درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 13:23   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 47137صفحه نخست » محتواچهارشنبه، 2 تیر 1400 - 06:37
برنامه ده ساله توسعه صنعت پتروشیمی ایران
برنامه ده ساله توسعه صنعت پتروشیمی ایرانسید حسین میرافضلی - ایران ظرفیت احداث ده واحد PDH/PP و همین تعداد واحد MTO دارد با بهره برداری از این واحدها حجم تولید محصولات پتروشیمی و صنایع جانبی ایران به 40 میلیارد دلار خواهد رسید.
  

پیام نفت:

جایگاه نفت در گذشته حال و آینده جهان:
 
جنگ جهانی دوم؛ انرژی عامل حمله آلمان به روسیه:
آلمان در جنگ جهانی دوم در مدت کوتاه توانست ارتش های تا بن دندان مسلح و پیشرفته جهان را به زانو درآورد اما برای ادامه جنگ و توسعه پیشروی ها تا رسیدن به اهداف مد نظر به نفت نیاز داشت. در آن مقطع حدود نیمی از تولید نفت جهان متعلق به باکو در نزدیک مرز ایران بود لذا هیتلر با هدف تسلط بر میادین نفت باکو و تامین کل انرژی مورد نیاز خود به شوروی حمله کرد که این اشتباه بزرگ محاسباتی و استراتژیک هیتلر منجر به فرو رفتن ارتش آلمان در باتلاق شوروی گردید و بعد از آن شکست اشتباهات هیتلر زیاد و زیادتر شد تا اینکه نهایتا آلمان پیروز به آلمان شکست خورده با میلیون ها کشته و زخمی تبدیل گردید.
علاوه بر باکو نفت در سایر کشورهای درگیر جنگ نیز نقش کلیدی داشت. در طول جنگ، حمله ها به اهداف نفتی شکل های گوناگونی داشت. اهمیت راهبردی منابع نفتی در جنگ جهانی دوم، در موارد زیر نیز مشهود بود:
 حمله انگلیس و شوروی به ایران در سال 1941 میلادی برای تضمین دسترسی به نفت ایران؛
 حمله راهبردی ژاپن به اندونزی در سال های 1941 و 1942 میلادی برای دسترسی دوباره به نفت تحریم شده و لاستیک؛
اشغال رومانی از سوی شوروی در سال 1944 میلادی که سبب شد دسترسی جبهه متحدین به مناطق نفتی این کشور قطع شود.
 
جنگ اعراب و اسرئیل و تحریم های نفتی:
 بعد از جنگ اعراب و اسرائیل و تحریم نفتی بزرگ اعراب بر علیه اسرائیل و آمریکا قیمت نفت شدیدا افزایش یافت و این افزایش قیمت نفت بر معادلات جهانی و برنامه‌ ریزی های بلند مدت قدرت‌های جهانی تأثیر زیادی داشت.فروپاشی شوروی متکی به درامدهای نفتی:
جنگ ایران و عراق و تحریم نفتی ایران منجر به افزایش قیمت نفت شد و کشور شوروی با افزایش تولید در منطقه سیبری در کنار قیمت بالای نفت، شدیدا به درآمدهای حاصل از صادرات نفت متکی شده  بود بگونه ای که حدود 80 درصد درآمد صادراتی شوروی از طریق نفت تامین می گردید، از سالهای آخر جنگ ایران و عراق و دو سال بعد از اتمام جنگ با افزایش تولید نفت روسیه و عربستان، ایران و عراق و چند کشور دیگر قیمت های جهانی نفت در مدت کوتاهی شدیدا کاهش یافت  و از میانگین 5 ساله 33 دلار به میانگین 5 ساله 17 دلار رسید لذا  اقتصاد شوروی که شدیدا به درآمدهای نفتی متکی شده بود از هم گسیخت که در نتیجه آن اتحاد جماهیر شوروی متلاشی شد.
جدول قیمت های جهانی نفت طی 160 سال گذشته را اینجا مشاهده فرمائید 
نقش  نفت در جنگ خلیج فارس:
دنیا در حال حاضر برای تامین ۶۵ درصد نیازهای نفتی خود به خلیج فارس متکی است و این منطقه غیر از نفت، حدود 40 درصد ذخائر گاز جهان را نیز در خود جای داده است لذا امنیت تامین انرژی برای آمریکا و اتحادیه اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. صدام با تصرف کویت به یکی از بزرگترین بازیگران نفت در جهان تبدیل می شد بازیگری که برای قدرتهای جهانی قابل اطمینان نبود لذا قدرتهای غربی و شرقی متحد شده و حمله به عراق را در شورای امنیت مصوب نمودند جنگ دوم خلیج فارس نیز با هدف تکمیل حمله اول و تسلط کامل بر ذخایر نفت عراق و حضور نظامی قدرتمند جهت کنترل معادلات منطقه بود. 
نقش گاز در حمله آمریکا به افغانستان
 اختلاف جدی آمریکا با حکومت طالبان ناشی ازمخالفت حکومت طالبان با واگذاری خط لوله تاپی بین(خط انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) به شرکت آمریکایی بود. این خط لوله نقش ویژه اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه دارد. حامد کرزای مشاور شرکت آمریکایی پیگیر خط لوله تاپی بود آمریکا پس از تصرف افغانستان حامد کرزای را به سمت رئیس جمهور افغانستان گمارد تا خود مجری خط لوله تاپی باشد.
نقش نفت در تنظیم معادلات اقتصادی:
آمریکا  از اواخر دوران اوباما و در زمان دونالد ترامپ با تحریم کامل فروش نفت ایران و ماجراجویی های خود و همچنین فشار به عربستان و سایر کشورهای تولید کننده نفت منجر به افزایش قیمت نفت تا 120 دلار در بشکه شد  در این فاصله ترامپ توانست با نزدیکی به عربستان و بازی  با برگ ایران( حداکثر فشار بر ایران جهت کسب حداکثر همراهی عربستان)  عربستان  را با سیاست های خود همراه نموده و با فروش انواع تجهیزات و محصولات تولیدی آمریکا بیش از 400 میلیارد دلار از 700 میلیارد دلار سرمایه های عربستان در بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی را از دستان عربستان خارج کند و این اهرم فشار قدرتمند عربستانی ها را به ماهرانه ترین شکل ممکن از کار بیاندازد افزایش شدید قیمت نفت منجر به اقتصادی شدن سرمایه گذاری در میادین شیل گاز و شیل اویل آمریکا شد و تولید این میادین نا متعارف افزایش چشمگیری یافت بگونه ای که واردات نفت آمریکا از ده میلیون بشکه در روز به نزدیک صفر رسید و آمریکا به صادر کننده بزرگ گاز متان و بوتان و اتان و پروپان تبدیل شد. افزایش قیمت نفت منافع زیادی برای کشورهای بزرگ صادرکننده نفت از قبیل عربستان روسیه عراق کویت و کانادا به دنبال دارد اما از طرف دیگر فشار اقتصادی سنگینی بر کشورهای بزرگ وارد کننده نفت و گاز از قبیل چین. ژاپن، فرانسه آلمان انگلیس، هند و کره جنوبی وارد می کند لذا نفت یکی از اهرم های مهم فشار آمریکا به کشور چین محسوب می گردد منتها این اهرم قدرتمند منجر به فشار بر هم پیمانان آمریکا در اروپا و شرق آسیا نیز می شود. و این موضوع معادلات را پیچیده می کند.  با افزایش قیمت نفت کشورهای صاحب تکنولوژی سرمایه گذاری های کلانی روی انرژی های تجدید پذیر خصوصا انرژی خورشیدی انجام دادند و به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتند بگونه ای که هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی در مدت ده سال به حدود نصف کاهش یافت.
 
مصارف عمده نفت در جهان:
حدود 80 درصد نفت تولیدی جهان در پالایشگاه ها به بنزین، گازوئیل و سایر سوخت ها همچون نفت سفید و مازوت تبدیل می شود و این محصولات در شبکه حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی جهان مصرف می گردند.  
کشورهای توسعه یافته جهان به سرعت در حال حرکت به سمت انرژی های پاک و جایگزین کردن آن با سوخت های فسیلی می باشند.   طی بیست سال آینده تولید برق از انرژی خورشیدی افزایش چشمگیری خواهد یافت و از طرف دیگر شرکت‌های مطرح خودرو سازی جهان برنامه‌ دارند طی بیست سال آینده تولید موتورهای بنزین سوز را به صفر برسانند و موتورهای برقی را جایگزین آنها نمایند به این ترتیب تفاضا برای بنزین و گازوئیل طی چند دهه آینده کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
میزان افزایش تقاضا برای خرید خودروهای برقی و به دنبال آن کاهش قیمت نفت  بستگی به قیمت تمام شده خودروهای برقی و میزان توسعه فن آوری این خودرو ها خصوصا مسافت تردد در هر بار شارژ باتری و قیمت تمام شده برق مصرفی این خودرو ها دارد. کاهش قیمت بنزین و گازوئیل منجر به کاهش رقابت پذیری خودروهای برقی خواهد داشت لذا این یک معادله دو طرفه است و ازیک حد مشخصی به پائین مقاومت اقتصادی جدی بین هزینه جاری خودروهای برقی و خودروهای فسیلی ایجاد می شود. لذا احتمال دارد ازسال 1420 تا حداقل یک دهه بعد قیمت نفت نتواند کمتر از 25 تا 30 دلار بربشکه کاهش یابد. 
 
جایگاه نفت درآینده  انرژی جهان:
 انرژی برق نقش محوری و اساسی در شبکه حمل و نقل آینده جهان خواهد داشت و خودروهای برقی در آینده نه چندان دور جایگزین خودروهای موجود خواهند گردید به این ترتیب تا 20 سال آینده تقاضا برای نفت به مرور کاهش خواهد یافت و با کاهش تقاضا قیمت نفت نیز کاهش می یابد. از سال 1420 شمسی تولید موتورهای با سوخت فسیلی در برخی از شرکتهای معتبر و بزرگ جهانی متوقف می گردد و طی دو دهه آینده خودروهای برقی بخش عمده خودروهای در حال تردد در جاده ها خواهند بود. به این ترتیب به مرو از  اهمیت و جایگاه نفت در اقتصاد و معادلات جهانی کاسته خواهد شد و خاور میانه به عنوان مرکز اصلی تولید انرژی های فسیلی جایگاه ویژه خود در معادلات منطقه ای وجهانی را از دست خواهد داد. 
با سرمایه گذاری های جدید و ارتقاء سطح فن آوری تولد صفحات خورشیدی و باتری های ذخیره برق جهان طی ده سال آینده شاهد کاهش قیمت تمام شده برق خورشیدی خواهد شد و این تحویل بزرگ در حال تکمیل منجر به کاهش ارزش ذخایر نفت و گاز جهان خواهد گردید. میزان تولید برق از انرژی خورشیدی طی ده سال آینده بیش از ده برابر خواهد شد
پیش‌بینی می‌شود تولید برق از منابع تجدیدپذیر در سال 2021 بیش از 8 درصد گسترش یابد و به 8300 تراوات ساعت برسد که این نرخ سریع‌ترین رشد از سال 1970 تاکنون است. حدود دوسوم از رشد مزبور از طریق پنل‌های خورشیدی و بادی تامین خواهد شدگزارش کامل تر را اینجا مشاهده فرمایبد 
با این وجود قیمت نفت طی یک دهه آینده فراز و فرود بسیار خواهد داشت و برخی از این فراز و فرودها ابزاری خواهد بود جهت اعمال فشار بین قدرت‌های جهانی و تغییر موازنه های قدرت، اما با نگاه بلند مدت قیمت نفت نزولی خواهد بود و به احتمال قوی طی دو دهه آینده ارزش نفت به کمتر از نصف ارزش کنونی تقلیل خواهد یافت. فراز و فرود قیمت نفت در دو دهه آتی بر رشد اقتصادی و تصمیم گیری های استراتژیک در کشورهای مهم تولید کننده و مصرف کننده خصوصا کشورهای چین روسیه و عربستان و آمریکا بیشترین تاثیر را به دنبال خواهد داشت. 
به دلیل کاهش جایگاه نفت و گاز در اقتصاد انرژی آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ جهانی؛ طی دهه های آتی، خاورمیانه و تحولات کشورهای عربستان ایران و اسرائیل و سایر کشورهای این منطقه از اهمیت راهبری همچون دهه های گذشته برای آمریکا برخوردار نخواهند بود و جایگزین انرژی های فسیلی با انرژی های تجدید پذیر سال به سال پر اهمیت تر خواهد شد. 
احتمالا سیاست آمریکا در یک دهه آینده این خواهد بود که میانگین قیمت نفت حدود 80 دلار بر بشکه باشد تا در این فاصله به سه هدف مهم دست یابد اول حداکثر بهره برداری از ذخایر نفت و گاز شیل و بهره گیری از آن جهت بهبود اقتصاد آمریکا دوم به بلوغ رسیدن دانش و فناوری و تکنولوژی تولید صفحات خورشیدی و باتری های ذخیره برق و سوم افزایش تولید خودروهای برقی بگونه ای که طی ده سال آینده حداقل 40 درصد خودروهای آمریکا و کشورهای توسعه یافته از انرژی برق تغذیه نمایند. البته سیاست بالا نگه داشتن قیمت نفت به نفع روسیه و عربستان و به زیان هم پیمانان اروپایی آمریکا و ژاپن و کره جنوبی خواهد بود لذا جهت ایجاد معادله توازن، لازم است با روسیه و عربستان تفاهم های استراتژیک بلند مدتی انعقاد شود که منافع هم پیمانان آمریکا نیز در آن لحاظ گردد.
   ارزش ذخایر نفت و گاز کشور بر اساس قیمت های کنونی نفت و گاز حدود پانزده هزار میلیارد دلار است اما با کاهش قیمت نفت به حدود 20 دلار  طی 20 سال آینده، ارزش این سرمایه بزرگ ملی از هفت هزار میلیارد دلار نیز کمتر خواهد شد. 
چنانچه موارد مهم ذکر شده در تحلیل فوق مورد تایید باشند پیشنهاد های کاربردی ذیل قابل پیگیری می باشند:
1-  ایران می بایست در تنطیم سیاست خارجی و برنامه‌ ریزی های کلان اقتصادی بگونه ای عمل نماید که بیشترین میزان نفت را در طول ده سال آتی بصورت صیانتی تولید و صادر نماید. ایران نباید تحت هیچ شرایطی اجازه دهد تولید نفت کشور کاهش یابد. کاهش تولید و صادرات نفت به مفهوم کاهش ارزش سرمایه های ملی نسل موجود و نسل های آینده است. 
2-  مشوق های قانونی لازم از جمله تخفیف نرخ خوراک جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت پتروشیمی اعمال گردد. تا نهایت استفاده ممکن از گاز متان و  پروپان در صنعت پتروشیمی بعمل آید.
3- با توجه به برنامه‌ جایگزینی سوخت نیروگاه های ذغال سنگی در جهان که حدود 40 درصد برق جهان را تامین می کنند پیشنهاد می شود تولید گازوئیل و مازوت توسط بخش خصوصی در برنامه‌ قرار گیرد. پالایشگاه های کوچک و متوسط می توانند نقش اصلی را در این برنامه‌ به خود اختصاص دهند.
4-  افزایش تولید برق با هدف تامین نیاز کشورهای همسایه و حتی احداث نیروگاه های برق در برخی کشورهای هدف از جمله سوریه و کشورهای رو به رشد دیگر در برنامه‌ های آتی کشور قرار گیرد. 
 
صنعت پتروشیمی با طیف بسیار گسترده محصولات و نوآوری در خلق محصولات جدید نقش مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می کند و این نقش هر سال در حال پر رنگ تر شدن می باشد. 
 
در فرصت ده سال آتی که قیمت نفت بطور متوسط بین 40 تا 80 دلار فراز و فرود می کند ضرورت دارد سرمایه گذاری گسترده ای در صنعت پتروشیمی صورت پذیرد. 
 
وقتی از صنعت پتروشیمی سخن می گوئیم این نکته حائض اهمیت است که بدانیم چهار محصول اتیلن، پروپیلن، متانول و آمونیاک بیش از هفتاد درصد محصولات بالادستی پتروشیمی جهان را به خود اختصاص می دهند.  
بیش از 70 درصد تولیدات صنعت پتروشیمی به سه محصول پروپیلن، اتیلن، آمونیاک  و متانول و شاخه های آنها اختصاص دارد. سهم چین از ارزش کل تولید ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در جهان، حدود یک هزار و ۳۳۰ میلیارد دلار است، یعنی ۴۰ درصد از کل تولید محصولات پتروشیمی جهان به چین اختصاص دارد. در این میان سهم اتحادیه اروپا و آمریکا با هزار میلیارد دلار، ۳۰ درصد از بازار جهانی است.
الفین‌ها پر‌مصرف‌ترین محصولات پتروشیمی هستند و حدود ۷۰ درصد از کل ارزش صنعت پتروشیمی متعلق به بخش الفین و پلی الفین است. خوراک مصرفی واحد های  الفینی در جهان  عبارتند از اتان، میعانات گازی، گاز طبیعی، زغال سنگ و متانول،  که تنوع خوراک و مزیت نسبی هر منطقه در تولید با یک نوع خوراک، به شدت حاشیه سودها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ۴۰‌درصد از تولیدات الفین در جهان از گاز اتان و ۴۰‌درصد دیگر از نفتا و ۲۰ درصد مابقی از سایر خوراک‌ها تامین می‌شود.
در‌سال‌۲۰۱۹‌، ظرفیت تولید اتیلن در جهان، ‌۱۸۰ میلیون‌ تن ‌بوده ‌است که سهم ایران از این ظرفیت حدود ۷۸/ ۴ درصد معادل ۷/ ۸ میلیون تن است.
ظرفیت تولید پلی‌اتیلن در جهان نیز در حدود ۱۱۸ میلیون تن است که ایران سهم ۵/ ۴ درصدی یعنی ۵ میلیون تن از ظرفیت جهان را دارد. تمامی محصولات پلاستیکی در دنیا مانند، انواع لوله‌ها، انواع بسته‌بندی‌ها، انواع قطعات پلاستیکی و... ساخته شده از مواد اتیلنی و پیلی‌اتیلنی هستند که همه آنها جزو الفین‌ها به شمار می‌آیند.
از کل ظرفیت جهانی هریک از مواد پایه صنعت پتروشیمی اتیلن (۲۲درصد) و پروپیلن (۱۵درصد) به‌عنوان محصولات شاخه الفینی بعد از آمونیاک (۲۵درصد) بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. آمریکا، چین و اروپا سه کشور برتر تولید‌کننده اتیلن در دنیا در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و ایران رتبه ششم را در این صنعت بعد از عربستان و هند دارد. ۶۰ درصد اتیلن تولیدی در جهان صرف واحد‌های تولید پلی‌اتیلن می‌شود. پی‌وی‌سی (۱۳درصد)، اتیل بنزن (۷درصد) نیز از مصرف‌کنندگان اصلی اتیلن به حساب می‌آیند. پروپیلن نیز یکی از کاربردی ترین و مهم‌ترین ماده‌های پایه در صنعت پتروشیمی است. پلی‌پروپیلن با ۶۶ درصد سهم در زنجیره ارزش بیشترین سهم از مصرف پروپیلن در دنیا را دار‌‌است. پروپیلن اکساید (۸درصد) و آکریلو نیتریل (۷درصد) در رده‌های بعدی مصرف پروپیلن قرار می‌گیرند. درحال حاضر حدود 28 درصد متانول تولیدی جهان یعنی حدود ۲۵ میلیون تن در واحد های تولید فرمالدئید مصرف می شود و حدود 20 درصد در واحدهای MTO و 10 درصد در تولید اسید استیک و حدود 8 درصد در واحدهایMTBE/TAME و حدود 12 درصد به عنوان سوخت و مکمل سوخت دیزل و8 درصد در DME  و 10 درصد مابقی نیز در سایر حوزه ها  استفاده می شود.
متانول در واحدهای MTO به(الفین) اتیلن و پروپیلن تبدیل می شود 
محصول اصلی حاصل ازآمونیاک اوره است که ظرفیت های نصب شده تولید بیش از نیاز جهانی است. درایران نیز واحدهای متعدد تولید آمونیاک اوره راه اندازی شده اند و به دلیل اشباع بازار مجوز احداث واحدهای جدید آمونیاک اوره داده  نمی شود.
با توجه به توضیحات فوق و امار و ارقام متعدد دیگر وقتی از توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران سخن می گوئیم  صنعت الفین توجه ما را به خود عطوف می نماید.  
ارزش کل صادرات متانول جهان در سال 2020 حدود 27 میلیارد دلار بود منبع  
حال سئوال اساسی این است که استراتژی ده سال آینده ایران برای سرمایه گذاری درصنعت پتروشیمی چیست؟ آیا ایران با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز و نیروی انسانی باتجربه و ارزان می خواهد سهم متناسب با تولید خود در بازارهای جهانی در اختیار داشته باشد. چنانچه ایران بخواهد طی ده سال آینده  سهم 5 درصدی در صنعت پتروشیمی  جهان در اختیار داشته باشد می بایست به تولید  150 میلیارد دلار  در سال دست یابیم. 
در حال حاضر ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی کشور حدود 17 میلیارد دلار است. چنانچه بخواهیم حداقل سه درصد معادل حدود 100 میلیارد دلار از تولید محصولات پتروشیمی جهان را به خود اختصاص دهیم می بایست در حوزه هایی که در آنها دارای مزیت ویژه می باشیم سرمایه گذاری نمائیم. 
به دلایل زیر مهمترین مزیت ایران سرمایه گذاری در احداث واحدهای جدید PDH   و  MTO می باشد:
-  ذخایر عظیم گاز پروپان و متان
- نیاز بالا و روز افزون جهان به محصولات الفینی 
- موانع و محدودیت ها جهت سرمایه گذاری عمده در سایر حوزه های پتروشیمی
- نیروی انسانی تحصیل کرده، و نیروی انسانی با تجربه با  سطح حقوق پائین نسبت به کشورهای رقیب
- منابع عظیم نفت و گاز و سایر سرمایه های ملی جهت جذب سرمایه گذاری خارجی
 
بنا به دلایل فوق و دلایل دیگری که در تحلیل های قبلی بیان گردید ایران ظرفیت احداث ده واحد PDH/PP و همین تعداد واحد MTO دارد با بهره برداری از این واحدها حجم تولید محصولات پتروشیمی و صنایع جانبی ایران به 40 میلیارد دلار خواهد رسید. سرمایه گذاری در صنایع میان دستی و پائین دستی واحدهای پتروشیمی یاد شده می تواند ارزش افزوده و ارز آوری مناسبی برای کشور به دنبال داشته باشد. 
افزایش ناگهانی نرخ خوراک متان واحدهای پتروشیمی از 2 سنت به 13 سنت ضربه سنگینی به جذب سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی بود. این قانون که در سال 92 با حمایت آقای زنگنه و افراد خاصی در مجلس مصوب گردید آخرین چراغ راهنمای جذب سرمایه گذاری در واحدهای MTOرا خاموش کرد چرا که افزایش نرخ خوراک بازگشت سرمایه را طولانی و ریسک و هزینه های سرمایه گذاری را شدیدا تحت تاثیر قرار داد.  در کشور تحریم زده  و با نرخ بهره بانکی بالای ایران،  سرمایه گذاری سنگین در واحدهای MTO  که حجم سرمایه گذاری در آنها بیش از یک میلیارد یورو است و با افزایش نرخ خوراک بازگشت اصل سرمایه بیش از ده سال به طول می انجامد با کدام منطق و توجیه اقتصادی کسی حاصر به چنین سرمایه گذاری سنگین  و پر ریسکی در ایران خواهد بود.  وقتی قانون با این درجه از اهمیت، بصورت احساسی و بدون منطق های اولیه اقتصادی تصویب می شود آیا هیچ نهاد و مرجعی وجود دارد که هزینه ها و خسارت‌های بسیار سنگین چنین تصمیم غیر اصولی را محاسبه نماید. تصمیم سازان و تصمیم گیران در دولت و مجلس هرگز برای جلوگیری از  اتلاف 40 درصد  گاز متان در مصارف خانگی و تجاری قانون شفاف و قاطعی وضع و اجرایی ننمودند در حالی که گاز متان با قیمت حدود دو سنت در این حوزه به فروش می رسد و در فصول سر سال بیش از 70 درصد گاز متان تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود. یا برای خوراک نیروگاه های گازی با آن درصد بالای اتلاف انرژی قانون وضع ننمودند یا برای جلوگیری از سوختن  روزانه ده ها میلیون متر مکعب گاز متان در فلرهای پالایشگاه ها قانون وضع ننمودند اما برای صنعت پتروشیمی که در مجموع کمتراز 7 درصد گاز متان را به عنوان خوراک استفاده می نمود  چنین قانون فراری دهنده سرمایه گذاری را مصوب نمودند.
صنعت پتروشیمی کمتر از ده درصد گاز متان تولیدی کشور را به عنوان خوراک مصرف می کند در حالی که حدود 30 درصد درآمد شرکت ملی گاز از طریق شرکتهای پتروشیمی تامین می گردد. 
برای جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی لازم است هر چه سریعتر قانون خوراک واحدهای پتروشیمی بصورت کاملا شفاف و با کلیات ذیل  تصویب گردد.الف. قیمت خوراک برای واحدهایی MTO برای 5 سال اول بهره برداری 40 درصد خالص درآمد گاز صادراتی و برای 5 سال دوم 60درصد قیمت گاز صادراتی تعیین می گردد.ب. قیمت خوراک پروپان تحویلی به وذحدهای PDH برای 5 سال اول بهره برداری 65 درصد قیمت فوب خلیج فارس و برای 5 سال دوم 80 درصد فیمت فوب تعیین می گردد. 
پنج سال اول بهره برداری سخت ترین دوران برای سرمایه گذار است چرا که می بایست شروع به بازپرداخت اصل وام های دریافتی و بهره وام ها نماید از طرف دیگر واحد ها معمولا در چند سال اول پائین تر از ظرفیت اسمی تولید می کند حدودا بین 70 تا 90 درصد ظرفیت اسمی تولید می کنند همچنین هزینه تامین قطعات و سایر خدمات و نیازها در سال های اول بهره برداری بالاست بنابر این اگر سرمایه گذار در 5 تا ده سال اول بهره برداری در قیمت خوراک که مهمترین هزینه واحدهای فوق الذکر است مورد حمایت قانونی  مطمئن، پایدار  قرار نگیرد به سمت ورشکستگی خواهد رفت لذا برای تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهمترین محرک تخفیف در  نرخ خوراک به شرح فوق می باشد. این تخفیف در سالهای بعد از طریق مالیات های کلان این واحدها و نرخ خوراک دهه دوم بهره برداری و مزیت های پیدا و پنهان این نوع سرمایه گذاری های کلان برای اقتصاد ملی و اعتبار جهانی کشور،. جبران خواهد شد. به دلایلی که در اینجا تشریح گردیده قیمت نفت و گاز تا دو دهه آینده ارزان خواهد شد لذا هر قانونی که منجر به جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی شود در آینده حاشیه امن و پایداری برای اقتصاد ملی و زنجیره ارزش خواهد بود
 
 
این برنامه جامع در حال تکمیل است...
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار