درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 15:18   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 48077صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 8 آذر 1400 - 08:43
فولادساز اصفهانی در زمینه آب، کم‌مصرف‌ترین کارخانه فولاد جهان است
  
پیام نفت:

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه گفت: این شرکت کمترین مقدار مصرف آب به ازای تولید هر تن فولاد خام را در جهان دارد و به همین دلیل برترین شرکت در زمینه کاهش مصرف آب در فرایند تولید نیز محسوب می‌شود.

فولادساز اصفهانی در زمینه آب، کم‌مصرف‌ترین کارخانه فولاد جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، جواد نیلی اظهار کرد: فولاد مبارکه با سهم تولید ۴۵ درصدی فولاد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی کشور و بزرگ‌ترین مجموعه فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

 فولاد مبارکه؛ اولین شرکت در استفاده از پساب برای تولید

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه برای تولید فولاد علاوه بر انرژی و سنگ‌آهن به آب هم نیاز است، افزود: برای تأمین آب موردنیاز جهت تولید فولاد، سال‌ها از آب خام استفاده می‌شد، ولی الزاماتی که به دلیل مشکلات کمبود آب در فلات مرکزی ایران به فولاد مبارکه تحمیل شد، این شرکت برای اولین بار به استفاده از پساب برای چرخه تولید روی آورد.

وی گفت: این شرکت در ابتدا و در دهه ۸۰ از پساب صنعتی تصفیه‌شده شرکت برای چرخه تولید استفاده کرد. با این اقدام بخش زیادی از نیاز آبی به آب خام خود را کاهش دادیم. در اوایل دهه ۹۰ نیز به‌عنوان اولین شرکت در حوزه خرید پساب شهری از مجموعه شهرهای مجاور وارد شدیم و با اجرای شبکه‌های پساب شهری، ایجاد تصفیه‌خانه‌ها و ایجاد خطوط انتقال از پساب شهری برای فرایند تولید استفاده کردیم.

برنامه برای کاهش ۵۰ درصدی آب در فولاد مبارکه از طریق پساب شهری

نیلی ادامه داد: در واقع این شرکت با این اقدام موفق شد نیاز آبی خود را تا امروز ۳۰ درصد کاهش دهد، اما در افق بالاتری در تلاش است تا ۵۰ درصد آب موردنیاز خود را از طریق پساب شهری تأمین کند. این مسأله پیامدهای بسیار مثبتی داشته است که ازجمله آن می‌توان به افزایش سطح بهداشت محیط و وضعیت محیط‌زیست اشاره کرد؛ به همین دلیل این اقدام به‌عنوان یک اقدام مثبت در مجموعه استان مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: همچنین اجرای این پروژه توسط شرکت فولاد مبارکه باعث شد تا به دستور برخی وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت صمت و وزارت نیرو در شرکت‌هایی که پس از فولاد مبارکه اقدام به استفاده از پساب برای فرایند تولید کردند، اقدامات مشابه انجام شود.

تعداد شهرهای حاضر در طرح انتقال پساب شهری به ۱۱ شهر افزایش می‌یابد

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۹ شهر در پروژه انتقال پساب شهری به فولاد مبارکه برای استفاده در فرایند تولید حضور دارند، اما بسیاری از شهرها برای بهبود شرایط محیط‌زیست و بهداشت محیط خود متقاضی شدند که اقدامات مشابهی را به‌صورت مشترک با فولاد مبارکه انجام دهند. در همین راستا قصد داریم این تعداد شهر را به ۱۱ شهر افزایش دهیم و باید توجه داشت که به‌کرات می‌توان از پساب استفاده کرد.

نیلی درباره منافع اجرای پروژه استفاده از پساب برای شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: این طرح منافع زیادی به دنبال دارد. ما ذی‌نفعان بسیاری داریم که اولین آن‌ها جامعه صنعتگرانی است که ورق فولاد ماده اولیه آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین اولین نیاز آن‌ها پایداری تولید در مجموعه فولاد مبارکه است که این مسئله یکی از بهترین پیامدهای اجرای این پروژه است.

پروژه ۹۰ ساله‌ای که ۵ ساله انجام شد

وی افزود: اگر ما همانند قبل آب خام خود را از منابع دیگر تأمین می‌کردیم با توجه به شرایطی که در چند سال اخیر ازنظر آبی رخ داد، متحمل توقفات بسیاری می‌شدیم، ولی با خرید پساب و استفاده از پساب شهری و صنعتی این نیاز خود را به‌شدت محدود کردیم؛ بنابراین باعث شد تاب‌آوری ما در زمینه تولید افزایش یابد و در نتیجه به‌عنوان اولین نیاز ذی‌نفعان ما پایداری خط تولید برقرار شود. این مسأله منجر به ثبات قیمت و نبود وقفه در عرضه در بازارها خواهد بود.

نیلی ادامه داد: دومین انگیزه فولاد مبارکه برای حرکت به این سمت، کاهش وابستگی این شرکت به آب خام است که با اجرای این پروژه نیاز آب خام این شرکت به‌شدت کاهش یافت. این مسأله انتظار بخشی از جامعه ذی‌نفعان فولاد مبارکه بود که انجام شد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نکته دیگری که می‌توان در این خصوص گفت تبعات اجتماعی است. این اقدام فولاد مبارکه که اقدامی ۳۰ ساله یا به قول دوستان آبفا ۹۰ ساله بود، در ۵ سال انجام شد و شرایط زیست‌محیطی و بهداشت محیط در منطقه را به‌شدت بهبود بخشید. پیش‌تر فاضلاب خام وارد چرخه رودخانه زاینده‌رود می‌شد؛ درحالی‌که اکنون این مسأله به‌طورکلی در این ۱۱ شهر عملا اتفاق نمی‌افتد؛ این پساب‌ها کاملا تصفیه می‌شود و با خطوط انتقال به فولاد مبارکه برای استفاده در صنعت منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه اقدامات بسیاری را در زمینه کاهش مصرف آب انجام داده است. اولین اقدام کاهش نیاز آب مطلق، چه از پساب و چه آب خام، بوده که به میزان آبی است که به ازای تولید هر تن فولاد مصرف می‌شود. در همین راستا خطوط انتقال آب به دلیل وجود نشتی با هزینه‌های بسیار زیاد اصلاح شد و فرایندهای خنک‌سازی تجهیزات و محصولات را تغییر دادیم.

نیلی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مطرح‌شده برج‌های خنک‌کننده را نیز به‌منظور کاهش مقدار مطلق آب در چرخه تولید تغییر دادیم. اقدام بعدی هم استفاده از پساب صنعتی و بازچرخانی مکرر آب است که باعث شده قسمت عمده نیاز آبی فولاد مبارکه از محل تصفیه پساب صنعتی شرکت فولاد تأمین شود. استفاده از پساب شهری نیز ازجمله دیگر اقداماتی است که در زمینه کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه انجام شده است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه درباره جایگاه فعلی شرکت فولاد مبارکه در کشور و جهان نیز گفت: اکنون شرکت فولاد مبارکه ۴۵ درصد از نیاز فولادی کشور را تأمین می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت ۸ کوره فولادسازی زیر سقف دارد که به‌نوعی بزرگ‌ترین کارخانه با این تعداد کوره قوس در جهان به شمار می‌رود. این شرکت همچنین کمترین مقدار مصرف آب به ازای تولید هر تن فولاد خام را در جهان دارد و به همین دلیل برترین شرکت در زمینه کاهش مصرف آب در فرایند تولید نیز محسوب می‌شود.

پروژه‌های استفاده از پساب در تولید مقرون‌به‌صرفه است

وی افزود: شاید اجرای پروژه‌های استفاده از پساب در وهله اول هزینه‌بر باشد، اما میزان هزینه توقف تولید نشان می‌دهد این اقدام سود بزرگی برای شرکت‌ها ازجمله فولاد مبارکه به ارمغان می‌آورد. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه از سال ۹۱ اقدامات مربوط به این حوزه را آغاز کرد و اکنون در حال بهره‌برداری از آن است.

نیلی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که مقایسه‌ای بین هزینه‌های اجرای این پروژه و سودی که برای فولاد مبارکه به همراه داشته است، انجام شود می‌بینیم که با پایداری تولید در مجموعه فولاد، این هزینه‌برگشت‌پذیر بوده و سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند با ورود به این حوزه نیاز آبی خود را تأمین کنند.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه دو نوع تصفیه‌خانه وجود دارد گفت: نوعی از این تصفیه‌خانه‌ها که توسط سازمان آبفا تأسیس می‌شود، فاضلاب شهری را به پساب قابل‌استفاده برای آبیاری گیاهان غیرمثمر تبدیل می‌کند. این در حالی است که این آب برای فولاد مبارکه قابل‌استفاده نبوده و لازم است در تصفیه‌خانه‌های تکمیلی، این آب به آب صنعتی تبدیل شود که فرایند آن فارغ از استفاده مواد شیمیایی و انرژی زیاد، بسیار هزینه‌بر است.

وی درباره تأثیر این پروژه بر کاهش آلودگی نیز اظهار کرد: اگر از منظر کلان حوزه زاینده‌رود به این قضیه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اولین سود آن بهبود شرایط زیست‌محیطی در کل مجموعه زاینده‌رود است که عاید همه بهره‌برداران این حوزه و مردم این منطقه می‌شود.

اجرای طرح انتقال آب از دریای آزاد به اصفهان

نیلی گفت: افق دید فولاد مبارکه قطع وابستگی به آب خام و منابع آب جاری یا زیرزمینی در منطقه است. در همین راستا دو اقدام بزرگ انجام شده که اولین آن‌ها استفاده از پساب شهری و صنعتی  و دومین اقدام، انتقال آب از دریاهای آزاد به صنایع بزرگ استان است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه امیدواریم این کار طی ۳ تا ۵ سال آینده به نتیجه برسد، افزود: با اجرای این طرح، وابستگی شرکت فولاد مبارکه به منابع آبی داخل استان به‌صورت کامل قطع می‌شود و نیاز آن از طریق منابع نامحدود متصل به دریا تأمین می‌شود. اما ازآنجاکه این کار هزینه بسیاری دارد، لازم است پیش از آن فرایند خود را به‌گونه‌ای تغییر دهیم که مصرف آب مطلق در فولاد مبارکه کاهش یابد.

وی ادامه داد: پایداری خط تولید برای فولاد مبارکه بسیار مهم است. در اوایل دهه ۹۰ شرایط تاب‌آوری بسیار کمی داشتیم و در یک زمان بسیار کوتاهی به دلیل اتفاقات رخ داده، فعالیت تولیدی این شرکت متوقف شد، اما در شرایط حاضر با حداقل تأمین نیاز آبی، این تاب‌آوری در مجموعه فولاد افزایش یافته است.

نیلی خاطرنشان کرد: این شرکت در سه ماه اول سال جاری موفق به ثبت رکورد تولید ۲ میلیون تن فولاد شد که افتخاری برای مجموعه کشور محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که با اقدامات انجام‌شده در حوزه مصرف آب به این هدف بزرگ دست پیدا کردیم.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار