاز و تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها، از دیگر موارد کاربرد گازهای فلر محسوب می شود.

قبل از انجام هر اقدام در زمینه، گازهای فلر که دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متغیری است باید بازیافت شده تا بتواند قابل استفاده باشد. از این رو یکی از بزرگ‌ترین اقدامات اولیه‌ای که طرح جامع توسعه پایدار باید انجام دهد، اهتمام در جمع‌آوری و بازیافت این گازها، مطالعات اولیه در خصوص ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میزان این گازها، آگاهی از بازار هدف و آشنایی با زیرساخت‌های انتقال اشکال مختلف انرژی در منطقه است که این امر می‌تواند در انتخاب نوع مصرف گازهای بازیافت نقش مهمی داشته باشد.

کاهش آلایندگی در پارس جنوبی

"طرح جامع توسعه پایدار" واحدی است که با حکم وزیر نفت و بخشنامه وزارتی موظف به ساماندهی و مدیریت یک‌پارچه تمامی پالایشگاه‌ها و تأسیسات پارس جنوبی و اجرای طرح مهار و پالایش تمام آلاینده‌های پارس جنوبی اعم از نفت، گاز و پتروشیمی است. این طرح توانسته با همکاری مدیران شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی گام‌های اولیه را در سه بخش مدیریت پالایش و مصرف گازهای آلاینده، مدیریت مایعات آلاینده (از جمله DSO) و مدیریت جامدات آلاینده (به ویژه گوگرد) و جلوگیری از انتشار آن در فضا بردارد.

شرکت ملی نفت ایران به منظور جلوگیری از سوختن گازهای مشعل و با هدف ایجاد ارزش افزوده از این منابع و در راستای کاهش آلودگی محیط زیستی ناشی از سوختن این گازها، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشورمان، در آبان ماه 1393 اقدام به فراخوان عمومی برای مزایده گازهای مشعل مربوط به 63 نقطه عملیاتی پراکنده در گستره وسیعی از دریا و خشکی به ظرفیت کل حدود 21 میلیون متر مکعب (معادل 742 میلیون فوت مکعب در روز) کرد.

 فرآیند دریافت درخواست‌ها، ارزیابی مدارک، مستندات و پیشنهادهای واصله از آذر ماه 93 آغاز و پس از 2 بار تمدید، در خردادماه 1394 به اتمام رسید. در این مناقصه 24 شرکت اقدام به دریافت اطلاعات و آنالیز گاز و بازدید از تاسیسات داشتند، و در نهایت 9 شرکت پیشنهادهای خود را برای خرید گازهای مشعل مربوط به 7 نقطه عملیاتی ارائه کردند که سرانجام قرارداد فروش گازهای مشعل با سه شرکت نهایی شد.

 با توجه به ارزش بالای اقتصادی گازهای مشعل و منافع غیرمستقیمی که از جمع‌آوری آنها حاصل می‌شود، کشورهای مختلف جهان در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و توانسته‌اند تا حدود زیادی از حجم گازهای مشعل خود بکاهند. کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس نظیر امارات، کویت و عربستان از جمله این کشورها هستند که به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های زیاد در این زمینه، بخش زیادی از سکوهای مشعل خود را در میادین نفتی خاموش کرده‌اند.

در مجموع با توجه به اینکه جمع‌آوری گازهای مشعل ضمن منافع مستقیم اقتصادی دارای منافع غیرمستقیم زیادی همچون کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است و در برنامه ششم توسعه نیز تاکیدات ویژه‌ای به جمع‌آوری این گازها صورت گرفته، وزارت نفت باید با جدیت و سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارد. برای موفقیت بیشتر این طرح‌ها لازم است که ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه کاهش یابد و قیمت‌گذاری محصولاتی که قرار است از گاز‌های مشعل جمع‌آوری شده، تولید شود به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار را برای ورود به این حوزه ترغیب کند. ضمن آنکه استفاده از ظرفیت‌ها و توان شرکت‌های خارجی در فضای پسابرجام، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌تواند برای کاهش گازهای مشعل در میادین کشور مورد استفاده قرار گیرد.

فلرهای پارس جنوبی زیر ذره بین مجلس رفت

سال 96 در یک حرکت نمادین یک مشعل در پارس جنوبی خاموش شد و نام مشعل سبز را به خود اختصاص داد تا این وعده از سوی ابتکار معاون وقت رئیس جمهور در این  مراسم داده شود که در سال 98 تمام فلرهای فعال در پارس جنوبی جمع آوری می‌شوند و زندگی برای مردم عسلویه رویی دیگر از خود نشان خواهد داد.

حالا پس از گذشت حدود 8 ماه از پایان مهلت اعلام شده موسی احمدی نماینده مردم دیر،کنگان،جم و عسلویه در مجلس از برنامه‌ای می‌گوید که برمبنای آن قرار بوده 90 درصد فلرها دراین منطقه مهار شوند اما امروز با وجود وعده‌های تاکید شده حتی گزارشی در خصوص جزئیات عملکردی مسئولان دراین منطقه ارائه نشده و همین امر به یکی از اولویت‌های کمیسیون انرژی مجلس بدل گشته است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فاز 19 و 12 میدان گازی پارس جنوبی متولی جمع‌آوری و مهار گازهای فلر هستند، ضمن آنکه ماده 48 قانون برنامه ششم دولت را مکلف به مهار فلرها کرده است که در این زمینه دولت یا باید گازها را به زیر صفر رسانده یا آنکه فلرها را با مهار کربن‌ها بهینه سازی کند تا آلایندگی‌ها کم اثر شوند.

بنابراظهارات موسی احمدی، با وجود آنکه در قانون برنامه بودجه مهار 90 درصد فلرها تاکید شده اما هنوز گزارش دقیقی از میزان اقدامات انجام شده ارائه نشده و به‌همین دلیل مجلس به دنبال انجام وظیفه نظارتی خود است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: جمع‌آوری و تبدیل گازهای فلر به خوراک، برق، سوخت و دیگر محصولات به‌دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در مناطق نفت‌خیز ضروری است ضمن آنکه هدررفت این گازها به معنای از بین رفتن ثروت کشور است چراکه مهار گازهای فلر ارزش‌افزوده و اشتغال به دنبال دارد.

براین اساس بنابرآمارهای رسمی منتشر شده در سال 1396، روزانه یک‌هزار تن گاز اس او 2 و یک‌هزار و 500 تن گاز سی او 2 از مجموع 10 پالایشگاه فعال پارس جنوبی و روزانه 800 تن سی او 2 از واحدهای پتروشیمی فعال منطقه در اثر فلرسوزی در فضای منطقه منتشر می‌شود.

به نحوی که به اذعان کارشناسان، مشعل‌های گاز پارس جنوبی به عنوان پایتخت انرژی و قطب استقرار بزرگترین پالایشگاه های گازی و صنایع پتروشیمی کشور آلودگی شدید هوا و محیط زیست را سبب شده و سلامتی حدود 200 هزار نفر از بومیان و شاغلان در این منطقه را به خطر انداخته است.

وضعیت آلودگی هوا در پارس جنوبی به حدی است که برخی کارشناسان و سازمان‌ها در ارزیابی خود، آلودگی هوای منطقه را با توجه به شرایط خاص آن، 100 برابر تهران اعلام کرده‌اند.

تولید مواد و پسماندهای شیمیایی و هدایت این مواد آلوده کننده به سمت مشعل‌هایی که در آسمان پارس جنوبی می‌سوزند و دود و مواد سمی ناشی از آنها خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات انجام شده در مورد تاثیرات این آلودگی و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی بر تخریب سواحل، زمین‌های کشاورزی و فرسایش خاک، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی در جنگل حرا، آلودگی خلیج فارس و کاهش آبزیان به سبب دفع پسماندهای شیمیایی، نشانگر تاثیرات زیست محیطی در منطقه وتاثیر این آلاینده‌های شیمیایی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر بهداشت جسمی و روانشناختی مردم بومی منطقه که در فاصله کمتر از یک کیلومتری این پالایشگاه‌ها زندگی می‌کنند.

به یقین حرکت در مسیر توسعه باید مبتنی بر نگرش محیط زیست صورت پذیرد که این امر در سایه رعایت استانداردها و تعامل و همدلی مسئولان با مردم امکانپذیر خواهد بود.

بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر بود و دید مسوولان منطقه تا چه اندازه بر وعده خاموش کردن هر چه زودتر فلرها پایبند بوده‌اند چراکه قطعا ارائه گزارش مسئولان منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس به کمیسیون انرژی می‌تواند منجر به شفاف سازی دراین خصوص و البته ارزیابی میزان توجه ویژه مدیران منطقه به سلامت مردم بومی شود.برهمین اساس باید امیدوار بود تا کمیسیون انرژی مجلس ارائه گزارش عملکردی مسئولان منطقه در خصوص خاموش کردن فلرها را در اولویت کاری خود قرار دهد.

هدررفت ثروت ملی و افزایش بیماری

اما بخشی از ثروت ملی مردم ایران در فلر‌های پارس جنوبی می‌سوزد و دود می‌شود تا حاصلش آلودگی همیشگی آب، خاک، هوای مناطق پیرامونی و افزایش موارد ابتلا به بیماری در این منطقه باشد.

عسلویه قطب اقتصادی، انرژی و صنعتی گاز کشور است؛ جایی که دمای هوا در برخی از روز‌های تابستان در آن به بالای 50 درجه سانتی‌گراد و درجه رطوبت به 95 درصد می‌رسد و شاید سخت‌ترین محیط کاری در کشور است.

با وجود همه افتخاراتی که شهرستان عسلویه برای ایران و ایرانی به ارمغان می‌آورد، مشعل‌هایی رو به آسمان عسلویه قد برافراشته و شب‌های این شهرستان را مانند روز روشن می‌کند که سبب آلودگی شدید محیط‌زیست در منطقه شده است.

به گفته برخی کارشناسان و سازمان‌ها، آلودگی هوای عسلویه 100 برابر تهران است، تولید مواد و پسماند‌های شیمیایی و هدایت این مواد آلوده‌کننده به سمت مشعل‌ها خطر ابتلای به بیماری‌های تنفسی را افزایش داده است.

چند سالی می‌شود که طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی با هدف بازیافت و مصرف آلاینده‌های پارس جنوبی نقل محافل نفتی‌ها است. این طرح قرار بود در منطقه پارس جنوبی به‌عنوان منطقه نمونه اجرا و نتایج این تجربه برای استفاده در دیگر مناطق عملیاتی صنعت نفت آماده شود.

نخستین اقدام این طرح نیز خاموشی فلر پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی بود که به گفته رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست این مشعل سرخ به مشعل سبز تبدیل شد، اما دیدیم که فقط مکان آن فلر عوض‌شده و به‌جای اینکه در پالایشگاه بسوزد آن را به کوه‌های اطراف انتقال دادند.

جمع‌آوری مشعل‌های فلر سوز؛ تا دو سال آینده

اما رئیس جمهور می‌گوید ‌ظرف دو سال آینده همه مشعل‌هایی که گاز‌های کشور در آن سوزانده می‌شد، به طور کامل جمع آوری می‌شود.

‌حجت‌الاسلام حسن روحانی ‌در مراسم آغاز بهره برداری از بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه در بیدبلند؛ با بیان اینکه این مشعل‌ها علاوه بر آنکه خطرات زیست محیطی داشت سرمایه ملی را از بین می‌برد؛ افزود: مسئله فلر‌ها یا همان گاز‌هایی که پیش از این می‌سوخت برای ما بسیار مهم است، زیرا سرمایه ملی می‌سوخت.

‌رئیس جمهور با بیان اینکه از روز‌های اولیه دولت یازدهم در سفر به منطقه بوشهر و عسلویه در این مورد با وزیر نفت صحبت کردم و وی قول داد که این گاز‌ها جمع شود، گفت: ما مسیر را هموار می‌کنیم تا این گاز‌ها جمع آوری شود و دیگر نسوزد.

 ‌کاهش آلایندگی پارس جنوبی، اولویت بخش انرژی مجلس است

اما نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تدوین برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بهبود وضع مشعل‌سوزی و بهینه‌سازی مشعل‌ها در منطقه پارس جنوبی خبر داد.

‌موسی احمدی‌ گفت: امیدوارم با نظارت و پیگیری، تا سال 1401 شاهد به حداقل رساندن و بهینه‌سازی آلایندگی ناشی از سوختن گاز مشعل‌ها در منطقه عسلویه و کنگان باشیم.

وی افزود: اولویت‌های بخش انرژی در مجلس تدوین شده که یکی از آنها مهار گازهای ارسالی به مشعل‌ها و بهینه‌سازی سوختن گاز در آنهاست.

بیشتر بخوانید

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلوگیری از هدررفت ثروت ملی، حفاظت محیط زیست منطقه پارس جنوبی و برطرف کردن آلاینده‌ها از دستاوردهای طرح بازیافت و مصرف گازهای ارسالی به مشعل‌های پارس جنوبی خواهد بود.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این نشست گفت: پروژه‌های کاهش سوزاندن گازهای ارسال به مشعل در سه بخش یک‌ساله، 3 ساله و 6 ساله در نظر گرفته شده است که امیدوارم به بهترین نتیجه برسد.

‌علت آلودگی شدید هوای عسلویه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اشکالات فنی ناشی از نوسان برق باعث مشعل سوزی یا فلرینگ و ایجاد آلودگی شدید هوا در عسلویه شد.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به آلودگی ناشی از فلرینگ در منطقه عسلویه بیان کرد: به دلیل مشکل فنی که در ظاهر به علت نوسان و قطع برق اتفاق افتاد، یکی از پالایشگاه‌های عسلویه خاموش و اشکالات فنی موجب مشعل سوزی یا فلرینگ با بار آلودگی فراوان و ایجاد آلودگی شدید هوا در عسلویه شد که با تلاش پالایشگاه یاد شده مشکل حل و فعالیت پالایشگاه عادی شد.

وی تاکید کرد: باید پالایشگاه‌های منطقه تدابیر فنی لازم را برای پیشگیری از وقوع این‌گونه حوادث و اشکالات فنی به کار گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: در صورت هر گونه کوتاهی از سوی پالایشگاه‌ها، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر موضوع را طبق قوانین و مقررات پیگیری خواهد کرد، زیرا ایجاد آلودگی هوا طبق قانون هوای پاک غیر قانونی و جرم است.

وی یادآور شد: وفق مصوبه هیئت دولت، وزارت نفت مکلف به ساماندهی مشعل‌ها (فلر‌ها) در منطقه ویژه اقتصادی پارس است که سازمان حفاظت محیط زیست بر این موضوع نظارت خواهد کرد.

مشعل‌سوزی یکی از مشکلات دیرینه صنایع گاز و پتروشیمی عسلویه و کنگان است و در همین زمینه با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست کارگروه ملی کاهش آلودگی‌های زیست محیطی عسلویه و کنگان با تصویب هیات دولت تشکیل شده و طرح کاهش آلودگی‌های محیط زیست منطقه در آبان 99 به تصویب رسیده است.

گنجی که می‌سوزد

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز می‌گوید‌: از آنجا که تبدیل گاز فلر به محصولات مختلف نیاز به منابع مالی دارد، لازم است مشوق‌هایی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا انگیزه ایجاد شده و تبدیل گازهای همراه نفت به محصولات مختلف امکان‌پذیر شود.

مجید ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با وضعیت ساماندهی گاز فلر (گازهای همراه نفت در میدان‌های نفتی)، گفت: جمع‌آوری و تبدیل گازهای فلر به خوراک، برق، سوخت و... به‌دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در مناطق نفت خیز ضروری است ضمن آنکه هدررفت این گازها به معنای از بین رفتن ثروت کشور است چراکه مهار گازهای فلر ارزش‌افزوده و اشتغال به دنبال دارد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه طبق قانون باید تا پایان برنامه ششم توسعه از سوختن 90درصد گازهای فلر جلوگیری شود، افزود: متاسفانه دولت در چند سال گذشته اقدامی در راستای ممانعت از سوختن گاز فلر انجام نداده و وزیر نفت نداشتن سرمایه را دلیل این امر اعلام کرده است، همچنین بخش خصوصی خود را به دلیل عدم حمایت دولت ناتوان در این امر می‌داند چراکه معتقدند دولت باید به آن‌ها تسهیلات و تضامین لازم را دهد.

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس می‌تواند موانع قانونی بر سر راه تبدیل گازهای فلر را بردارد و در عین حال به روند انجام این مهم نظارت کند، ادامه داد: آنچه که مانع از تبدیل گازهای فلر به خوراک، برق و سوخت شده، نبود سرمایه است.

ناصری‌نژاد معتقد است باید این گازها به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند چراکه تنها در این شرایط گاز فلر به برق یا فرآورده تبدیل خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، ادامه داد: از آنجا که تبدیل فلر به محصولات مختلف نیاز به منابع مالی دارد، لازم است مشوق‌هایی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا انگیزه ایجاد شده و تبدیل گازهای همراه نفت به محصولات مختلف امکان‌پذیر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از  تشکیل کارگروه ملی رفع آلایندگی ‌عسلویه و کنگان به دستور رئیس جمهور خبر داد و اظهار داشت: با تشکیل این کارگروه اقدامات مهمی برای رفع آلایندگی‌ها و آلودگی‌های آب و هوایی در جنوب استان بوشهر تدوین و اجرایی شده است.

فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی خاطر نشان کرد: در این راستا برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه پارس جنوبی در برنامه یک‌ساله و سه ‌ساله اجرا می‌شود که نخستین برنامه آن در دهه فجر امسال تحت عنوان عملیات اجرایی پروژه بازیابی گاز‌های مشعل در پتروشیمی نوری با هدف حفظ محیط زیست و تبدیل گاز‌های مشعل به محصولات ارزشمند آغاز شد.

وی، هرگونه آلودگی محیط زیست در قانون را جرم‌ دانست  و تصریح کرد: در این راستا تاکنون 30 پرونده کیفری و حقوقی ویژه صنایع آلاینده منطقه پارس جنوبی توسط دستگاه قضایی استان بوشهر تشکیل شده است.

استاندار بوشهر هم با تاکید بر خاموش شدن مشعل فلرها در مناطق مختلف پارس جنوبی تصریح کرد: در این راستا عملیات اجرایی پروژه بازیابی گاز‌های مشعل در منطقه پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان آغاز شده است.

عبدالکریم گراوند با بیان اینکه تمام مشعل‌ها در پارس جنوبی جمع‌آوری می‌شود گفت: بر اساس تصمیمات دولت، در آینده همه فلرها در پارس جنوبی جمع‌آوری می‌شوند و این منطقه عاری از آلایندگی و آسمان آبی در مناطق پیرامونی پارس جنوبی آشکار می‌شود.

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار