درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 19:27   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 47286صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 3 مرداد 1400 - 18:55
در خاورمیانه چه خبر است؟ / اتحاد‌ها و ائتلاف‌های غیر منتظره در راه است / همه چیز به ایران و مدیترانه شرقی بر می‌گردد
  
پیام نفت:

تغییرات مداوم در اتحادها در منطقه خاورمیانه تا حدودی تحت تأثیر نفوذ روزافزون ایران است. اما داستان واقعی در شرق مدیترانه جریان دارد، جایی که توسعه ذخایر عمده گاز می تواند به همکاری عمیق یا اختلافات بیشتر بازیگران منجر شود.
 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پراجکت سیندیکیت نوشت: تغییرات مداوم در اتحادها در منطقه خاورمیانه تا حدودی تحت تأثیر نفوذ روزافزون ایران است. اما داستان واقعی در شرق مدیترانه جریان دارد، جایی که توسعه ذخایر عمده گاز می تواند به همکاری عمیق یا اختلافات بیشتر بازیگران منجر شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: شواهد نشان می دهد که اکنون در سرتاسر خاورمیانه، اتحاد ها از راه های غیر منتظره در حال تغییر هستند. حال سوال اینجاست که پیکربندی در حال ظهور برای منطقه ای که ظاهراً برای همیشه مرز نه چندان زیبای بین جنگ و صلح را طی می کند، به چه معناست؟

همانطور که در بالا گفته شد، تغییرات مداوم عمدتا تحت تأثیر نفوذ روزافزون ایران است. کشورهای حوزه خلیج فارس، از ترس اینکه ایالات متحده، متحد دیرینه ی آنها، مایل به انجام اقدامات کافی برای جلوگیری از ظهور ایران به عنوان یک قدرت در منطقه نیست، همزمان به سمت جمهوری اسلامی متمایل شده و در طرف مقابل به تعیق روابط امنیتی خود با اسرائیل پرداخته اند. در همین حال، روابط نزدیک بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی که بازیگران قدرتمندی در منطقه به شمار می روند، به طور فزاینده ای متشنج شده است.

اما ایران تنها عامل نیست. در شرق مدیترانه، کشف ذخایر انرژی در آبهای اسرائیل، قبرس و مصر طی دهه گذشته دشمنان قدیمی را گرد هم آورده است. به طوری که شاهد یک قرارداد 15 ساله برای خرید گاز اسرائیل توسط اردن با وجود تنش های سیاسی بین دو کشور بودیم.

حتی مصر که از منابع غنی گاز برخوردار است، در حال خرید از اسرائیل است تا بتواند خود را به عنوان یک مرکز انتقال انرژی نشان دهد. این شرایط حاکی از آن است که وضعیت نسبت به یک دهه قبل، زمانی که مصر حدود 40٪ از گاز اسرائیل را تأمین می کرد، تغییر کرده است. ابرقدرت های انرژی مانند امارات و قطر نیز در تلاش برای دور زدن کانال سوئز در میادین گازی مدیترانه ای سهام به دست آورده اند.

اکنون، یک جامعه انرژی در مدیترانه شرقی در حال ظهور است. در همین ارتباط، اولین مجمع سالانه گاز شرق مدیترانه شرقی در سال 2019 در قاهره برگزار شد. سال گذشته، این مجمع به یک سازمان بین دولتی با یک گروه کاملاً ناهمگن اعضا شامل قبرس، مصر، یونان، اسرائیل، ایتالیا، فرانسه، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین تبدیل شد.

تصور اینکه این امر منجر به ظهور یک اتحادیه سیاسی-اقتصادی در شرق مدیترانه شود، ممکن است دور از ذهن به نظر برسد. اما این اولین باری نیست که یک اتحاد امنیت انرژی باعث ایجاد یک جامعه استراتژیک منطقه ای می شود. به طور مثال، جامعه اقتصادی اروپا در دهه 1950 از دل جامعه ذغال سنگ و فولاد اروپا ظهور کرد.

اسرائیل، یک دلیل خوب برای ادامه تعمیق تعامل خود با شرکایی در شرق مدیترانه دارد. پیش از این، یونان در ازای دریافت گاز، فناوری دفاعی و اطلاعات نظامی اسرائیلی، دسترسی به فضای هوایی خود را برای آموزش نیروی هوایی این کشور پیشنهاد داده است. آوریل گذشته، یونان یک رزمایش چند ملیتی برگزار کرد که در آن هواپیماهای امارات متحده عربی در کنار جنگنده های اسرائیلی پرواز می کردند. به این ترتیب، شواهد نشان می دهد که اسرائیل می تواند در شرق مدیترانه به سطحی از عمق استراتژیک دست یابد که هرگز در خاورمیانه آن را به دست نیاورد.

اما یک کشور به طور آشکار در تلاش های اخیر برای تعمیق همکاری در شرق مدیترانه غیبت دارد که آن هم ترکیه است. مهم اینکه، آنکارا همواره با یونان اختلافات دریایی داشته و اکنون آنها بر سر ذخایر انرژی در آبهای مورد اختلاف با یکدیگر مشکل دارند.

یونان بخشی از دو بلوک در تقابل با ترکیه است: یکی با قبرس و مصر، دیگری با قبرس و اسرائیل. گروه دوم در ژانویه 2020 توافق کردند که خط لوله مدیترانه شرقی را برای انتقال گاز به اروپا احداث کنند و در نتیجه وابستگی انرژی اتحادیه اروپا به منابع روسیه را کاهش دهند. از نظر ترکیه که مدتهاست قصد دارد خود را به عنوان مرکزی برای هر کریدور انرژی بین شرق مدیترانه و اروپا مطرح کند، این خبر بسیار بدی است.

در حال حاضر، روابط ترکیه با متحدان اروپایی اش در ناتو به شدت خراب شده است. تابستان گذشته، کشتی های ترکی وارد آبهای مورد مناقشه بین جزایر یونانی رودس و کاستلوریزو شدند و باعث شد یونان تقریباً کل ناوگان دریایی خود را به این منطقه منتقل کند. نیروی دریایی فرانسه نیز از ناوگان یونان پشتیبانی می کرد. فقط مداخله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مانع از بروز یک درگیری بزرگ شد.

با این شرایط، پیشنهاد ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپاکاملاً منتفی است. با این وجود، این کشور همچنین از تلاش خود برای به عهده گرفتن نقش استراتژیک بزرگتر در خاورمیانه ناامید شده است. توجه داشته باشید که در سال 2019، هنگامی که ترکیه با دولت انتقالی لیبی قراردادی امضا کرد تا از منطقه اقتصادی انحصاری این کشور بر اساس قانون دریا دفاع کند، تا حدی به دنبال اطمینان از عدم امکان انجام هیچ پروژه ای توسط مجمع گاز مدیترانه شرقی در منطقه که ترکیه را مستثنی کند، بود. گفتنی است، نخست وزیری دولتی که آنکارا با آن توافق کرد را عبدالحمید دبیبه برعهده داشت و در محیط بین الملل به لحاظ قانونی مورد شناسایی قرار گرفته بود.

به طور گسترده تر، لیبی به عرصه ای برای رویارویی ایدئولوژیک تبدیل شده است که در آن ترکیه همراه با قطر از دبیبه متحد قدیمی اخوان المسلمین و گروه های سلفی طرفداری می کنند و مصر و امارات از فرمانده ارتش ملی لیبی یعنی خلیفه هفتر حمایت به عمل می آورند. روسیه همچنین به عنوان بخشی از یک استراتژی منطقه ای که تحت تأثیر مسائل ژئوپلیتیکی انرژی است، در کنار نیروهای شورشی خلیفه حفتر در لیبی می جنگد.

گفتنی است، روسیه 30٪ سهام میدان گازی دریایی ظهر مصر را در اختیار دارد و از 20٪ سهام مشترک در اکتشاف گاز لبنان برخوردار است. این کشور از امتیازات قابل توجه گازی در سوریه بهره می برد و در پروژه های نفت و گاز در کردستان عراق نیز نقش دارد. خط لوله ترک استریم نیز که گاز روسیه را به ترکیه می رساند، سال گذشته راه اندازی شد.

روسیه امیدوار است که اتحادیه اروپا را به گاز خود وابسته نگه دارد و یک کریدور گاز جدید برای جنوب شرقی اروپا ایجاد کند. اما خطری که منافع اصلی غرب را تهدید می کند قابل مهار است. در حالی که روسیه نیرویی است که باید در شرق مدیترانه قدرت داشته باشد اما توانایی های اقتصادی و نظامی لازم برای ایفای نقش یک قدرت مسط منطقه ای بی رقیب را ندارد.

در نهایت، شواهد نشان می دهد که امریکا به رغم ترس متحدانش در خلیج فارس و خروج از افغانستان، به عنوان اصلی ترین قدرت نظامی خاورمیانه و ضامن ضروری ثبات منطقه باقی مانده است. واشنگتن و متحدانش در ناتو، در موقعیت منحصر به فردی قرار دارند تا علیه قدرت هایی که مخالف وضع موجود هستند، از ایران گرفته تا ترکیه و روسیه اقدام و آزادی دریانوردی در شرق مدیترانه را تضمین کنند.

اما رویارویی مستقیم فقط هرج و مرج ایجاد می کند و نتایج بالقوه ی فاجعه باری به وجود می آورد. در عوض، ایالات متحده باید از موقعیت منحصر به فرد خود برای متقاعد کردن مجمع گاز مدیترانه ی شرقی که در آن عضو ناظر است، استفاده کند تا با ترکیه به توافقی دست یابند، در نهایت راهی برای عضویت ترکیه در آن پیدا شود و دو طرف به راه حلی برای اکتشاف و تقسیم درآمد برسند. به طور خلاصه، ایالات متحده باید همان نوع دیپلماسی متعادلی را که معمولاً برای جلوگیری از رویارویی کشورهایی که متحد آمریکا هستند اما با خودشان دشمنی دارند، به نمایش می گذارد، مورد استفاده قرار دهد. مهم اینکه، واشنگتن از این روش در شرق آسیا بهره می برد.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار