درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 06:45   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 45448صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 14 اسفند 1398 - 09:02
جمعیت بالای روس تبارهادر اسرائیل و نفوذ پوتین در اسرائیل
  
پیام نفت:

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، جامعه امروز کشور اسرائیل متشکل از طوایف و گروه های یهودی و غیر یهودی با زبان‏ها و قومیت‏ های مختلف است و بر خلاف تفکر عموم که گمان می رود تنها وجه مشترک میان آنها دین یهودیست ؛ساکنان این کشور متشکل از اقوام و ادیان گوناگونند.
download ساکنان اسرائیل چه کسانی هستند؟

جمهوریت : هرگاه نامی از نژاد یهود به زبان می آید ، ناخودآگاه تصویر مردی به ذهن می آید که کیپا (عرق چین یا کلاهی که به طور سنتی یهودیان بر سر می‌گذارند ) بر سر گذاشته یا لباس سیاه رنگ و کلاه سیاهی که موهای بافته شده قرمز رنگ از زیر آن بچشم می خورد.

اما آیا تمامی یهودیان چنین پوششی دارند؟ و آیا تمامی جمعیت اسرائیل را یهودیان تشکیل می دهند؟
 پاسخ منفیست.

طبق آمار سال 2014 حدود 20 درصد از جمعیت 8 میلیونی اسرائیل را عربها تشکیل می دهند که اکثر آنها ساکن شمال و بندر حیفا هستند که مهمترین شهر بندری اسرائیل به حساب می آید. تعدادی از آنها نیز در مرکز اسرائیل زندگی میکنند. 75 درصد را نژاد یهودی و 5 درصد باقیمانده ملیت های مختلفی همچون مارونی‌ها، سامری‌ها، ارمنی‌ها و چرکسی‌ها از دیگر اقلیت‌های قومی و پناهندگان که از مناطقی مثل آفریقا و سودان به این کشور پناهنده شده اند. ساکن این کشور هستند.
از میان جمعیت پنج و نیم میلیونی نژاد یهودی تنها 9 درصد آن ( حدود 750 هزار نفر) یهودی ارتدوکس هستند. اینان همان جمعیتی هستند که لباسهای سنتی دین یهود را بر  همچون لباس روزانه بر تن می کنند و عمدتا تصوری که از اجتماع یهودی در اذهان شکل گرفته از چنین افرادیست.


عرب های اسرائیل:


که به غلط به آنها اعراب اسرائیل گفته می شود. ( اعراب جمع اعرابی به معنای عرب بادیه نشین بدوی است و کلمه عرب اسم جمع است و مفرد آن عربی است)
عرب های اسرائیل که بیشتر فلسطینی و  از شاخه سنی اسلام هستند از بازماندگان فلسطینیانی هستند که قبل  از شروع جنگ شش روزه کشورهای عربی و اسرائیل  خاک فلسطین را ترک کردند تا در اثر جنگ آسیب نبینند اما پس از شکست سخت کشورهای عربی اجازه بازگشت به خاک فلسطین به آنها داده نشد. اقوامی از عرب های فلسطینی که باقی ماندند و خاک فلسطین را ترک نکردند اکنون 20 درصد جمعیت هشت میلیونی اسرائیل را تشکیل می دهند
82 درصد از عرب های اسرائیل مسلمان سنی؛ حدود 200 هزار عرب مسیحی ؛ اقلیت محدودی از عرب های قبطی ( حدود هزار ) و حدود 150 هزار عرب درزی مذهب وجود دارد.

یهودیان اشکنازی و سفاردی:

از نژادهای مختلف یهودی آنها که  اروپای شرقی و مرکزی دارند اشکنازی و  آنان که اصلیت اندلسی ؛ خاورمیانه ای ، آسیای مرکزی و قفقازی دارند سفاردی گفته می شود . گمان می‌رود اشکنازی‌ها در قرون اول یا دوم از خاورمیانه به ایتالیا نقل مکان کرده باشند و سپس به اروپای شرقی سفر کرده اند. اشکناز؛ به مناطق نزدیک آرارات و قفقاز گفته شده‌است.

روس ها :

که شامل یهودیان و روس های غیر یهودی هستند که پس از پاشیده شدن اتحاد جماهیر شوروی به اسرائیل مهاجرت کرده اند. پس از عرب ها این جمعیت بزرگترین جمیعت تشکیل دهنده اسرائیل هستند. جمعیت روس ها در برخی مناطق همچون اشدود چنان پرتراکم است که این منطقه بنام مسکوی کوچک لقب گرفته است.
از سال ۱۹۹۰ که مهاجرت گسترده آنها به اسرائیل آغاز شد تاکنون، آنان توانسته اند تشکیل دهنده پانزده درصد از جمعیت 8 میلیون نفری اسرائیل باشند.
بنا بر آماری که اداره کل آمار مرکزی اسرائیل منتشر کرده است سی درصد از مهاجران روس تباری که در دهه ۹۰ وارد اسرائیل شدند یهودی نیستند و یا تحت قانون ارتدکسی، آنها یهودی محسوب نمی شوند. آمار سال ۲۰۰۵ ترقی بیشتری را هم تجربه کرد و از سی درصد دهه ۹۰ به ۵۹ درصد رسید. از میان این ۵۹ درصد تنها ۵ درصد از آنها مراحل ورود به آئین یهودیت را طی کردند.


مسیحیان سریانی:

مارونی ها:
جمعیت 7000 نفری که عمدتا ساکن منطقه گلیله در منطقه مرزی جنوب لبنان می باشند. هرچند که جمعیت محدودی نیز در حیفا؛ ناصره و اورشلیم ساکنند.

آرامی ها:

از سال 2014 آرامی ها به عنوان یک اقلیت مذهبی در اسرائیل به رسمیت شناخته شدند و به آنها اجازه داده می شود چنانچه مایل باشند به جای کلمه عرب؛ هویت خود را با عنوان آرامی ثبت کنند. از اکتبر 2014  به بعد 600 عرب اسرائیلی  به طور رسمی درخواست تغییر نام عرب به آرامی را در هویت های خویش داشته اند. آرامی ها به زبان آرامی صحبت می کنند که از شاخه زبانهای سامی است.

آشوری ها:

حدود هزار خانواه آشوری در اسرائیل زندگی می کنند. عمده آنها ساکن اورشلیم و ناصره هستند. آنها نیز به زبان آرامی صحبت می کنند.
باقی این جمعیت را سامری ها؛ مسیحیان فنلاندی ها که در سال 1940 به این سرزمین مهاجرت کرده اند؛ ویتنامی ها؛ یهودیان آفریقایی که عمدتا در بیت المقدس ساکن هستند و کارگران خارجی و خانواده و فرزندانشان ( که از کشورهایی همچون فلیپین، نپال، نیجریه، سنگال، رومان، چین، قبرس، ترکیه و تایلند به این کشور مهاجرت می کنند)  و پناهندگان آفریقایی, تشکیل دهندگان این جمعیت هشت میلیونی هستند.

زبان رسمی در اسرائیل :
 
اسرائیل سه زبان رسمی دارد. زبان عبری مدرن که از شاخه زبان‌های سامی است. و با زبان‌های عربی و آرامی هم خانواده‌است ، زبان اول این کشور است؛ زبان عربی و روسی  در رتبه های دوم و سوم  قرار دارد. هرچند که به دلیل مهاجرت بسیاری از مهاجران از سراسر دنیا تعداد بیشماری از مهاجران به زبان انگلیسی صحبت میکنند اما انگلیسی جزو زبانهای رسمی محسوب نمی شود. هرجایی که اعلامیه ای دولتی وجود داشته باشد؛ سه نسخه به هریک از این سه زبان  همراه با انگلیسی به چشم میخورد.



روس های اسرائیلی :

میلیون ها شهروندی که در طی بیست سال اخیر از اتحاد جماهیر شوری سابق به اسرائیل مهاجرت کرده اند سبک زندگی پیشین خود را با شرایط زندگی تازه تلفیق کردند. آنها صنعت، آموزش و پرورش، زبان، فرهنگ و از همه مهمتر سیاست اسرائیل را تحت تاثیر حضور خود قرار داده اند.
گرچه به سختی می توان همه ی آنها را یهودی نامید زیرا که بر طبق آئین یهود، فردی یهودی محسوب می شود که از مادری یهودی به دنیا آمده باشد و یا آنکه آئین ویژه ورود به مذهب یهودیت را به طور رسمی طی کرده باشد.
اما از سال ۱۹۹۰ از اتحاد شوری سابق کسانی به عنوان یهودی به در اسرائیل ساکن شده اند که حائز این شرایط نبوده اند، برخی از آنها از پدربزرگ یا مادرپدربزرگ یهودی بودند و یا آنکه در پیمان ازدواج با یک فرد یهودی بودند و از این طریق توانستند از قانون موسوم به "قانون بازگشت” استفاده کنند و تابعیت اسرائیلی  بگیرند.
بعضی از این مهاجران روس به خاطر رفتارهای یهودستیزانه هموطنانشان به اسرائیل آمدند و برخی دیگر به خاطر رویای صهیونیسم؛ اما درصد قابل توجهی از آنها نه به خاطر این دو موضوع که تنها با هدف ساختن زندگی بهتر از لحاظ اقتصادی به اسرائیل آمدند و با خود فرهنگ، هنر، تئاتر، موسیقی و فرصت های تازه شغلی را آوردند.
و البته یک چیز دیگر را هم آنها با خود به ارمغان آوردند و آن افزایش بهای مسکن در اسرائیل بود. آنها اکنون در اشدود، حیفا و شهرک های نوبنیادی چون شهر "آریل” در کرانه غربی – سرزمین های فلسطینی – زندگی می کنند . در بار (کافی شاپ) – پوتین در قلب شهر بیت المقدس ، می توان یک نوشیدنی به سلامتی ولادمیر پوتین رئیس جمهور سابق و کنونی روسیه نوشید. یا در شهر اشدود – جایی که به مسکوی کوچک معروف است – می توان در سوپر مارکت های " تیا تعام " گوشت خوک و یا نان سیاه تهیه کرد.
 "کانال نه”  تلویزیون اسرائیل در تمام ساعات برای مهاجران روس تبار برنامه هایی به زبان مادری آنها – روسی – پخش می کند.
گرچه میان یهودیان روس تباری که در طی بیست سال اخیر ساکن اسرائیل شده اند یکپارچگی چندانی به چشم نمی خورد اما آنها توانسته اند در طی این سالها از فرهنگ تا سیاست اسرائیل را تا انجا تحت تاثیر حضور خود قرار دهند که زبان روسی یکی از سه زبان رسمی موجود در اسرائیل است.
لی لی گلیلی، روزنامه نگار اسرائیلی می گوید: "این یک نوع متفاوت از مهاجرت است. آنها نه تنها نمی خواهند که در جامعه اسرائیل ادغام شوند بلکه می خواهند نقش رهبری را هم در جامعه ایفا کنند آنها در واقع تاکنون توانسته اند ماهیت کشور را نیز تغییر دهند.”
کلینتون در زمان ریاست جمهوری خود گفتگویی که با مجله "فارین پالیسی” داشت  که گفته بود که "روس تباران اسرائیل در میان سرسخت ترین گروه های اسرائلی مخالف با هرگونه روند صلح از جمله تقسیم اراضی با فلسطینیان هستند؛ آنها یک راست به اینجا آمده اند و جوامع خود را ساخته اند و نمی خواهند آینده خود را از دست بدهند؛ برای آنها هیچ گونه ادعای تاریخی و غیر تاریخی پذیرفته شدنی نیست.”

اسرائیل ایالت 51 آمریکا

لی لی گلیل نیز می گوید : «در میان روس تبارانی که در اسرائیل به دنیا آمده اند با دیگر ساکنان بومی اسرائیل یک حسی از بیگانگی به چشم می خورد و میان آنها تعامل اجتماعی دیده نمی شود.»
اینجا در اسرائیل مناطقی هست که در آن ساکنان روسی در اکثریت هستند، مناطقی که دیگر اسرائیلی ها معمولا علاقه ای برای زندگی در آنجاها ندارد و البته می توان بالعکس این موضوع را نیز شاهد بود.
او می افزاید: " ظاهرا اما هیچ راه بازگشتی وجود ندارد. برای سالها لطیفه ای در میان روس تباران اسرائیل رایج است که اسرائیل ایالت ۵۱ آمریکا شده است اما ما همچنان یکی از جمهوری های شوروی باقی مانده ایم. موضوعی که خود به روشنی بیان کننده پیچ خوردگی این داستان است.

منصوره عرضی

منبع:جمهوریت

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
  آیا هیدروژن، آینده جهان است یا یک سراب؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار